December

December

tisdag 23 augusti 2016

Då var det roliga slut

Och en ny rolig period börjar för det är ju härlig semester till trots också roligt att jobba. Speciellt när det inte är en självklarhet.

Många av mina medsystrar och bröder har inte den förmånen så därför kan jag ibland känna att jag biter mig själv i svansen om jag klagar.

Men.

Samtidigt så måste jag ju också få göra som alla andra "friska" gör ibland eller ofta beroende på. Klaga på att få sitta där på sitt kontor och jobba och slita istället för att sitta hemma i soffan med en god bok eller liknande.

Någon god bok har jag inte läst på min semester jag haft de sista veckorna. Inte heller har jag lyssnat på någon bok. Det har helt enkelt inte funnits tid.

Jag och dottern har haft 10 underbara dagar i Jämtland. Vi åkte upp torsdagen den 11 augusti. 10 timmar ganska precis och nästan 70 mil i bil så var vi framme. Det var en kylig natt som mötte oss. Och eftersom stugan inte var uppvärmd så var det lite kyligt när vi kom men med en brasa så blev det bättre. Det har ju varit varmt där också innan men vi fick precis som övriga landet såg jag bara 4 grader plus.

Vi har vandrat och sett 3 olika vattenfall. Gått både kort och långt. Det första fallet var bara 400 meter från parkeringen så det var ju en bra början och då hade vi med oss min bror med familj också. Men sen har vi gått över fjäll och myrar och annan oländlig terräng för att komma dit vi ville.

Vi har också haft shoppingdagar för att fylla på förråden med både mat och annat. Kläder och loppisfynd bland annat.

Träffat släkt och vänner men inte alla för min kusin var inte hemma just den här tiden tyvärr.

Man kan ju tro att man är frisk som håller på som man gör men det är på ren och skär vilja många gånger. Och jag mår också på något sätt bra när jag är där - i själen framför allt.

Men jag har varit sliten och lagt mig tidigt vissa kvällar medan andra har varit sena. Jag har haft mina blemmor på tungan som jag får när jag varit för mycket igång. Jag har känt mig febrig och konstig.

Men vi har inte satt några klockor förutom den dagen jag skulle iväg och ta spruta så jag har sovit gott.

Vi har också ätit och druckit gott. Köpt tunnbröd som bakats på riktigt. Inte i maskinugn utan på så sätt som tunnbröd ska bakas. I en vedeldat liten bakstuga. Även paltbröd köpte jag som jag och min bror hade till middagen en dag - bara vi som äter detta. Det är som tunnbröd men det är blod i smeten och så lägger man kakorna som man bryter i mindre bitar i en vit bechamelsås och så blir kokt däri och sen knaperstekt fläsk till detta - hur gott som helst en fredagskväll.

När vi var på fjället så var vi förbi där och dom fick göra stut till oss. Det är tunnbröd med fyllning och i detta fall var det kyckling och chili så himla gott så vi köpte det en annan dag också - på nästa vandring till ett fall.

Vi har plockat både lite hjortron - inte många då det är i slutet på säsongen men vi gick förbi en myr och då kunde vi ju inte låta dom vara kvar så det blev gott till filen och på glassen ihop med hjortronsylt. Men också blåbär och lingon. Det sista har jag med mig hem och ska koka sylt på men dom måste eftermogna lite först och det är plockat i två omgångar precis runt husknuten och den första har redan mognat bra - för det var lite tidigt på säsongen.

Även lite svamp har jag hittat och det fanns jättemycket nu när vi skulle åka. Riskor och annat gott men dom fick stå kvar. Hann inte så egentligen skulle vi behöva en vecka till där uppe på oss.

Köpte med mig tunnbröd hem för det ville sonen ha och rökt röding och så fick sonen lite lokalt öl som dom har på systemet där.

Vovven har haft det riktigt bra också men varit lite rädd och har inte velat gå med mig på morgonen uppför en väg vi brukar - där gick det björn i våras men med koppel gick det bra. Men en kväll när vi skulle ut och gå sent och gatlyktorna var släkt så vägrade han följa med och kröp ur halsbandet så han gick hem medan vi gick själva jag och dottern för att se om vi kunde se norrsken för enligt en app så var det på G - såg inte något men min bror sa sen att lite lite lite var det nog - svaga strimmor som rörde sig men med mina ögon så gick det inte att se men vi såg några stjärnfall och sateliter.

Sen har det varit OS och dottern hade betalat en månad för att kunna se på viasat så det gjordes via datorn och jag har sett både lite av fotboll och Golf - hur trist som helst men de övriga ville ju se så då var det att gilla läget.

Men i övrigt har det inte blivit så mycket av tv heller. För dom har inte så många kanaler att välja på och vi försökte titta på en film en kväll men den hackade bara så lite slötitt på Ernst och annat bara.

I söndags gick vi till en kompis dotter som tillsammans med sin pojkvän bor i skogen. Ett litet torp på en gammal fäbovall utan el och vatten och där bor dom. Ute har dom gjort så att dom kan stå under tak och laga mat och diska men huset där dom annars bor och sover i är litet. På gården har dom höns och tuppar som går fritt och alldeles i närheten ligger en liten å som dom hämtar vatten i. Men det moderna kan dom ju sen få hemma hos mamma och pappa. Där finns ju allt annat dom behöver men det är ju inte alla dagar dom är där så mesta tiden lever dom sitt liv i skogen. Och ett större hus håller dom på med. Dom har köpt en timrad lada som dom tagit ner där det stod och nu har satt upp i skogen men det tar sin tid och nya stockar har dom fått jobba med för några var ruttna och det är ju rejäla stockar som dom ska fixa till men när det sen blir klart blir det lite modernare. Större vedspis och fler rum men ingen el eller rinnande vatten. Katt, kaniner och hundar har dom också. Lite annorlunda och speciellt.

Och igår kväll vid halv 11 kom vi hem. Möttes av blixt och dunder i Alingsås och ösregn men det hade slutat när vi kom hem så vi inte behövde packa ur bilen i ösregn. Och i min lilla lilla yaris får man plats med mycket. Packningen var inte mindre när vi åkte hem än upp och hade förutom lite inköp och fått ge plats till en loppisfynd - ett litet bord jag fyndade och ska visa er en annan dag. Ska måla om det.

Resan ner gick bra, då körde jag hela vägen, dottern körde en sträcka på vägen upp. Inte så mycket trafik och det var bara när vi kom ut på E20 som det blev jobbigt för då var det mörkt och så regnade det lite här och lite där och då är det svårt att se sträcken på asfalten och så är det ju 80 med fartkameror mest överallt.

Hemma packade vi upp och väntade på att sonen skulle komma hem från jobbet så vi fick säga hej, krama om och säga godnatt.

Och sen har jag sovit riktigt gott hela natten men lite för kort eftersom vovven väckte mig vid 8 och ville ut sen halvslumrade jag tills jag skulle upp. Iväg till biblioteket och hämta böcker som jag bett att få ha kvar extra innan dom gick till någon annan eftersom jag varit borta.

Inga bilder får ni idag - det har jag varken tid eller ork till men dom kommer - kanske :/

Ska iväg efter jobbet och köpa rullgardin på Jysk till sonens rum - någon har varit på vår utsida när vi varit borta. Det stod en terassvärmare mitt utanför altandörren när sonen vaknade i fredags och grannens staket hade fått hål i sig.

Det kan vara en tjuv som rekat kanske och ställt saker för att se om dom varit borta. Eller så är det min idiotgranne under - som bara jävlas - för jävlandets skull för han är inte riktigt någonstans. För det verkar så konstigt om det skulle vara någon som ville stjäla för då hade dom ju kunnat titta i skåpen som jag har ute men dom var orörda men det var en blomma uppriven. Men jag ringde polisen när det hade hänt för att tala om för dom att det var som det var och dom skulle meddela vår närpolis ifall det var rekat inför inbrott. Ska kolla med de andra husen som ligger på samma sätt som mitt om dom fått påhälsning. Vi har ju skogen precis intill så då är det ju lätt att smyga sig dit också.

Vi får nog aldrig veta vem eller varför. Men sonen har nu satt upp en filt och det är ingen bra permanent lösning och i stugan hade dom satt upp en rullgardin från Jysk så den ska vi åka och titta på och i deras veckoblad så var den nu nedsatt :)

Och det är mycket som händer denna vecka och solen ska visa sig och det ska bli varmt. Det finns att göra hemma med tvätt, gräsmatta och annat. Mycket på jobbet också sen ska jag träffa min 08-kompis som är nere på torsdag och så jobba lite på lördag och hela söndag!

Känner redan att jag är trött - skulle egentligen haft semester efter semestern :)

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar