December

December

måndag 11 juli 2016

Sista veckan innan semestern

Idag är det väldigt lugnt runt omkring mig här på jobbet. Även grannar intill har semester och det märks. Skönt är det tycker jag och jag har inget emot att arbeta för det är ju inte semesterväder precis. Mulet, regn i luften, lite kvavt. Typisk svensk sommar.

Helgen har varit lite intensiv men också vilsam. I fredags körde jag sonen till sitt jobb. Åkte hem och hämtade dottern för att köra henne till sina kompisar och själv åkte jag sen hem, åt, bytte om och åkte till skogen.

Tänkte att kanske skulle jag hitta lite kantareller!



Och det gjorde jag. Blev glatt överraskad faktiskt och det blev en hel del varav många också var rejäla. Så det blev en kväll med svamprensning i köket och lyssnade på bok innan jag hamnade framför tv och tittade på Kommisarie Vera på 1:an - klart annorlunda med en kvinnlig kommisarie men härlig serie tycker jag. Och när den nästan var slut kom sms från dottern - nu kan du få hämta mig!

Så kvällen blev sen och jag hade inte lagt mig när sonen kom hem 00:10.

Då började ett problem. Min mobil!

Bildresultat för mobil problem

Den har varit seg när ska jag trycka på den. Den har liksom inte velat starta upp och då har jag startat om den och så har det gått bra men då och där så startade den om, spelade sin lilla truddelutt och så fastnade den vid en logga och där stod den och tuggade och tuggade och inget hände.

Natten gick och på morgonen så var det ff samma problem, tog ut batteriet och sen dog den helt! Så jag satte mig och kollade lite på nätet efter lösning. Hittade lite och att man ska trycka på samtliga knappar samtidigt - nope - fungerade inte. Så jag hamnade till sist på chatten med Telia och fick där hjälp med kvitto på köpet och jag fick sen åka till köpcentrats Teliabutik, med papper som jag först fick åkt till jobbet för att skriva ut. Tog med mig föregångaren som sonen haft tills nyss när han köpte sin nya mobil och fick hjälp mer att sätta i simkort och sd kort - tänkte att kanske simkortet inte skulle passa men det var inga problem så jag har kontakt med omvärlden igen även om jag som jag skrivit om förr inte ringer så många så vill man ju ändå veta att man kan ringa eller bli uppringd.

Fick stannat och handlat också. För om inte var nog med att mobilen la av - jag hittade myror i mitt kök. Tänkte att dom kommit in med hunden men såg sen att dom kom från utrymmet mellan diskmaskin och vägg och det finns en utkastare precis på utsidan som läcker så det är fuktigt och det tycker dom tydligen är jättebra - myrorna. Men jag fick upp en lucka under maskinen och dammsugade och så hällde jag ut myrpellets under samt i det utrymmet där det är dom skulle kunna tänkas komma in. Och så köpte jag myrdosor på Jula och sen på ica så köpte jag fun-light saft för det ska dom inte gilla tydligen. Sen blev det köpt lite annat också som alltid.

Och så hann jag inte mer än hem innan dottern skulle köras till den byn hon jobbar för där skulle hon mötas upp kompisen som hälsat på sin mamma för att sen därifrån ta bussen in till stan där dom skulle ut och äta på Pinchos.

Jag och sonen vi gjorde lax med en ny laxkrydda som jag köpte på en butik vi var till i torsdags - Extreme food - dom har en hemsida och man kan beställa därifrån också. Sen hade vi kokt potatis i kylen som jag stekte till.

Promenad med vovven och sen stöka undan och så var dottern redo att komma hem vid 9 på kvällen.

Söndag! Vi sov länge - vi är alla morgontrötta i vår familj både människor och djur. Och dottern är lite bekymrad över sin resa då kompisarna som är morgonpigga är för pigga på morgonen för hennes smak men hon har sagt - väck mig till dom :)

Vi fick också åkt förbi och växlat pengar i fredags. Dom ska till Barcelona och där är det ficktjuvar som härjar och kontanter är att föredra framför kort och dom är inte ute efter att festa natten lång så då kommer dom vara inne på hotellet i rimlig tid och sitta i deras bar - allt för att slippa bli rånad eller jagad för dom har fått berättat olika skräckhistorier av vänner och bekanta som också varit där. Men dom åker inte för att röjja utan för att se stan, mysa på dagarna, umgås och må gott.

Och eftersom dottern håller på med sitt packande så saknade hon en tröjja som hon ville köpa. En svart lång kofta - hon gillar långa koftor men har ingen svart. Hon hade också skor som hon inte kände att hon ville ha som hon nyss köpt och lämnade tillbaka. Vi tänkte att vi skulle klara oss i vår lilla by men fick åka till grannbyn och gå runt och kolla och på Åhlens hittade hon den svarta perfekta koftan :)

Nu kunde vi åka hem men också in en sväng igen på ica. På lördagen köpte jag storpack med köttfärs och nu var det bestämt vad vi skulle göra med detta.

Kantareller och köttfärs blev till en paj - sk jämtlandspaj.

Köttfärs och potatismos blev till Shepards Pie!

Köttfärs och lite annat blev till krämig köttfärspaj!

Så det var ett himla bakande, stekande, hackande och matlagande igår på em. Det tar ju sin lilla tid men jag hade inte bråttom och med bok ur högtalarna så gick det smidigt och bra. Och det blev goda pajer och frysen är full.

Bildresultat för charge my battery fun













Och sen gick jag en runda med vovven - det gör vi varje em/kväll och förutom i fredags har det varit inte allt för långa eftersom regnet hängt i luften men i fredagskväll var det underbart väder i skogen. Och det var skönt och jag kände hur jag liksom blev laddad som ett batteri :)

Att sen hitta gula guldet i våra skogar - ja då är ju lyckan gjord.


Sen hade jag av en slump sett att det började en ny serie på 1:an kl 9 - en vikingahistoria typ. Många snyggingar att titta på :)

The last kingdom. Från år 800- något där daner - vikingar från Danmark åkte till England och krigade med engelsmännen. Kändes som helt ok det där första avsnittet och glad över att den inte gick vid 11 som så mycket ska göra så den ska jag försöka komma ihåg att titta på.

Bildresultat för the last kingdom

Jag har ju själv inte haft koll på att Midsommer och Vera börjat utan fått reda på det av andra goda källor. Indian Summer har gått 2 gånger nu men inget jag hunnit med att titta på - ännu.

I övrigt blir det lite körigt denna vecka. På onsdag ska dottern köras till flygplatsen redan vid 7 på morgonen. Sen ska jag ta spruta - sonen ska skjutas till frissan samma tid och på fredag ska jag träffa ortopeden. Men i övrigt är det lugnt :)

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar