December

December

fredag 1 juli 2016

Ny månad och slut på veckan

Bildresultat för juli månad

Det är 1:e juli idag - jag visste det men ändå känns det som en överraskning att vi redan är där.

På måndag är jag själv på jobbet då kollegan går på semester idag. Sen har vi ju en tjej som nu är inne på timmar för hon har ett jobb till också i familjeföretaget och hon kommer någon dag nästa vecka.

Och 2 hela veckor till ska jag jobba för att sen vara ledig i 5 veckor. Med ett litet undantag - ska gå in och jobba i månadsskiftet så jag får bort lite ekonomi och får betalat fakturor men sen kommer jag inte tillbaka förrän tisdag den 23 augusti.

Har aldrig haft så sen semester men någon gång måste ju få vara den första och det kan ske är bra för min själ att sen inte ha så lång höst. Har hellre sen semester än tidig faktiskt och på våren är det ju många klämdagar som man kan njuta.

Tycker synd om dom som nu haft juni semester och ska börja jobba på måndag men vissa har ju inget val än att ha det så. Dotterns jobb är ju lite sånt. 3 perioder juni, juli och augusti.

Men hon ska ha kort semester v 28 för då ska hon och hennes 2 tjejkompisar till Barcelona. Åker en onsdag och kommer tillbaka på söndag så det är ju inte så många dagar men dom tyckte väl det var tillräckligt :)

Ska bli lite konstigt då att inte ha henne i närheten.

Igår så blev dottern väldigt blond mot vad hon varit men det har hon varit tidigare och som barn var hon blond men så mörknade det med åren men hennes egna naturliga färg är mörkblond men hon har haft massa olika färger i håret och varit rätt mörk och haft rött i, så lite ovant för mammaögat var det men hon passar i det också.

Sen åkte vi förbi apoteket och nu har jag fri mediciner resten av detta år så jag hämtade ut det jag kunde men Kestine - allergitabletter fanns inte hemma men jag behöver dom inte akut utan ska börja med dom innan vi åker till norr och myggen. Tar dom för att inte få sån klåda och stora myggbett och det hjälpte förra året.

Sen åkte vi till skoaffären. Jag hade fått samtal på fm om att man tog emot min reklamation och jag fick tillbaka hälften av pengarna som jag betalade förra sommaren. Köpte dom den 24 juni då. Och visst hade jag också slitit på dom, inne och sulor men den del jag reklamerade hade dom aldrig sett tidigare men tog som sagt emot den.

Så jag köpte ett par likadana till. Dom var även denna sommar nedsatta från 650:- till 450:- vilket dom också kostade förra sommaren så nu har jag nya fräscha skor för 225:- och det är jag väldigt nöjd med.

Rieker är ju ett bra märke och just den här modellen har dom haft i flera år men nu kunde dom inte säga om det var syntet eller skinn på de olika delarna för är skinn i dom också.

Kände att dom här är lite mer eller rättare sagt mindre sneakersaktiga än dom nya jag köpte häromdagen och passar bättre till vissa klänningar jag har - precis som jag tyckte förra året då jag köpte dom. Då var jag ju ute efter ett par bekväma skor och som också var snygga för att ha till en klänning som jag skulle ha när vi hade en kväll på Liseberg med jobbet.

Och när man hittar en sko som är skön och som passar just mina fötter - ja då gäller det att hålla fast vi det. Så jag har nu 5 par Rieker i min skogarderob men jag provade ett annat par som var röda men dom gillade inte mina fötter trots att det var Rieker. Och precis som mina fötter gillar Reebook när det gäller walkingskor så har jag nu mitt 4:e par av samma modell - fast en annan färg. Och jag skulle vilja ha ett par skor som är som dom men med högre skaft för att ha på hösten/vintern i skogen men har inte hittat några än och oftast är dom så dyra också så det gäller att hitta skor som jag inte får skoskav av, så min förhoppning är att Reebook ska komma med en sån sko också.

Igår tittade jag på en dokumentär på 2:an - hade hört att dom pratat om den på radion när jag satt i bilen och det var om något som kallas Fotrally och jag vet inte om jag ska bli imponerad eller om jag ska tycka dom är helt dumma i huvudet.

Det går ut på att man i 5 km i timmen varken mer eller mindre går, går, går och går. Alla startar samtidigt och det är en som går först (funktionär) som hade en typ gåstol men jag antar att det var den som visade hastigheten. Efter så åkte en bil med släpvagn och på denna fanns toaletter (bajamaja).

När man har gått i 6 timmar var det en kortare rast och toaletten fick man använda totalt 25 minuter under ett dygn - ja ni läser rätt - ett dygn.

För det hela går ut på att gå och gå och gå tills det bara är två personer kvar och den ena av dom slutar - då har den andre vunnit. Och vad vinner man förutom äran - ingenting tror jag.

Och när man gått många timmar så kommer blåsor på fötterna oavsett om man har skor som är bra eller inte, sen kommer kramp i benen och knän som gör ont. Och så kommer tröttheten för du får inte sova och så kan man inte äta osv - ja ni förstår.

Och rekordet ligger på 87 timmar och xx minuter. Alltså - den personen och en till har gått dygnet runt i 87 timmar. Ingen sömn, ingen direkt vila mer än enstaka på toan. När det var 6 timmars rasten så gick den tiden åt till att se om sina fötter. Det regnar, blåser, sol och värme så det gällde att också ha kläder med sig i en ryggsäck som täcker in allt detta plus ett par skor till för att byta med.

Helt sanslöst. Vissa går ju inte på långa vägar så många timmar utan stoppar vid allt från x - xx timmar. Så säger dom där och då - ALDRIG MER!

Men nästa år är dom där igen.

Ja än är den siste idioten inte född och det är tur man inte har möjlighet att vara med - för vem vet om man varit den idioten då!

Själv gick jag med vovven efteråt och gäspade och gäspade och var ute i 15 minuter circus.

Gårdagens middag blev en ny produkt som vi tyckte om - jag och dottern. Vegetarisk schnitzel med gruyerost och så hade vi pommes till. En kommande favorit.



Vaknade vid 7 i morse - djuren såklart. Och sen kunde jag inte riktigt somna om. Fick gå upp och ta värktabletter också för ryggen gjorde ont och så kunde jag sen ligga avslappnad och vila i alla fall och lyssna på P1. En kanal som jag inte tidigare haft så mycket med att göra men tycker att det är rätt skönt att det inte är musik utan mest prat. Och jag hamnade nästan ner i sömnen men inte helt så jag är rejält trött nu och jag har även huvudvärk.

Dricker kaffe och äter godis - bilar - jättebra medicin eller inte.

Vädret är mulet men det regnar inte - än men det kommer nog för det har man sagt på smhi om man nu ska tro på det.

Helgen blir lugn. Har inget inplanerat mer än att vara taxi till dottern som börjar vid 7 både lördag och söndag. Idag jobbar hon kväll så hemmet är tomt när jag kommer hem på tvåbenta.

På lördag kväll börjar 2 omgången av Indian Summer. Den såg jag förra året och tyckte om. Handlar om engelsmän i Indien och koloniseringen. Spännande och tur den går på 1:an för då finns den ju på lättanvänt play. Tycker 4 är sådär på play och nu ska man ju registrera sig och ha sig och 5:an - fattar inget av det och nu ska man ju betala för att se repriserna - då låter jag bli.

Och Ernst - ja han har fått flytta på sig till efter EM och eftersom det är OS i år så blir det inte så mycket tv-tittande för min del i sommar.

Må Gott

Bildresultat för juli sommar






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar