December

December

fredag 15 juli 2016

Nedräkning

Ja nu är det inte många timmar kvar innan man kan sätta autosvar på mailen och kalla det för SEMESTER.

5 långa härliga veckor - ja förutom att jag går in och jobbar den 27 ev 28:3 också beror på hur mycket jag hinner idag och då.

Men sen så är jag inte tillbaka på den här stolen förrän tisdag vecka 34.

Igår fick jag kortison insprutat i min onda axel. från baksidan men jag är öm och har ont på framsidan men det ska väl ta ett par dagar innan det ger något resultat. Men från själva sprutan känner jag inget.

Har tagit en kortisonspruta en gång tidigare - vet inte om det var 94 eller 95 kanske.

Jag hade så ont i svanskotan efter att ha slagit i den och kunde inte sitta och skulle sitta bil i många långa timmar. Så jag var till en privatläkare och fick en injektion för det skulle vara bra sägs det.

Vi åkte förbi Kolmården där vi skulle bo på hotell och gå i parken, kolla på delfiner och gotta oss. Och där och då fick jag sån tandvärk - hela underkäken var öm och jag kunde knappt gapa, prata eller nåt. Sån smärta så när jag kom hem fick jag besöka tandläkaren akut - hem i norr alltså.

Där konstaterades att jag hade fått liv i en inflammation i underkäken. Jag hade något år innan haft en varbildning pga en död tand och förmodligen hade man inte fått bort allt men det hade ju gått bra ändå men basilluskerna satt där och vilade sig - likt en fästing - på att det skulle hända något och när jag fick sprutan så hände det.

Så därför har jag varit lite skeptisk mot kortisonsprutor men nu var det inte mycket att välja på. Eftersom det inte är något man kan åtgärda med op så var det ju bara att testa.

Muskelns som går från nacken under örat och ut mot axeln - den som man brukar kunna bli trött i om man burit en väska tungt - den är öm och även ner mot axeln men natten har varit bättre. Tack och lov.

Och igår började Ernst - denna man alltså. Och ladan med stegen - där skulle jag också vilja vara. Skulle också kunna ha en gammal stege och sätta lampor i - utan problem. Och stunder som denna saknar jag mitt barndomshem för där fanns det mycket sånt här att hitta. Och gamla utrymmen som man kunnat göra om - a la Ernst.

Och nog myntade han ett nytt citat igår - Det är så man kan grina!

Sen kan man ju grina väldigt över det hemska i Nice igår. Så många skadade, så många döda. Och så mycket värre det hade kunnat bli om han fått sprängt lastbilen också för nog var den fylld med sånt också om jag förstått det rätt.

Förstår inte vad dom tror dom ska åstakomma med detta - terroristerna. Dom blir ju inte mer omtyckta och dom vinner inget på det mer än att ställa till sorg och elände. Så sorgligt är det i alla fall.

Tittade också på annat tv igår - en ny deckare eller vad man ska kalla det - den var ju klart annorlunda och lite småroligt också och kanske typiskt engelsk och jag kommer nog titta på fler av avsnitten. Att huvudpersonen heter Agatha - ja det förstår man.

Bridget Jones löser Morden i Midsomer, hur låter det?

och jag läser vidare:

När brittiska Sky gjort en deckarkomediserie av MC Beatons roliga romaner om Miss Marple-parodin Agatha Raisin har huvudpersonen justerats i både ålder och approach – här spelas hon av den ypperliga skotska komediennen Ashley Jensen (ni minns henne från Extras), och är en PR-höjdare från London som tröttnar på mediavärlden och flyttar till landet – där liken flockas precis som i det där grevskapet, ni vet.

Har inte hört om böckerna men jag hade en trevlig stund trots att man bröt för nyheter mitt i. Typiskt tv 4 att hålla på så. Men det är också fördel för man kan gå på toa!

Idag i min brevlåda fick jag också det beställda fodralet till min nya mobil så nu känner jag mig hel igen. Har mina viktigaste kort och körkort på ett och samma ställe. Och enkelt röd.

Men jag är lite konfunderad över en sak. Jag lyssnade klart på Malin Gioletti Perssons bok och skulle börja på en annan - men den ville inte stara -fel på fil fick jag och det funkar på min dator så jag höll på och till sist tröttnade jag och laddade in en annan mobil. Då hade jag också tagit bort den player jag hade och laddat ner en annan. Så den här boken funkar men jag hade tänkt mig att lyssna på nya Ann Rosman - Vågspel men får hålla mig till goda med Thomas Eriksson - Bländverk. Men den har jag ju lånat för att jag vill lyssna på så det blir så bra så - den första i en serie det också.

Bländverk (pocket)

Bländverk är en hårdkokt, elegant spänningsroman med nerverna på utsidan.

Sorlet från femhundra deltagare fyller den stora konferenslokalen där Alex King snart ska inleda sitt föredrag. Någonstans högt uppe under taket ställs ett kikarsikte in och nedräkningen börjar. 

Inom loppet av en vecka skjuts två affärsmän till döds i Stockholm. Båda två utsätts för utpressning innan de kallblodigt och offentligt avrättas, av en mördare som inte gör några misstag. 

Beteendevetaren Alex King kallas in som vittne, men blir snart inblandad i utredningen. Tillsammans med kriminalkommissarie Gabriel Hellmark och inspektör Nina Mander försöker han lägga pussel av de få ledtrådar mördaren har lämnat efter sig. Allt pekar på att de har att göra med en helt ny aktör i den undre världen. 

Samtidigt sliter Gabriels bror, journalisten Fredric Hellmark, med ett uppdrag som alltmer glider honom ur händerna. Ingenting är vad det verkar vara och den anonyma uppdragsgivaren skyggar inte för några metoder för att få jobbet gjort i tid. När Fredrics familj blir hotad drivs situationen till sin spets. Det är försent att dra sig ur, och nu kämpar Fredric för sitt och familjens liv - mot en deadline som närmar sig allt snabbare.


Det är inte bara jag som jobbar sista dagen idag - även sonen gör sin sista dag och har sen 4 veckors semester. Han har inga planer men något hoppas jag att han kan hitta på med sina vänner. Det är ju inte helt okomplicerat när kompisarna har flickvän men inte han.

Och han skulle inte ha någon matlåda med sig - dom skulle käka pizza!

Postlådan är kollad om det fanns post där, fakturor som inte blivit betalda är påminda och nya fakturor skickade - så det är inte så mycket kvar egentligen. Ska inventera frysen också för att se hur mycket vi har kvar av korv, bröd och hamburgare.

Må Gott
















1 kommentar:

  1. Gott att få gå på semester! Vädret skall ju bli lite bättre den här veckan, inget regn i a f. Hoppas vädret blir bra hela din semester! Nu är man ju bra less på blåst och regnskurar. Kram från andra sidan skogen! ♥

    SvaraRadera