December

December

fredag 8 juli 2016

Blommor och blader

Gör mig så glader :)


Senaste nya blomman köpte jag igår - en silverranka som ska få en nyare ytterkruka som passar för den som jag nu har var lite för liten, den svara krukan når ovanför kanten. Ville ha en blomma som kan klättra runt halva mitt rum.



Ampellilja - så tacksam och lättsam att sköta och nu har jag två hängandes i amplar.


Lite dålig bild men här är det vandrande judar - både grön och lilafärgad sen ser man lite annat som jag inte vet namnet på och ampellilja igen.



Dessa två tog jag med mig från jobbet. Dom stod i en grupp där det övriga dog och är från en förra sommaren då vi fick denna. Nu är den delad på och omplanterad.


En annan vinkel


Och denna kommer också från jobbet - från samma tillfälle som dom ovan - så ledsen och torr i sin kruka har jag nu planterat om den och hoppas den ska trivas.

Och så tänkte jag igår plantera mina lavendlar som jag köpte - små från Lidl och började gräva och hamnade mitt i ett myrbo. Fullt med små svarta myror, myrlarver och även myror med vingar - urk och blä. Jag tog fram slangen och spolade men det gjorde väl kanske inte så mycket nytta. Jag la brödbitar i gropen och hoppas på att fåglarna skulle gilla att få sig ett skrovmål och så har jag petat in myrpellets som jag hoppas dom äter och så blir jag av med myrorna. 

Detta var i min skogsbackeslänt men jag vill inte ha dom där - dom har ju hela skogen att vara i så låt bli min tomt.

Så nu får det stå och lufta lite och så får jag plantera i helgen.

Det är fredag och jag känner efter den här veckan att jag inte är lika stressad som jag trodde jag skulle vara i början av veckan.

Har fått mycket gjort av mina måsten och nästa vecka har jag gott om tid för både det ena och andra och gör en kortdag idag. Ska köra sonen till jobbet och sen ska jag bara hem och vända för att köra dottern till sina kompisar men först ska vi förbi en av mobiloperatörerna som finns i köpcentrat.

Hon har bestämt sig nu för att skaffa abbonemang på samma ställe som sin bror och när vi igår tittade på nätet skulle det ta flera veckor innan det gick igenom och därför tänker vi att det kanske går fortare om vi gör det direkt hos dom. Telefonen har hon och inget abonemang utan kontantkort.

Men sen blir det lugna gatan. Kanske försöker jag komma ut i skogen - om det inte börjar regna - det räcker nu tycker jag. Fast i skogen mår nog svampen gott av det blöta nu när det också är varmt.

Och mina kollegor i huset har gått på semester så nästa vecka blir det väldigt tomt här på jobbet men samtidigt också väldigt skönt.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar