December

December

onsdag 15 juni 2016

hur ser du ut och hur känner du dig?



Det är ju en enormt skillnad på hur man ser utanpå och hur man ser ut inuti - hur man mår.

Det gäller både det fysiska och psykiska måendet.

Du kan ju se ut som världens friskaste om du tittar i spegeln men det är idag ingen måttstock på hur man mår egentligen.

Förr - då för typ 100 år sen - ja då kunde man ju se mer på en person som var sjuk och idag ser man det ifall man har synlig skada eller om man har en sjukdom som gör att utseendet förändras som cancer tex.

Men om du möter mig på gatan - då märker du inget.

Pratar du med mig - då märker du inget

Umgås du med mig - då märker du inget

Om du inte umgås med mig 24/7 då kan du märka att jag tappar ord, kan uppträda förvirrat, blir trött och vill vila. Att jag sover mycket och att jag kraschar ibland.

Bildresultat för how you look and how you feel

Men det är sån jag är hemma. I det vardagliga livet som jag ändå försöker leva 4-5 timmar om dagen då jag träffar andra människor - ja då är det inte så mycket som märks att jag har de funktionshinder som jag har.

Är det på gott eller är det på ont eller både ock.

Ja det är ju på gott att man kan få uppträda normalt och känna sig som alla andra just där och då för stunden.

Det är på ont då samma personer som ser en på gott inte kan förstå att det finns en baksida av medaljen.

Oftast tror omgivningen att man alltid är som man är utåt, det man visar.

Själv är jag en sån som inte ser eller ger intryck av att vara sjukpensionär på 50%.

Men jag är inte samma person jag en gång var, den som orkade massor, hade 100 järn i elden, ville vara här och där,

Nej mer stillsam och mer reflekterande över vad som är prioritet för mig just här och nu, för stunden, för tiden strax intill men även för längre fram i tiden.

Och något som är så oerhört svårt är att vara den där reflekterande personen man vill vara den där man en gång var och man vill köra på i gamla hjulspår - dom där invanda och inte köra på nya vägar.

Ibland är det väldigt mycket värt att göra det gamla invanda, att få känna sig som den man en gång var även om man vet att priset är högt.



Idag är det onsdag, det klibbar ute och inne, åska på gång säger man på smhi. Det kom lite regn i går kväll/natt men det behövs mycket mer. Det började blåsa upp rejält igår kväll så jag fick fälla ner parasollen som jag har vid vårt bord precis utanför på altanen. Dynor plockades in och jag var också ute och vattnade för det behövdes i rabatten för tittar man djupare ner i jorden så är det jättetorrt och jag har lagt ner mycket tid, pengar och energi på min rabatt i år så jag vill att den ska överleva.

Veckans injektion är tagen och jag har trötta ögon idag. Det sitter liksom en liten liten känsla i kroppen att den vill bli sjuk - mer än vad den redan är - hahahaha - nej det är den där förkylningen som dottern dras med som finns i kroppen. Det är bara frågan om den ska bryta ut ordentligt eller om den ska vara som en skugga.

Eller så är det så enkelt att det är fibro /ME som visar sig - det är ju det som är så svårt att veta. Vad är vad.

Har hunnit med lite mail idag och blev påmind om statistik som jag hade helt rensat bort från mitt minne så det var tur att jag fick påminnelsen så jag kan skicka ut det till berörda nu när är avslut snart. Det är jan-juni som ska rapporteras.

25 augusti är det deadline och jag har semester till och med måndag den 22 augusti.


Det är nu bestämt till 99 procent att jag och dottern gör en roadtripp till norr och då är vi borta hela vecka 33 och åker hem måndagen v 34. När vi åker upp har vi inte riktigt bestämt men det lutar åt slut v 32 - torsdag/fredag.

Det är bara sonen som ska kolla upp att hans kollega inte är ledig när deras semester sen är slut. Han har semester. Sonen har semester v 29-32 men man vet ju inte om kollegan tar 5 veckor också.

Men vi kan ju också ändra oss av andra orsaker - vi får helt enkelt se. Vi har en plan i alla fall. Dottern åker gärna iväg men bara om jag vill :)

Och vi hade det trevligt i våras och gör en höstrepris men istället för att åka skidor på fjället så kan vi vandra.

Så när jag var på vc så fyllde jag i en medicinbeställning och då Kestine - som är allergitabletter som går bra på myggbett eftersom jag reagerar på sånt.

Just nu är det också lugnt på jobbet för det är tyst för på fm är det aktiviteter och dom slutar vid 12 och så ska det eftersnackas inne till 1. Och jag behöver det idag. Är som sagt lite sliten och trött men jag har ju också töjt på energikrafterna de sista dagarna men jag är nöjd med resultatet.



Fick en fin avställningsyta nu och en enhetlig look och sonen kom in i natt och tyckte det blev väldigt bra. Tänkte igår när jag fällde ner parasollet - ett stort att jag skulle vilja ha ett soltak istället eller allra helst en markis men också ett sånt tält med tak och väggar så kunde man få mer känsla av ett rum men jag behöver ett har andra mått än 300x300 som dom brukar vara. 400x300 skulle bli bra, men det kostar ju en hel del men man kan ju få idéer och kanske göra något liknande på egen hand med hjälp av 2 stolpar och väggen och ett solsegel.

Bildresultat för solsegel

Men det skulle vara bra om det nu blev några dagar med mindre sol och väder som lockar till att gå ut. Behöver vika tvätt!

Fast kanske kan jag ju ta med mig tvätten och stå och vika den utomhus om solen inte vill försvinna :)

Må Gott

Bildresultat för vika tvätt ute




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar