December

December

fredag 10 juni 2016

Fredag igen.

Glömde ju igår att jag fyndade en gammal kvarn. En mandelkvarn och om jag googlat rätt så är det denna på bild.



LP gjuteri tydligen utan knopp på pressaren. Nu kan jag riva mandel, muskot utan att riva naglar och fingrar också.

Sonen gav mig en mycket trött blick - ännu mer pryttlar när jag packade upp mina fynd från loppisen. Kan förstå honom lite och måste nog ta och rensa bort en del somman inte använder i alla fall.

Åkte hem igår från jobbet - höll på missa att klockan blev 17 - men kom iväg 10 minuter senare och bytte om, tog vovven med ut medan dottern plockade i köket och så gick vi en runda. Sen lagade jag mat, sparris i ugn med pinjenötter och parmesan och så pasta med vitlöksost. Efter middagen plockade jag undan lite och sen tog jag tag i vardagsrummet, dammsugade, dammtorkade och hade mig men kläder som skulle vikas etc hann jag inte med. Det får bli en annan dag.

Planterade om en blomma och delade på den. Tog med den från jobbet där det stått och varit ledsen och kompisar som fanns med i samma kruka - dom har dött för länge sen. Så nu har jag 2 dracenor och behöver 2 nya krukor så det blir lika. Den ena står i en vit hög fyrkantig kruka - som är fin men den hade en spricka i sig. Och den kan ha varit där från början. Vi fick den när jobbet fyllde 30 år förra året och den har haft sånt där genomskinligt plastigt material runt sig - har helt glömt vad det heter.

Ska kolla på nya krukor idag då jag och dottern åker ner till ica och tittar på annan kruka till henne.

Och jag har också fått upp två hängande amplar. Köpte hängare på blomsterlandet - i garn typ som på bild. Har letat länge efter liknande men det har inte funnits men nu är dom inne igen.



Idag har jag också varit inne på dotterns jobb för första gången. Sett henne i sina arbetskläder och fått se hur det ser ut och det var jättefint tycker jag. Jag blev inbjuden av henne för jag åkte och lämnade skott från omplanteringen som dom fick istället för att vi skulle slänga.

Kyligare är det också trots att solen skiner så är vinden kall. Och idag firar man skolavslutning i snö uppe i kiruna - fy attan



Man kommer ju alltid minnas sina avslutning i alla fall som något extra extra. Så från förra fredagen med 30 grader i skuggan så är det bara 15 idag. Och man får sitta i lä om man vill njuta utomhus även här.

Och så börjar då detta EM i fotboll - och jag är totalt ointresserad av att se på fotboll. Nu har man också börjat med att prata om det på radion och jag brukar lyssna på annat på eftermiddagarna men nu är det försnack och snart är det väl match och sen eftersnack.

Ingen annan i min lilla familj är heller sån som sitter framför tv och ska titta på det heller. Så det får bli något annat om jag ska se på tv och igår tittade jag på via play som sonen har gratis någon månad sen han köpt ny mobil och jag tittade på dokumentär från England i 3 delar om att man där satsar på sexbrott och har en avdelning som jobbar med sånt och att det är svårare att lösa och jobba med såna brott och kräver en speciell kompitens jämfört med mord. Intressant och man visade alla som blev anklagade och dömda med namn och ansikten och röd tråd igenom det hela var gamla brott som hände på 60-70 talet och man dömde till högt fängelsestraff så många år efter och personen var över 70 som blev dömd mot sitt nekande men man jobbade hårt med att få vittnen och annan bevisning trots att det gått så många år. Något som Sverige borde ta efter - vi har alldeles för flata straff, för korta och så kommer dom ut i förtid. Titta nu bara på den där dåren som misshandlade en kvinna till döds. Han har dom ju outat med namn och annat (Konstigt nog) - hur kan en sån få gå lös och polisen gör så gott dom kan men när sen åklagarna inte gör sitt jobb så blir det så fel.

Nu har arbetsdagen snart tagit slut och jag ska ta helg och njuta av 2 lediga dagar. Inget planerat så det får bli som det blir men först ska jag hämta dottern och så ska vi åka och handla lite.

Må Gott och Trevlig helg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar