December

December

onsdag 8 juni 2016

Är det över nu?



Kiruna i dag på morgonen. +0,9 grader och snöblandat regn.

Jämtland +3,5 grad, halvmulet och blåst.

Hos mig - ja när jag vaknade var det helt grått ute och jag blev orolig över att det regnat och jag har mina dynor ute men det hade det inte gjort och bilens temp visade 17 plusgrader när jag åkte iväg och nu är det blå himmel och det kommer väl bli lite varmare men den där hettan från förra veckan - ja den är nog borta och undra när den kommer tillbaka.

Efter jobbet igår åkte jag bara hem, bytte om och så åkte vi till skogen jag, dottern och hund. Vi gick i vår favoritskog men det är numera inte någon stig utan en väg som det skulle gå att köra bil på. Man gjorde om massa stigar till sånt som också funkar för cyklar och annat.

Och det var svalt och skönt i skuggan av träden men varmt där solen mötte oss. Och när vi kom fram till det ställe vi var på väg till så kunde jag gå ner i vattnet en bit ovanför låren.

Där och då ångrade jag mig.

Att jag inte hade badkläder med mig för det var skönt i vattnet, inte alls kallt och jag som är en badkruka hade kunnat doppa mig lätt och vara kvar i vattnet en stund också. Men jag gick som sagt i så att jag hade vatten ovanför knäna - hade shorts på mig som jag drog upp så långt det gick och så kunde jag gå så vovven blev tvungen att simma. Och han simmade och såg ut att tycka det var himla skönt så vi var där en stund innan han tyckte det var nog.

Det fanns en liten bänk som jag satte mig på och ingen handduk eller nåt men väl näsdukar i midjeväskan och påsar så dottern fick hämta vatten i en påse så jag kunde skölja av vattnet och så torka så gott det gick med pappersnäsduken och så gå hemåt igen.

Jag är en badkruka - eller har varit i alla fall och har gått och gått i vattnet till knäna innan jag vågat doppa mig. Så antingen var det väldigt varmt eller så är det min kropp som blivit mer tolerant - Tror på en kombination.

Och vi sa igår att vi skulle göra om det idag men med badkläder och vem vet - kanske sista chansen att bada i ljummet vatten denna sommar. Vilken pessimist jag är :) Men då ska solen vara framme helt och hållet - nu har det kommit mer moln igen.



Nej så illa ska det väl inte vara men det är ju midsommar om någon vecka och det innebär ju oftast inte det här härliga vädret vi haft och som vi just på den dagen vill ha. Det brukar ju blåsa, regna och vara kyligt mellan skurarna - ja lite sol kan man ju få se.

Jag har fortfarande inte bestämt när jag ska ha semester - måste fixa det nu. Kolla med barnens veckor. Dottern trodde hon kanske har en gemensam vecka med sin bror men var inte helt säker hon heller.

Vi gjorde varma mackor igår när vi kom hem. Svampstuvning på de sista askarna av gul ostronskivling som jag köpte hos bonden. Gott och lättsamt. Vi kunde sitta ute men fick ha en tröja på oss. Och inte behövde jag vattna heller - det gjorde jag i förrgår och det var fortfarande blött i jorden.

Vi har ett ärende att göra som vi kanske åker och fixar idag. Jag har ju beställt på en djuraffär godisar som vovven gillade och som är för tänderna - dental sticks av något slag som ser ut som jordnöt och är som ett kinderägg för det är något i nöten och min hund tycker dom är jättesmaskiga.

Och en fördel med att vädret också blir så att man kan vara inomhus - städa! Det behövs nu verkligen i vardagsrummet. Bära ner vinterskor och annat måste vi göra också.

Eller varför inte sitta i soffan och kolla på någon film - ja det finns mycket att välja på om man inte kan sitta ute och njuta av ljumma kvällar.

Må Gott



Bildresultat för monachos

1 kommentar:

  1. Jag är optimist & är helt säker på att solen & värmen kommer tillbaka. Jag har ju köpt två nya solstolar idag :-)
    Bakruka är jag oxå.. det får allt vara riktigt varmt innan jag doppar mig :-)

    Vad är det för ben du köper åt vovven. Nu blir jag nyfiken...

    Hoppas ni kan få till ngr veckors semester tillsammans du & barnen :-)

    Kram

    SvaraRadera