December

December

måndag 2 maj 2016

Sköna maj välkommen



Ja då har vi gått in i maj. Och igår den 1:a maj började bra och visade sig från sin allra bästa sida.

Sol, värme och en riktigt skön dag som bjöd på fika i trädgården runt - det nya runda bordet. Dynor hämtades från förrådet. Jag och dottern löste melodikrysset via play utomhus till kaffet och sen satt jag och läste i en bok en stund innan middagen skulle böra lagas.

Och även idag är det varmt och skönt. Jackan är bytt mot en kofta och altandörren kan stå på vid gavel utan att man fryser inomhus. Vilken kontrast mot bara några dagar tidigare.



Men valborg, sista april, lördagen var ostadig och det till sist även regn men det kom när vi höll på att plocka ihop efter dagens arbete. Jag frös inte mer än lite om händerna men var klädd med tjocka bra strumpor i kängorna, långkalsonger och 1,2,3 långärmade tröjor varav 2 i fleece i olika tjocklekar och sen också en fleeceväst. Med mig hade jag också jackor och regnkläder ifall det skulle behövas.

Dagen flöt på väldigt bra och det var lyckat men min kropp var mindre glad när jag väl satte mig och åkte hem.

Jag hade ställt klockan på 6 och snoozade en kvart innan det blev dusch, kläder, göra en macka och en att ta med och så te i termosmuggen och så iväg. Till jobbet för att hämta lite saker och sen dit vi skulle vara. Och jag glömde givetvis en sak - all mjölk men hade en kollega på jobbet som kunde ta med sig så jag slapp åka förbi igen.

Sen gick dagen i ett och jag höll på från 7-16.

Då hade jag också åkt förbi jobbet med saker och sen åkte jag förbi ica och sen pizzerian. Men jag var så trött att jag inte orkade äta när jag satte mig. Fick i mig en liten liten bit och det kändes som feber i hela kroppen. Helt slut så jag la mig på sängen och vilade för sonen skulle iväg och behövde skjuts.

Och katten hade varit konstig hela dagen, Kräkts slem och haft sig så på väg hem stannade jag och köpte fryst sej och kokade till honom och han har ätit med god aptit och även lapat i sig vätskan som jag haft med från koket så nu verkar han vara sig själv igen så det var något tillfälligt. Det kom ingen hårboll så vad det hela var vet vi inte men dottern var lagom glad över att få torka upp efter honom.

När jag sen kom hem och kokat fisken - la jag mig för natten. Då var klockan runt 8 och somnade som en stock och vaknade av att hunden stod och tittade på mig - ha då var det hans tur hann jag tänka och så ut med honom men det var bara en nattlig kiss han ville göra. Och jag hade inte somnat om när telefonen ringer igen och jag åkte iväg och hämtade hem honom.



Regnet hade strilat utan uppehåll sen eftermiddagen så hur det blev med några eldar har jag ingen koll på alls. Kändes helt ok och väldigt bra att inte ens haft tanke på att ställa mig vid någon brasa och sjunga - vintern rasat.

Och gårdagen då, ja vi kom ju upp och ut och gick en go runda över ängarna och vovven kunde springa lös och han doppade även tassarna i en liten å som rinner där. Vi var ute över en timme och det var så skönt och något man behöver nu efter att april varit så kass det sista.
























































Så det var ju då riktigt skönt att sitta utomhus och dricka kaffet.

Sen var jag vid spisen, hade köpt stora grillchampinjoner som jag fyllde med smör, vitlök och persilja och satte in i ugnen, Klyftpotatis, sparris och sallad samt en fläskytterfilé som sonen hade ensam majestät om.

Sen ställde jag mig i duschen och efteråt var det yogakläderna som åkte på - ja vi kom iväg till yogan och det var bra och välbehövligt för min stela rygg men vissa rörelser gjorde väldans ont. Men det är inte alls konstigt att jag är som en pinne i kroppen. Att stå en hel dag tar på vilken kropp som helst och en kropp som min reagerar ju dubbelt om inte tredubbelt.

Och en del av mig hade gärna haft skitväder igår för då hade jag legat i sängen men jag tror ändå att det var bättre att vara uppe och röra på mig och njuta av solen - i långa loppet.

Kom inte i säng sen förrän efter att OJ Simpson var över och innan tittade vi på Springfloden. Den är så bra Springfloden och jag kan inte alls komma ihåg så mycket alls från boken - knappt något - vilket är bra för jag sitter ju där och vet inte vad som ska hända men det är också lite jobbigt för den är otäck.

Sen har jag sovit - och sovit och sovit. Var uppe tidigt i morse när katten skulle ut och katten - ja han har legat i min säng i natt så jag har varit försiktig med fötterna så att han inte skulle bli sparkad. Sen vaknade jag till vid 9 och tänkte - jag blundar lite till och helt plötsligt står dottern framför min säng och frågar om jag inte ska kliva upp.

Då var klockan 10 minuter över 12 och jag börjar 13!



Ja sömnen tog ut sin rätt och nu sitter jag här på jobbet och har inte vaknat än. 13:45 är klockan, hann med kaffe hemma och även en dusch och jag är alldeles själv. Vet inte vart min manlige kollega är. Han har nog sovmorgon han också.

Det blir en lugn arbetsdag. Lite mail men sen mest bortplock av det som jag använt i lördags. Och det är en kortvecka. Tänker ta ledigt på fredag - klämdagen så det ska bli skönt med 4 lediga dagar på rad och det finns saker att ta tag i då. Behöver röja hemma (igen) nu ska vinterskor och vinterjackor bäras ner för igår tog jag upp påsar med skor.

Har äntligen hittat ett par vita byxor - hoppas bara att dom inte är för tunna så man ser underbyxorna. Hittat på indiska - och jag har ett par svarta i samma modell och dom trivs jag väldigt bra i. Är lite mot vita byxor mest för att dom blir så smutsiga fort. Men det är snyggt till sommaren och jag har några toppar som gör sig bra mot vitt. Dottern hittade en klänning så nu väntar vi bara på att posten ska leverera.

Men nu är det dags för mer kaffe, mest för kaffedrickandet skull - blir inte så mycket piggare av det tyvärr men jag fortsätter att vara en beliver of coffee :)

Bildresultat för believer of coffee

Och sen går det åt mer av värkpillrena. Har fått gå på det tunga artelleriet nu några dagar och det gillar jag inte. Mest är det ryggen men också den förbenade axeln. När jag vaknar så kan jag knappt röra på höger arm för det gör så ont i axeln och det tar ett tag att få igång armen och axeln utan att det smärtar.

Men just nu molar den bara och jag kan skriva utan problem.

Så det är liggande läget som är värst - måste komma ihåg att ringa - för jag glömmer ju bort det!

Ortopeden alltså.

Vilken bok läser jag då? Jo jag läser Mats Ahlstedt - dockmakarens dottern



Kim-Ly är soldat i ett eget krig. Hennes mamma Mai utsattes för sexuella övergrepp av flera svenska poliser under sjuttiotalet. Först många år senare, när hon är döende i cancer, berättar hon för sin dotter om känslan av förnedring efter den oerhörda kränkningen som hon burit inom sig under alla dessa år. Kim-Ly, utom sig av sorg och vrede, är fast besluten att hämnas.

Den snart pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck har tidigare varit god vän med Mai och hennes man John Anderson, en amerikansk desertör som utlämnades till USA 1972 anklagad för krigsbrott.

När Johannes får i uppdrag att informera Mai om att John nyligen avlidit, får han äntligen en möjlighet att återse sin ungdomskärlek, även om omständigheterna är tragiska. Men mötet blir inte som han har tänkt sig. Mai har inte långt kvar och hennes dotter Kim-Ly är misstänkt för mord och mordförsök. Johannes bestämmer sig för att hjälpa Kim-Ly oavsett om hon är skyldig eller inte, vilket får oanade konsekvenser för hans eget liv.

Fatima Wallinder, nybliven chef för länskriminalens spaningsrotel, har fått ett komplicerat fall på sitt bord. Hon upptäcker att offren var politiska motståndare till Vietnamrörelsen med ett rykte om sig att vara mycket brutala – dessutom anmärkningsvärt förmögna. Utredningen underlättas inte av att Fatimas kollegor har stora problem med att en ung kvinna med somalisk bakgrund har blivit deras chef.

Dockmakarens dotter är den sjätte fristående delen i serien om Fatima Wallinder, Sören Högström och deras kollegor vid länskriminalen i Göteborg och samtidigt den första delen av en trilogi om fängelseprästen Johannes Brobeck.
Trasdockorna
Trasdockorna är en fristående fortsättning på serien om Fatima Wallinder och Sören Högström vid länskriminalen i Göteborg och den andra delen i triologin om fängelseprästen Johannes Brobeck.

Den nyligen pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck flyttar tillfälligt till Skogome på Hisingen i Göteborg för att vikariera på Skogomeanstalten under sommaren. Vid ett samtal ger en intern honom ett papper med två namn samt några initialer. Ingenting mer. Kort därefter avlider internen under oklara omständigheter. Vid samma tid inträffar ett bestialiskt mord på en ung flicka mitt i folkvimlet på Liseberg. Troligen var hon illegal invandrare från något land i Sydostasien, några fler ledtrådar har inte polisen. Under tiden upptäcker Johannes att det äldre paret som äger gården där han hyr in sig inte är vad de utger sig för att vara. Deras dotter Madeleine verkar ha råkat ut för ett hemskt öde. Och vad var det som fick barnbarnet, den sjuttonåriga Tanja, att så brådstörtat ge sig av hemifrån utan att lämna några spår efter sig? Medan polisen jagar en internationell liga som sysslar med människohandel engagerar sig Johannes i Tanjas öde – utan att förstå att han utsätter såväl sig själv som sin älskade hund Petrus för livsfara. Trasdockorna är en roman om den cyniska människohandel där unga kvinnor på flykt utsätts för grova övergrepp och säljs som sexslavar.
Den finns inte som ljudbok på biblioteket så det blir att läsa text. Sen har jag 2 till i serien men dom blir som ljudbok. Har också läst hans tidigare böcker. Han är från Jämtland!!! och bor nu i Göteborg! så miljöerna är ju bekanta :)

Så att nu få chans att sitta utomhus och läsa i solsken - det är något som jag ser fram emot och vill lyxa till med.

Men jag har ju också en bok i öronen. Också det svensk författare men handlingen är i Brasilien. Kjell Eriksson - Spetsad

Spetsad : ett fall för kommissarie Santos



Ett skarpt skott avbryter Santos siesta, och Orlandos liv släcks brutalt utanför byns bar.

Det är det andra mordet på samma dag på ön utanför Salvador på Brasiliens östkust. Kommissarien blir klart besvärad. Raoul visste han inte var han hade, han hade varit borta på fastlandet länge. Men Orlando var ju en hygglig karl. Vad hade han nu blivit indragen i? Och Santos som trodde han hade koll på allt och alla omkring sig.

Den yngste polisen på stationen, Luiz, är nyinflyttad och trevar sig fram i umgänget med arbetskamrater och infödda. Hans ambition och energi irriterar Santos.
Det finns också andra mystiska nykomlingar på ön: en man hittas skottskadad i ett kärr, en annan spatserar runt med en käpp och en demonisk blick och sätter skräck i alla han möter.
Ingenting verkar hänga ihop med något annat. Och så är det ju så förbannat hett! En öl hemma i hängmattan är alltid att föredra framför arbete.Under tiden stävar en segelbåt mot ön med en last som inte ens hela besättningen känner till.

Den är inte helt i min smak men jag lyssnar klart och en behållning är uppläsaren - Reine Brynolfsson

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar