December

December

onsdag 4 maj 2016

Så kan det gå


Det faller ett stilla regn utanför fönstret. 
När jag senare låser min ytterdörr och går nerför trappan och ut genom porten så skiner solen igen.

Jag drar in luften genom näsan.
Den är frisk och krispig. 

Trots att det är kväll så syns solen ännu en stund mellan träden på kullen.
Koltrasten sjunger vackert i en av trädtopparna och får sällskap av andra som stämmer upp i sången.

Jag vänder mig om och bakom mig är himlen grå.
Det är nu andra som får regnet..

Ser något vitt som reflekteras mot den mörka himlen.
Måsar som flyger i solens sken.

Luften doftar av jord nyss regnvåt.
Den doftar av nyutsprungna björklöv.

Jag känner mig tacksam och lycklig.
Över att kunna ta till mig det vackra.

En vanlig kväll en helt vanlig tisdag.
Hemma hos mig!

......................................................................................................................................................

Bildresultat för enjoy the little things


Så - det var magiskt igår kväll när jag gick en runda innan jag skulle iväg och hämta hem dottern. Innan så åkte jag och hämtade ut paketet från Indiska - och så besviken. Jättefina byxor, perfekt färg - lite gräddvitt men dom måste vara felsydd!

Passade perfekt men benslutet smet runt mina anklar och en bit upp på vaden så det gick inte att ha på sig och inte är det stretch i byxorna heller så det var inte kul att prova och få känna den besvikelsen. Det är ju precis som om det inte ska vara några ljusa byxor i år som jag vill ha. Men skam den som ger sig - kanske hittat något på HM - på herravdelningen! Kan ju i alla fall prova i butik kanske.

Dottern var inte heller nöjd med den klänning hon beställt men skulle prova om den idag med rätt kläder under för igår hade hon ett linne under som inte gjorde sig bra men hon var för trött och hungrig för att orka.

Idag är hon ledig och kanske ska vi iväg efter jobbet och innan yogan. Sen ska vi iväg och handla på ica - efter yogan så det finns lite att pyssla med idag.

Sonen ska jag också hämta hem för hans kollega är ledig idag - blev förvarnad redan igår om det och de är ju då skönt att det är röd dag imorgon och ledigt.

Vi satt sen i köket, tog en fika och tittade på play och inför eurovision. Och vissa låtar är bra och andra helt urusla - som det ska vara.

Sen har jag sovit gott i natt och vaknade innan klockan ringde. Igår efter att jag kom hem från jobbet var jag trött och tänkte att jag orkar inte äta men jag stekte en brödskiva och stekte upp champinjonerna som jag haft i ugnen och sparris så det blev en god enkel middag. Sen la jag mig i sängen ett par timmar, tänkte först att jag skulle blunda men så började jag läsa i boken istället och hade sen svårt att lägga ifrån mig den när jag var tvungen.

Och jag hade först tanke på att läsa lite innan jag klev upp idag men besinnade mig för jag hade nog glömt bort tiden om jag börjat. Så det blev dusch, frukost och iväg istället.

Hittade en plats att parkera på och när jag sen kom ut hade jag fått böter!!! Jag skulle få stå där i 30 minuter och tänkte att det hinner jag men det tog längre tid där inne än vad jag väntat mig och det var inte mitt fel - jag var i tid så nu har jag överklagat detta - får se om det går. Jag har i alla fall provat.

Man har tagit bort x antal parkeringar i vårt centrum för det ska byggas parkeringshus. Detta gör att folk nu ställer sig på parkering som tillhör vårdcentralen. Det finns 3 alternativ 30 min, 2 timmar och hela dagen. Och nu står både pendlare och andra personer på dessa parkeringar så vi som ska till vårdcentralen som har både apotek, sjukgymnast, kurator, läkare, sköterskor och tandläkare inte hittar en plats. En tant i väntrummet hade fått parkera bilen långt bort och gå 15-20 minuter istället.

Jag gick in till kassan men där kunde dom inget göra och samtidigt kom en annan kvinna in och hon hade också böter - 700:- för hon stod på handikapp och hade precis släppt av sin gamla pappa med rullator och var borta i 5 minuter - hon skulle ha ställt sig utanför ingången så hade hon nog klarat sig. 250:- kostar det mig om jag behöver betala. Jag bifogade en artikel som har något år på nacken om att det inte skulle bötfällas personer på den platsen - så jag hoppas det gäller ff.

Fick kaffe och en bulle när jag kom till jobbet - det smakade bra kan jag säga och nu är den här dagen snart slut men som sagt - det är mycket på G som ska fixas. Dottern har en ledig dag idag. Och sen jobbar hon hela helgen. Sent imorgon och på fredag och sen börjar hon på morgonen lördag och söndag - ingen sovmorgon där alltså.

Ska jag sluta med att vara  mer filosofisk och poetisk :)

En dag i maj och himlen är blå
Barn utanför fönstret plockar blommor små
En motionär visar sina vita ben
Gör vad han kan i en löpargren
Man kan inte annat än ha glada miner
När solen skiner
Och vi på ledighet kan gå


Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar