December

December

onsdag 18 maj 2016

Det är brist


Nu så är det ju google som är den källa man hämtar information ur, både i smått och stort.

I går googlade jag efter en färdväg och sen googlade jag på sprickor i mungipan.

Ja för det har jag nu fått - igen - för andra gången. Har aldrig haft det förr men när jag var i Jämtland i april hade jag det och så försvann det och nu har det för några dagar sen kommit tillbaka och det är irriterande och gör lite ont också när man gapar och det spricker upp.

Så - google och det finns tom ett fint ord för detta. - Munvinkelragader. Undrar hur man kommer på alla dessa konstiga namn som saker på kroppen kan ha.

Och det blev lite rolig läsning också symptomen till trots.

Det kan bero på brist!


Brist av B12 - här skrattar jag - nyss påfylld av den kraftiga mekobalaminen - nej den bristen tror jag inte att jag har.

Sen kom järnbrist - ja jag äter 1 tablett om dagen för det måste jag efter gbp op och det har stått 2 men mina järnvärden var bra sist och jag har klarat mig på 1 tablett om dagen.

Så nu har jag stoppat i mig fler. Tog 2 igår kväll. Och 1 i morse och ska ta en ikväll - tar vanligvis en varje kväll.

Och så kommer då kvarnhjulet i mitt huvud i snurr - Kosten!

Är det pga att jag inte äter så mycket kött som det kommer? Eller är det för att jag har ätit kött som det dyker upp?

Här har jag googlat men inte hittat något bra svar.

Eller är det någon annan reaktion i kroppen? Den här kroppen som inte är som den ska med sitt ditt och datt. Har den kommit på att nu ger vi en symptom till när kroppen säger ifrån.

Såg i alla fall att man kunde smörja med kortison och det har jag gjort men att det också kan bli svamp så att man behandlar också med dactacort - så apoteket ska få ett besök i em.

Och om jag inte lyckas få bukt själv så tar jag upp det med sköterskan nästa vecka och så får läkaren ta sig en titt.

Men det finns mer brister!


Brist på ett städat hem - det är rörigt för nu ligger det så mycket skor i hallen så man snubblar över dom. Det är vinterskor ihop med sommarskorna. Och f*n vet om man kan ställa undan allt. Det snöar i jämtland idag.

Det är ju också en blandning av vinterjackor och sommarjackor. Sen har jag påsar med tomflaskor som ska pantas. Och kläder som ska in i garderoben efter att ha tvättats.

Igår var det sommarvärme igen - är lite röd om axlarna för jag satt ute i stolen i solen en timme och läste och åt en macka och drack kaffe - osmord.

Det var inte lika varmt som förra veckan så det gick att sitta i just solen och det var skönt. Sen blev det jobb och jag låg efter med lite ekonomi så jag hade inte tid att blogga  - oops!

Bildresultat för lack of time for blog funny

Men det blir så när man inte hinner det andra dagar pga av andra saker som ska fixas här på jobbet.

Men nu är fakturor betalda som dom ska! Bokföringen konterad på pappret men jag lägger inte in något i systemet än - det blir inte förrän 1 juni så det gör gubben än så länge.

Igår fick jag också åkt förbi ett kontorsställe och köpt en sån käck liten bordsställ som jag velat ha i flera år men så glömmer jag av det men nu fixade jag den själv nu när jag ska ha det nya ansvaret - vill ha översikt lätt.



Och jag och dottern skulle ändå åka till stan så jag åkte förbi och jösses va saker dom hade där - mycket som jag kan köpa hem till mig själv och det går - på vårt kundnummer kan jag handla och betala kontant :)

Bildresultat för passport fun

Sen blev det besök hos polisen - ja först skulle vi hitta en parkering och la i pengar för lite mer än en timme - och den fick jag gå och fylla på och så tog det en timme till.

Pass skulle dottern förnya. Det var över 100 före oss och jag gick sen för att se om det fanns någon information och hittade en nummerlapp som gav oss 20 nummer före :) - det var nog en del som gav upp.

Och jag tänkte på tjejen som satt i kassan, Pass?, Legitimation! Ställ dig på dom gula markeringarna, titta in i kameran, läs igenom uppgifterna på skärmen, skriv under - och så klart - tog 5 minuter och sitta där dag ut och dag in med att säga samma - fy attan.

Men vi valde att hämta ut det på ett annat ställe - mindre folk och kanske skulle vi ha åkt dit men dom har inte samma öppettider och jag kunde ju göra mitt andra ärende.

Så vi var inte hemma förrän till 21 och då var vi så hungriga. Skulle ha handlat lite men vi orkade inte och vi var också grymt kissnödiga så jag tog handlingen idag - det var inte mycket så det var inget akut för igår.

Sonen har ju varit ledig mån och tisdag. Men nu ska han jobba några dagar igen för att på nytt ha lediga dagar. Men han har varit hjälpsam och fixat disken och hängt tvätt och sällskapat med vovven.

När jag kom hem i måndags så var jag trött och han hade fått i uppdrag att titta på vad vi skulle äta och det blev thai. Sonen tyckte inte jag skulle behöva ställa mig vid spisen  :) så han bjöd på thai men jag fick åka och hämta den själv men istället gick han ut med vovven och köket var skinande rent.

Dottern var hungrig när hon kom hem sen och blev glad över att det också fanns till henne!

Idag blir det något med pasta och så har vi både sparris och squash och aubergine hemma. Har nyss ätit liten sallad här på jobbet. Köpte på ica från deras salladsbuffé. Jag tar alltid den burken som mer är gjord för fruktsalladen efteråt men den räcker gott och väl till mig och jag väljer bort köttet och sånt men det blir pastasallad och lite annat och när jag åt så satte jag tänderna i något riktigt starkt. Tog något som det var chili i - och jag har frustat och hostat ett tag nu.

Är också själv på kontoret. Kollegan kommer in i em så vi hinner ses lite, imorgon är han ju alltid borta och min kvinnliga kollega kommer in kanske för numera jobbar hon inte så mycket utan på timmar när det är något extra - förra veckan var hon här varje dag och annars är det tisdagar hon kommer.

Och på fredag är det utedag i slottskogen och specialvarvet. Det lopp för dom med funktionshinder som går varje år och som jag nu jobbat med - det är 4:e gången i år. Dom är så underbara att jobba med och så glada. Är lite nervös över vädret. Vill inte att det ska regna men just nu är det helgarderat på kartan så håll tummarna.

Bildresultat för sol, åska, regn och mulet

Nu ska jag städa lite på mitt skrivbord - har papper överallt - ingen ordning alls.

En hel del ska slängas medan annat är sånt jag ska spara och sätta in i pärmar.

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar