December

December

tisdag 12 april 2016

Tillbaka!



Nu är det vardag igen och jag har haft semester även från bloggen! Och stenarna som mina nära och kära har i sitt badrum på fönsterbrädet säger allt.

Och så helt underbart det har varit och jag hade gärna stannat längre och tänker - varför åker jag inte "hem" oftare.

Det är inte så långt och det går på under 10 timmar med bil och då har vi stannat ungefär 45 minuter allt som allt.

Jag körde hela vägen upp och även hela vägen ner. Det gick så bra så vi körde bara på och dottern var inte alls på att själv få köra utan satt och höll koll på hund och radion.

Vi lyssnade också på bok samt Johan Glans och Batra som hade inspelade shower så vi har fått skratta gott.

Idag är himlen helt blå här och det har blivit grönare och direkt känner jag mer av pollen för den är det gott om. Och i år kommer det bli ett sånt värsta år också tydligen för dom pratade om det på radion igår när vi åkte genom landet.



Hemma i norr var det snö men också väldigt mycket barmark. Hemma i byn var det väldigt mycket barmark och det var även varmt.

Vi var upp till fjället på lördagen och där i solen var det lika varmt som här och folk satt och solade i snögropar barbent och i linnen och det kom också folk som åkte skidor i kortärmat så solen värmer i hela landet.

Vi lämnade hemmet fredagen den 1:a april och vid 12 och var framme strax före 22. Och vi hade 10 plus nästan ända fram och där var det också plusgrader.

På lördagen åkte vi till fjälls och det var kanske inte det bästa vädret - det blåste lite och solen visade sig inte men det var ändå skönt och roligt. Vi som inte stått på skidor på väldans många år och dottern inte många gånger alls gjorde trevande försiktiga steg på skidor och när det sen lutade - vi tyckte det var väldigt mycket lutning - tog vi av oss dom och gick!



Och det är ju skönt när man sen kommer hem, tänder brasan och känner sig nöjd med dagen och middag tillagades på murikan.

Sen på söndagen var det mer av solen och vi kunde sitta bararmat och fika mot husväggen. Sen lämnade bror och familj för att åka hemåt till staden och jobba så nu var vi själva.



Det har varit många promenader i skog och mark. I snö och barmark. Vi har sett massa spår av djur och mött renar. - Det är gott om dom för samerna skickar ner dom för vinterbete (har alltid gjort) och nu sen i april ska dom hämtas hem men i år blir det inte lika lätt för det är inte skoterföre i skogen och då blir det inte lika lätt. När jag var ung så var det mer snö den här tiden.

Och vi har ätit och druckit gott. Vi har gjort fotbad och ansiktsbehandlingar. Vi har sett på film och kolla repriser på halv 8 hos mig.



Lite shopping blev det också. Vi hittade fina dukar i en butik när vi var till samhället för att besöka hälsocentralen som det heter där. Vi var också på Dollarstore och handlade lite - väldans rolig affär men det blev mest lite hårsaker, ansiktsmask och hundgodis denna gång men vi handlade mer på outleten som säljer sport, skid och friluftskläder. Jag hittade byxor och en sån där bra dunväst som är tunn och varm och en sorts tunn jacka. Dottern hittade denna gång också byxor vilket hon inte gjorde i somras och även en jacka sen blev det strumpor också.

Men jag fick en chock när jag skulle betala för min injektion. Här betalar jag 50:- per gång och det har jag också gjort tidigare på semestern när jag varit här. Men från och med 1 april hade man höjd och det var ingen liten höjning heller. Ett besök hos sköterskan kostar nu 300:- per gång - jag trodde dom skämtade med mig eller att det var för att jag inte tillhörde detta landsting men det gäller nu alla.

Nu fick jag betala "bara" 150:- för jag hade kommit upp i högkostnadskort. Och inte skulle sköterskorna får någon ökning av sin lön inte. Och konstiga är att man verkar bara ta det. För jag har inte läst något om att folk protesterar.

Men som sköterskan sa - varför träffa henne när man för samma peng får träffa en läkare. Man kommer ju snabbt upp i högkostnad i alla fall. För det är detsamma.

Ja och en annan dag åkte vi till fjällets butiker och jag var mest ute att åka in på ica i närheten för att köpa fisk. Röding och ta med hem men kom också hem med 2 tjusiga ljustakar - en till mig och en till dottern. Detta ger mig barndomsminnet tillbaka.



Men mest har vi bara varit. Vi har inte åkt runt och hälsat på släkt och vänner utan dom fick komma till oss om dom ville. Nu kom det bara en - min ena kusin som är jämngammal men så är det ju inte semestertider och folk jobbar ju och har fullt med sitt. Förutom hälsat på hos kompisens mamma men hon bor ju nästgårds så det räknas knappt.















Min bror kom ner till stugan igen på fredagskvällen och på lördagen var vi vid min farbror stuga och eldade ris och grillade sen korv på glöden. Riktigt mysigt. Och den stugan ligger nära mitt barndomshem och min farbror bor på ålderdomshem för han är 86 år gammal.

Träffade barndomskamraten och numera grannar vid stugan på lördagskvällen och vi åt och drack gott.

Vi har ätit vegetariskt mest hela tiden så det fick även min bror göra. Vi åt kött när vi stekte den på murikan och det föll väl brordern i smaken när han fick lite rökt skinka till. Men så har vi ätit korv och sen även kolbulle - den är det fläsk i och vet ni - vi stannade på MC Donalds på vägen hem!

Så summering - HELT J...LA FANTASTISKT UNDERBART!



Och en som trivts är vovven - han går lös och bara mår gott men har lite egenheter för sig. Rädd för alla hundar runt omkring som sitter i sina hundgårdar och skäller - dom ser ju lite ut som vargar :)





Och vi sa att detta skulle bli kanske en årlig sak - mor och dotter semester på våren i fjällen. Sonen kan ju också få följa med :)

Och det är redan vardag - dottern är ledig idag men jag jobbar som vanligt.

Det som är härligt är ju också att jag inte märkt så mycket av mitt sk handikapp/funktionshinder/sjukdom.



Vi var trötta båda två på kvällarna så vi satt inte uppe allt för sent - frisk fjälluft gör sitt. Och så har vi sovit tills vi vaknat och jag har vaknat allt från strax efter 8 till 10-tiden. Men jag har inte känt massa smärta och inte heller den där extrema tröttheten.

Men jag räknar med bakslag nu här hemma och kommer inte alls bli förvånad över att det händer. Känner redan nu att jag är trött. Men det blev sent för jag somnade inte förrän efter 1 för vi väntade på sonen skulle komma hem från jobbet. Och i natt ska jag åka och hämta hem honom från jobbet för hans kollega skulle vara ledig.

Och så har vi ju polleneländet - det gör också en trött.

Men jag är så glad och tacksam över att inte känt något på semestern men det är ju för att det också är något som bara gör gott. Det känns bara bra och vi trivs, tar det lugnt, mår gott och bara är. Inga måsten.



Och som dottern sa - jag åker ju hit alla dagar i veckan hellre än ligger på en strand på Ibiza typ. Det är gott betyg.

Må Gott




3 kommentarer:

  1. Va bra och mysigt nu haft det. Välkomna hem igen! 😊
    Kul att se foto du tagit.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt betyg av dottern...

    Ni serut att ha haft det fantastiskt mysigt :-)
    det är värdefull tid ni fått tillsammans & goa minnen :-)
    så mysigt att spanjoren verkade trivas så bra :-)
    skönt oxå att kunna gå lös såklart... Kan tänka mig att det är en enorm frihetskänsla att komma till stugan... :-)
    Skönt att resan gick bra oxå...

    Bakslag.. ja det kommer säkert som ett brev på posten, det gör det alltid för mig när man gjort ngt extra annat...
    Ha en fin onsdag!
    kram <3

    SvaraRadera
  3. Vad härligt ni haft det! Och mysigt ni 2 tillsammans, mor och dotter. Det är verkligen värdefull tid som Mickis säger. Bakslaget slår väl till närmsta tiden, det kan man ju alltid räkna med... tyvärr... Hoppas det inte blir ett hårt slag bara. Håller tummarna.
    De där ljusstakarna var ju fräcka! Såna grejer är alltid kul, återbruk.
    Hoppas du mår hyfsat idag och har en fin onsdag! Kram från mig! ♥

    SvaraRadera