December

December

måndag 14 mars 2016

Premiär!



Den första gula krokusen har kommit i min skogsbacke - precis lagom till en helt underbar dag med vårvärme och jag har också premiär i användandet av min nya vårjacka från Indiska - det var nästan att den var för varm också idag. Det stod gubbar och jobbade med något i marken och dom hade t-shirt bara.

Så det är egentligen inte en dag man ska jobba på utan man ska vara ute och njuta. Skulle kunna göra massor hemma i trädgården som jag tänkte att helgen skulle fått vara tiden för detta men solen visade sig inte alls och igår regnade det lite.

Men samtidigt så var det skönt att inte känna att man vill ut för då kunde jag ligga och läsa färdigt boken - Jag lät dig gå av Clare Mackintosh och det var en rejäl bladvändare med tvister när man tror man räknat ut det hela.

Den var så spännande, otäck, bra och precis så en bra bok ska vara i mitt tycke - en av de bästa jag läst på länge och jag tycker nog de flesta böcker jag läser/lyssnar på är bra men denna var ett 1:a så LÄS den!

Kände mig också lite seg och trött och promenaden med hundgänget gick jag inte på heller och det var nog klokt. Är lite konstig i svalget och känner mig trött bakom ögonen fortfarande.

Men idag är jag också rejält trött för jag har blivit så stört i sömnen i natt. Först var det i morse race i hallen då hunden jagar katt. Sen ringde dotterns klocka och när hon hade gått och jag var på väg att somna om ringer klockan - då tänker jag - hon missade bussen men det var en hantverkare till jobbet. 06:52 - vilken jäkla tid att ringa - jag svarade inte, somnade om blev väckt senare av samma hantverkare - jag svarade inte och sen låg jag och halvslumrade innan det blev dags att kliva upp - så seg och sent blev det igår och sent blev det i lördags med mina mått mätt.

I fredags var vi hemma till middagen alla 3 eftersom sonen var sjuk. Och fredag är ju synonymt med taco så det fick bli en tacopaj.

Ett recept jag hittat på ica buffé och gjort tidigare. lätt och god men den här gången krånglade jag till det lite med att köpa torkad soyafärs.









Den skulle först kokas i - som det stod - god buljong, sen så fräsas med lök och i med krossade tomater och lite tacosås som fanns i en burk och tacokrydda - då såg det precis ut som vilken köttfärssås som helst för det såg lite skumt ut innan och så använda precis som köttfärs och det blev jättegott och smakade inte något konstigt heller.

Vi åt samma på lördagen eftersom det fanns kvar - jag och sonen - dottern jobbade och igår blev det indiskt - köpte tikka massala kryddmix, nannabröd, rajta och tog cornbitar - från frysdisken till detta - smakade också som vanligt - inget konstigt alls.

Så jag byter ut kött, kyckling mot soya, eller corn eller svamp, ost, grönsaker. Tänker hur svårt det måste ha varit förr då det inte fanns så mycket att byta ut mot - då var det mest grönsaker men nu - halloumi - den fanns väl inte att köpa när jag var barn. Tex.

Så helgen blev vegetarisk för oss alla - för detta funkar för sonen också.

Idag blir det rester av vad som finns kvar i kylen - eller om vi ska vara lite finare i tonen - buffé :)

Och sen blev det ju i lördags innan mello var klart och ja - rätt låt vann. Jag gillar Frans låt redan från början. Ett enkelt framträdande utan massa konstigheter. Och en låt med känsla och så har han en ödmjuk framtoning som jag gillar. Gillar inte det där - jag är störst, bäst och vackrast som kan ta över musiken.

Sen kan jag bli irriterad när jag dagen efter läser - han har inte en chans - för juryrösterna från utlandet röstade inte fram honom. Herre jösses - det skilde 1 - ETT poäng mellan honom och Oscar så nog gillade europa honom. Hade ju varit annat om det varit 20 poäng eller nåt.

Men jag såg aldrig hans framträdande på mellot mer än vinnarframförandet. Då satt jag i bilen och hämtade hem dottern som jobbade kväll men vi såg mellanakten och röstningen.

Sen var det krig och fred men det orkade jag inte vara vaken och titta på - så sent.

Sen igår fick jag kliva upp före 7 för att köra dottern till jobbet men jag la mig igen när jag kom hem och innan hon skulle hämtas hem skrev vi en inköpslista jag och sonen och så åkte jag till ica med dottern efter hennes jobb - det var sonen som ville ha indiskt :)

Klockan går väldigt fort ibland så det var att börja med middagen och en kort vila och dusch för att sen åka på yogan. Vi var så många i salen. Så många har vi aldrig varit och det gjorde att några kom och tog "min" plats för dom hann in i salen före mig. Vi brukar vara runt 20-25 det är alltid någon som är borta och det var några som var det igår som jag saknade men vi var 30 stycken igår. Vart alla kom från - ja säg det?

Nu är det en ny omgång som börjar på onsdag och det blir uppehåll påskveckan. Och dottern som känt sig väldigt stel och haft ont i ryggen var riktigt nöjd med sitt pass igår för hon hade ingen smärta - glad för hennes skull. Det var ett skönt även för mig men det är vissa rörelser som jag inte kan göra. Först en massa med axeln men jag har också problem i ena ljumsken. Vissa övningar ligger vi på rygg och så ska vi göra olika lyft och annat med benen och det går inte. Det känns som om jag har en boll i ljumsken som stör och så gör det ont också. Vet inte vad som hänt och jag har inte haft det tidigare utan det är denna termin som det bråkar med mig.

Sonen kom igår och skulle beställa en grej till sitt x-box på CD-on och frågade om det var något jag och systern ville ha. Hon beställde Harry Potter på dvd och jag hade tidigare i helgen när jag såg trailer på tv om en netflix serie tänkt kolla om House of Cards fanns på box och det fanns - inte box men de 3 säsonger som kommit fanns att köpa så dom beställdes också - så nu har jag något att titta på. Sonen har sett dom på nätet och tycker dom är bra och kan tänka att se dom fler gånger.

Det är måndag - en ny vecka har vi framför oss. På onsdag ska jag åka till röntgen med min axel - ringde dom och dom har drop-in och den kunde jag komma på. Ringde så att det inte kommer någon kallelse när jag är på semester.

Och jag ska lämna jobbet tidigare idag också. Sonen behöver skjuts till sitt jobb och mamma fixar det :)

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar