December

December

måndag 21 mars 2016

Intensivt, härligt, smärtsamt

















Ibland kan man inte låta bli, man kör på allt var tyglarna håller och gör det med både glädje och iver och känsla av rejäl nöjdhet.

Men sen så får man lida!

När jag växte upp och det blev vår så fanns det massor av tussilago och man plockade och ställde i små äggkoppar eller snapsglas och kände - nu är det vår.

Men sen jag flyttade så är det inte ofta jag ser dom längre så därför blev jag riktigt glad och ivrig och tog fram mobilen för att fota när jag såg dessa små gula vackra vårtecken.



Och hoppas nu ingen går och plockar dom så andra får njuta - när det inte finns så många menar jag - och varför gör det inte det?

Detta var under en promenad i centrum medan sonen klippte sig och jag mötte en tant med hund och vi pratade vårtecken och just detta om tussilago och hon sa - ja det ser man inte ofta längre men så mycket det fanns när man var barn så dom kanske börjar bli mer sällsynt.

På jobbet vajar en flagga på halv stång - det är sorg då en person som vi har samarbete med har gått bort hastigt i en olycka i helgen. Så tragiskt och det är en dämpad stämning som det blir per automatik när man känner till och vet vem personen är bakom en tidningsartikel. Så tankarna går till de anhöriga.

Och jag har inte vetat vem det gällde så när jag i morse fick sms om detta av kollegan så blev det extra ont i magen.

Helgen har varit så intensiv och det började redan i fredags. Jag var på jobbet en kort stund och gjorde några viktiga saker och sen åkte jag för att hämta dottern som skulle skjutsas till sin kompis.

Dottern slutade halv 2 och så tar det lite tid innan hon kommer ut från jobbet och klockan 2 hade hon bestämt träff för dom skulle åka till Ullared.

Sonen fick jag också hämtat upp och efter att vi släppt av dottern så körde jag honom till sitt jobb. Stannade på ica på vägen hem och handlade en massa. bland annat 3 örter så var stora, kraftiga och fina. Timjan, rosmarin och så en till som jag just nu har glömt vad det var.

Sen åkte jag hem, lämnade varorna som dom var i hallen, tog vovven och gick en promenad innan jag började skala potatis för att göra gratäng och varva med den vegetariska bologonesen jag gjorde dagen innan. Köpte då fryst quornfärs och hade både riven morot och rotselleri i samt tomater och kryddor.

Sen fick den stå och gotta sig i 150 grader tills den var klar och jag hade mer vitlök i och så på med grädde så det fick bli riktigt krämig och västerbottenost på toppen. 2 formar blev det så vi åt detta i lördags och så flera formar i frysen och när barnen mina åt såsen med pasta tyckte dottern att det var starkt och sonen att det var något som smakade och det var nog rotsellerin för när jag sen hade den i potatisgratängen så smakade det som det brukar göra - gott.

Jag la mig sen i sängen och tittade på krig och fred på play och nåt mer som jag inte kommer ihåg vad det var och vid 9 var dottern hemma. Jag visste ju inte riktigt om hon skulle få skjuts hem eller om jag skulle hämta henne så det var skönt att jag slapp ut eftersom jag skulle vara mammataxi till sonen när han slutade sitt pass och han fick sluta 23:30. Jippi för dom hade kunnat fått jobba till 00:10 eller 00:30 - men eftersom hans skulle jobba på söndagen så blev det tidiga tiden att få sluta på så vi var hemma strax efter 00 och då blev det sängen och ställa klockan.

Bildresultat för fibromyalgi can't help myself

Lördagen bjöd på vackert väder redan från morgonen och klockan var ställd på 9. Upp och äta, klä på mig och göra mig klar för att åka iväg.

Först skulle jag till apoteket - jag hade ju glömt hämta ut medicin så jag hängde på låset. Sen in och köpa vatten på ica för att ha med mig för sen åkte jag till samlingsplatsen för dagens hundgängspromenad.

Och så gick vi i 1 mil med några stopp för hundlek för dom som ville och jag hade en magväska med mig där jag hade vatten, kaffe och en bulle så det blev fikapaus också.

Promenaden går runt en sjö, genom skog och mark och det är oftast rätt enkla vägar att gå så vi avslutade med att gå en annan väg hem och den är över stock, sten, höga kullar och ner på andra sidan så nu fick musklerna jobba.

Det blev flera timmar ute på promenad och solen gassade och jag hade smort in mig med solskydd men det kändes i ansiktet att man varit ute hela dagen senare.

När jag kom hem så blev det mer fika ute i trädgården med dottern. Fick fram 2 stolar så vi kunde sätta oss i solen och sen kunde jag inte låta bli att börja med att jobba lite.

Jag hade ju sågat ner några små träd och dessa tog jag nu och sågade till mindre bitar. Sen så hade jag en yxa som jag gjorde så att det blev spetsigt på ena sidan och så har jag bankat ner dom i jorden där jag har nät som staket. För det har hängt lite och nu har jag fått till det mer stadigt och inte har det kostat mig en krona mer än att jag fick betala med min kropp!



Fick också krattat för att få undan massa grenar, löv och annat där jag har nätet och när jag håller på så gick det av bara farten att hålla på lite överallt.

Men jag är nöjd och det är lite ris och sånt kvar att ta reda på men det får bli en annan dag.

Satte mig en stund i köket och jag kunde knappt ta mig upp därifrån - stel och krokig var jag. Och smutsig kände jag mig så det fick bli en härlig dusch men jag är fortfarande stel och öm både här och där.

Och jag var så trött - ögonen sved men jag höll mig vaken för att titta på Gåsmamman som vi missade när det gick i veckan. Men det var knappt jag höll mig vaken men det gick och sen kunde jag somna gott.

Klockan blev ställd även i söndags. Sonen skulle jobba och jag och dottern - ja vi åkte sen till Ikea :)

Vi var inte ute efter något speciellt som vi annars oftast är när vi åker dit men vi hittade lite smått och gått.

Röda goa plädar och 1 turkos dito. Förvaringslådor till kryddskåpet, sånt man har under mattor så att dom inte ska glida, en äggdelare och 2 blommor.

Dottern har haft blommor inne i sitt rum och båda har nu gett sig. En dracena som gav upp sitt liv och nu ligger på komposten och sen en novemberkaktus som vi pratade om häromdagen och jag sa då att den ska vi ställa ut för det brukar dom gilla och sen blommor dom om bra och då var hon ju utan blommor.

Så 2 kallor blev det och sen också in på blomsterlandet och köpa krukor till dessa och jag hittade 3 jättefina gröna krukor som jag nu har mina örter i - ska fota och visa.

På ikea köpte vi också deras vegetariska pizza som vi åt när vi kom hem och sen tog jag mig en promenad med vovven.

Hela helgen har bjudit på underbart väder och nu är det grått igen men när jag var ute i fm så var det soligt och varmt.

En ny omgång av yogan började igår och jag kände att jag var i stort behov av att få sträcka på mig och det var ett gott pass även om vissa rörelser inte fungerar och när passet var klart 20:00 var det att sätta sig i bilen och åka och hämta hem sonen. Han slutade 10 i 8 och hans buss skulle inte gå förrän 20 minuter senare så att möta upp honom i stan var ingen lösning så det blev ända ut och han fick vänta i en kort stund och kunde fixa lite med sina arbetskläder medan han väntade. Hade vi mött upp honom i stan hade vi fått stå där och vänta i 20-25 minuter.

I natt ska jag hämta honom också. Hans kollega har varit ledig nu ett par dagar för han har firat nouruz - nyåret som varit i helgen som man firar i iran, irak etc- detta nyår börjar på vårdagjämningen som var igår.



Känner att jag har mycket att göra. Det är ju kortvecka på jobbet och här är det rätt lugnt men det är ju ändå saker som ska göras och hemma har jag en massa att göra. Det är stökigt och massa saker här och där som ska ställas undan i skåp och då måste jag ut med saker för att kunna få in saker.

I morgon ska jag klippa mig och jag är väldigt osäker på hur jag ska göra. Klippa topparna bara eller göra en ny frisyr?

Dottern ska dit först och sätta färg i sitt hår och sen när hon har den i så klipper man mig. Så brukar vi oftast göra.

På onsdag ska jag till röntgen - missade ju det i onsdags eftersom dottern jobbade. Sen ska jag på torsdag iväg och hämta lamm som jag beställt.

Sen är det påsk! Dottern jobbar på långfredagskvällen så innan hon sticker iväg ska vi äta våfflor - Vi äter ju alltid våfflor på våffeldagen som är den 25:e mars och tillika en födelsedag.

På lördag jobbar hon tidigt så vi hoppas vi kan grilla lammet vi köpt på påskafton och ha en god påskmiddag som vår tradition bjuder. Har inte massa sillar och sånt som på julbordet eftersom ingen är jätteförtjust i det ändå så lamm har blivit vår grej och på fredag kan det bli lax.

Sen ska det planeras och packas inför 1:a april och semester.

Puh! Så lite tid och så mycket att göra. Och jag måste ju också vila - mycket för att orka ha semester men det är ju ledig på måndagen och söndagen är också ett oskrivet blad.

Har fått i mig dagens andra mugg med kaffe - ska gå och ta nästa.  Har ont i huvudet och dottern klagade rejält på det igår och eftersom sonen var snuvig förra vecka så finns ju en oro över att vi också ska bli snuviga och näsan min är ju just nu kroniskt täppt och jag använder nasonex men igår fick jag även ta vanliga för att på täppan att släppa.

Tittar ni på Springfloden på 1:an? Jag tycker den är jättebra och Kjell Bergkvist är ju så bra och igår var även Helena Bergström med så det är idel ädel bra skådespelare med och även en av mina största favoriter - Johan Widerberg - vet inte vad det är som gör att jag gillar honom men det har jag gjort sen jag såg hans första filmer vilken det nu var.

Sen när man har ett minne som inte längre är som det en gång var så kommer jag inte ihåg hur boken slutade så jag tittar med stor behållning eftersom jag inte vet hur det ska sluta :)




Och i helgen hörde jag en låt som jag gillade. Det är en cover på Simon & Garfunkels - sounds of silence - så jag slutar med den.

Må Gott



1 kommentar:

  1. Har inte tänkt på det där med tussilago, men när du nu nämner det så är det inte så ofta man ser dom. Iof så är det andra blommor som man tyckte det fanns hur mycket som helst av som man ibland inte ens ser på en hel vår. jag tänker på t.ex. liljekonvaljer. Fanns ju ett hav av dom när man var barn. Nu kan det på sin höjd vara några stycken här och där. Springfloden är riktigt bra. Kjell Bergkvist har aldrig varit bättre! Ha det bra!

    SvaraRadera