December

December

torsdag 17 mars 2016

i väntan på.



Vilken härlig eftermiddag det blev igår. solen värmde även om det ser attans kallt ut på vattnet.

På radion berättar dom precis om att man nu inför amorteringkrav för nya låntagare - oj oj oj, min kollega skrev på papper igår ihop med sin flickvän för att köpa en lägenhet på över 4 miljoner så när dom gjorde det så fanns ju inte detta krav så jag hoppas dom räknade med såna här eventualiteter. Lägenheten såg jag på bild och den har 2 fungerande kakelugnar så jag är grymt avundsjuk på just det men absolut inte på kostnaden som steg pga budgivning - det är bedrövligt höga priser på bostäder och nu hade dom båda två lite pengar att själva stoppa in i boendet och det behövs ju också idag. Så det är svårt för alla som inte kan det att få tag på en lägenhet. Tänker på mina barn det är absolut inte enkelt och dottern har fått några erbjudanden i områden som ingen vill bo i - inte hon heller men någon gång ska det väl bli hennes tur.

Gårdagens väder bjöd på grill hos grannen - det var nog årets första som jag kunde känna doften av. Det var nog bara korv för han hade sin son hemma hos sig och kompisar med småbarn men det är inte fy skam det heller.

Sen kan jag bli väldigt irriterad på en annan granne. Hur svårt kan det vara att plocka med sig några muggar in från bordet ute och annat skräp som cigarettpaket och annat när man går in för dagen. Det ser så trist ut och det brukar se så ut men nu har dom flyttat ut bordet på gräsmattan för solen skulle annars så slipper jag ju se det eftersom det finns ett plank i vägen. Men först och främst kan jag inte förstå varför man inte gör det.

Men dom är lite konstiga. Som att gå långpromenad - har mött dom - utan sina hundar - det fattar jag inte. Ja det finns en hel del där att irritera sig på tyvärr men dom är trevliga och hejar alltid.

Har inte sovit så bra i natt för vovven var lite orolig och sen jagade han katten och jag har vaknat flera gånger av detta och så hantverkare hos grannen tidigt som håller på med att göra altangolv och börjar såga och spika strax efter 7.

Så jag är seg och kroppen är inte alls med mig utan jag har mer värk än vad jag brukar ha. Det känns i länden och går ner mot skinkan ner i benen och under fötterna. Känns som influensavärk och även händerna upp mot armar och axel värker så det är en värksam dag och jag kommer inte vara så verksam på jobbet känner jag.

Jag är själv och inte ens grannkollegan är här så det är lugn och skönt. Körde dottern till jobbet innan och igår slapp jag hämta henne när hon slutade - hon kunde åka med den kollega hon en gång åkte med innan hon bytte avdelning och tider. Igår var hon på sin gamla avdelning och fick skjuts och det var en liten konstig känsla att hon kom hem så sent utan att jag behövde hämta henne.

Jag gick ju en go lång runda med vovven i solen igår på eftermiddagen, första turen detta år på det stället - det är dit jag tänkt gå när han tvärvägrat och velat gå hem och han var lite sån när vi gick förbi tvärvägar hem men när vi sen kom till naturen så blev han väldigt glad och pigg och nosade glatt på var och varannat träd, grässtrå och sten. Riktigt skönt väder och gott och komma hem och äta middag. Rester av den indiska maten och lyssna klart på det sista på Mr Mercedes av Stephen King som annars skriver skräck men nu var det en härlig thriller utan några konstiga inslag som spöken och annat. Den allra första boken jag läser av honom.

Och så blev det yoga och axeln bråkade så vissa rörelser där gick inte så bra men i övrigt var det ett bra pass för det var inte så många där benen liggandes på rygg skulle användas och då slapp jag den smärtan.

Hade funderingar på att se Maria Wern men kände att det orkade jag inte så det får bli på play kanske. Har läst boken en gång men kommer inte ihåg så mycket - så det finns ju en fördel med dåligt minne!

Nu ska jag lyssna på en annan bok som jag en gång började läsa men fick lägga ner - Belinda Bauer Mörk jord



Den har ju hyllats och här kan ni läsa en bra recension och om handlingen.

Dagens middag - ja det vet jag inte än. Är ju själv hemma så det får bli något lätt samtidigt ska dottern ha med sig mat till jobbet imorgon, hon ska direkt efter jobbet iväg med sin kompis till Ullared!!

Något som är väldigt lättsamt att göra men inget för dottern och just den här inte heller för mig för jag tyckte inte den var god var fisksoppa - abbas färdiga soppbas tomat och saffran lagade jag till sonen idag.

I med en laxbit och en torskbit - såna där styckfrysta, ner med soppbasen och grädde och så fick det bli varmt och klart på svag värme och i botten på soppskålen la jag färdigskalade räkor från frysen och så hade han en god lunch som han gillade.

Det får mig att fundera på en soppa som jag gillar och det är keldas thai som jag toppar med räkor - det kanske ska bli min middag idag - och ett gott bröd.

Nu är det bara 14 dagar kvar innan jag har semester i 11 dagar och då har jag ju också flera dagar ledig där vid påsken - så skönt det ska bli och vad jag längtar. Hade kanske trott att vi skulle få se stora brorsonen också när vi åker upp eftersom han är ledig efter att ha jobbat 4 veckor i sträck på en övning men han drog till Thailand idag :) - gör han helt rätt i. Passa på att resa när man är ung, fri och har pengar även om jag förstår att min bror och svägerska hade tänkt få rå om honom i påsk.

Jag trodde också att det skulle spricka upp och bli samma goa väder som igår men det ser tjockt ut och nu är klockan halv 3 så det blir nog en grådisig dag hela dagen. Jag hoppas på att det på lördag kan blir sol redan från förmiddagen. Då ska jag gå på hundpromenad har jag tänkt med hundgänget - nästan 1 mil är den rundan. Och om man tittar på smhi:s hemsida ser det lovande ut just nu i alla fall så man kan ju hoppas det blir så.

Så jag går och väntar, väntar på att kroppen ska bli roligare att umgås med, påsken, semester men närmast sol i helgen. Och inte att förglömma - sommartid!

Bildresultat för nedräkning

Må Gott


1 kommentar:

  1. Jag väntar också efter att man skall kunna umgås med min kropp :-) Just nu är den inte rolig alls. Jag brukar ju inte känna mig bättre i kroppen på sommaren så jag har inte några större förhoppningar, men det är liksom lättare att stå ut med eländet när det är vår och sommar och ljuset är här, det är en helt annan sak på vintern, då blir man ju bara deppig över den skrala kroppen...
    Idag har vi sol igen, härligt! Hoppas du kan njuta lite av den i din trädgård. Ha en fin helg vännen! Kram från andra sidan skogen ♥

    SvaraRadera