December

December

torsdag 10 mars 2016

En torsdag som alla andra

Det var sol idag - förut! När jag låg kvar i sängen där vid 10-tiden men nu kan man bara skymta lite blått bland molnen men ryktet säger - sol till helgen. Man kan ju bara hoppas.

Väldans trött idag för jag vaknade vid vanliga 03:30 ish tiden och sen låg jag vaken i flera timmar och dotterns klocka ringde och jag hörde hur hon gjorde sig klar och sen gick för att göra sina timmar på jobbet.

Somnade om sen och när man vaknar till nästa gång är i alla fall jag som en urvriden trasa och vill bara rasa ihop i en hög av trötthet. Men jag pallrar mig upp, går in i duschen och idag blev det hårtvätt också så där stod jag en stund.

Jag köpte för någon vecka sen en sak som jag sett finns men aldrig sett i verkligheten men så hittade jag en och köpte den.



En verkligen käck liten sak för jag med mitt långa hår så funkar det inte med en vanlig handuk - den ramlar hela tiden av och har sig och jag blir bara irriterad men det här var smart och fungerar också.

Och inte kostade den många tior heller så vissa saker är riktigt bra.

Sen blev det vanliga frukosten. Havregrynsgröt med linfrö, nötter, pumpa och solrosfrön och lite äppelmos. Hittade en ny sort på ica som var ekologisk och osötad - det sista var jag inte medveten om förrän jag stoppade första skeden i mun. Dom har haft en annan jättegod sort med lite bitar i tidigare som också var mindre sockrad och inga andra sötningsmedel tillsatt men den har dom inte just nu i alla fall - synd för den var god.

Och så en mugg kaffe och så sitter jag där i lugn och ro och har en rätt skön stund för mig själv och min frukost. Innan det är på med kläder och göra mig klar för att åka och jobba.

Igår när jag kom hem så kände jag för att woka och ha nudlar till middag så jag tog fram en påse ur frysen med wokgrönsaker, tog fram wokpannan, i med olja och lite sambal olek - fräsa allt och så sen ner med nudlar och lite cashewnötter och oystersås - tog lite curry också. Det blev gott men starkt och jag tänkte att så mycket krydder hade jag väl inte och så tittade jag på påsen.....



Chili i grönsakerna så inte undra på  :)

När jag sen ätit, plockat undan och höll på med kaffe ringer telefonen. Sonen och han är sjuk så honom fick jag möta upp i grannbyn dit en buss gick så han fick komma hem. Det finns ju väldigt många fördelar med den arbetsplats han har men också många nackdelar - man blir sjuk lite då och då för det är alltid någon som är sjuk i magsjuka eller annat runt omkring och han åker ju också kommunalt så han är lite klen stackarn och det syntes i ögonen på honom igår kväll.

Så idag är han hemma och jag har väckt honom och han känner sig inte frisk men ville komma ut så han skulle gå en runda med vovven - så jag kunde deligera det idag. Och dottern slutar nu strax och är också hemma tidigt.

Själv när jag kom hem igår så vände jag bara i dörren och vi gick en runda och det var skönt ute och lite av solen fick jag. Och vovven gick med och ville inte vända i korsningen som han de senaste gångerna stannat vid men då har vi kommit från ett annat håll men han tvekade och var på väg men jag fick honom på andra tankar :)

Det blev också ett yogapass och sen iväg till ica och köpa mjölk, juice och yoghurt. Det går åt mycket vanlig naturell yoghurt eftersom jag har smoothie med mig med chiafrön till jobbet som mellanmål.

Är helt själv på jobbet - det är inte någon här - än men vaktmästarna kommer väl och vart kollegan i grannklubben är - ingen aning och min manlige kollega har alltid annat för sig på torsdagar och jobbar sen hemifrån och ev skulle min andra kollega komma in.

Men jag har sagt det förr - det är skönt att vara själv när man inte själv är på topp. Det är ju alltid något som ska bråka med mig och nu är det bröstryggen som håller på. Höll på få sån kramp i bröstryggen igår men jag kunde stävja det men det känns att det sitter liksom på lur för att när som helst hugga till.

Har ju fått det några gånger och det är lika plötsligt och smärtsamt varje gång och man tappar nästan andan och detta av ingen anledning alls. Jag hade kunnat förstå vissa saker som händer om det fanns en anledning till att det gör ont men när det bara är där så är det bara helt oförklarligt blir man minst sagt lite sne!

När jag var vaken mina timmar i ottan så lyssnade jag på en tv-dokumentär. Den om Dagny Karlsson som är 104 år och bloggar. Hon var hos Skavlan men det har jag inte sett. Sicken krutgumma och jag såg lite när hon var ute och gick - det var minsann en pigg och rask kropp och det är hon väl unnad men jag kan känna mig avundsjuk när jag tänker på min egna kropp och är hälften så gammal.

Bildresultat för dagny 103 blogg

Fick nyss telefon -dottern. Numera är det inte ofta man pratar i telefonen som man gjorde förr. Då man kunde sitta halva kvällar och prata bort flera timmar med vänner och bekanta, man ringde om ingenting bara för att man ville men den tiden är förbi och jag kan tycka det är skönt och det är egentligen bara 3 personer som ringer mig numera. Min son, min dotter och min bror. Och det är samma tillbaka - det är dom tre personer jag ringer till i övrigt så är det ju sociala medier som idag ersatt samtalen och jag tycker det är skönt som sagt.

Speciellt numera när jag inte har lusten att prata med folk på samma sätt - förutom då vissa utvalda.

Hon behöver skjuts hem. Hon har inget tågkort och det hade gått ut igår men hon fick åka med bussen i morse ändå. Schysst busschaufför för det är inte länge sen det stod om någons om inte tog med 2 barn pga inget busskort hos den ena.

Och det tar mig inte ens 10 minuter att åka och hämta henne så det gör jag ju.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar