December

December

tisdag 23 februari 2016

När våren kom till byn.

Läser i media igår att nu är det officiellt vår i mina trakter - så skönt och idag bjuder vädret på sol och morgonpromenaden idag blev längre för att det var så skönt ute - och jag gick innan frukost så när jag sen kom in smakade gröten väldigt bra.

Så jag idag innan jag åkte till jobbet - för jag hade gott om tid efter att jag hade duschat, bäddat och haft mig - jag fixade fram en pall, kokade kaffe och satte mig en stund ute och njöt i bara tröjan, i solen dock inte i stolen men en pall funkar bra så jag får ta och leta fram en stol också.


Det är ju väldigt blött i trädgården men jag känner hur jag skulle vilja börja kratta men det får vänta tills det torkat upp lite men det var ju snö i den så sent som bara häromdagen.

Igår åkte jag till Jula och köpte mig en ny mixer/blender - halva priset hade dom på en från elektrolux och med glaskanna och rejäl storlek - 300:- istället för 600:- så jag anser det vara ett fynd. Många andra som jag tittade på har så små kannor och även om jag inte gör jättemycket varje gång vill jag ändå ha en med större liter mängd och det fick jag nu. Och jag har använt den idag och har smoothie med mig till jobbet.

Dottern följde med och vi gick också in på systemet för att köpa vitt italienskt vin - det går bra med annat torrt också men igår ville jag ha italienskt.

Sen blev det ica för att handla ris och god olivolja och lite annat smått och gott för att sen hem och laga måndagens köttfria middag.

Risotto - det är så gott och det kräver lite omsorg och tid men är absolut inte svårt. Till detta hade vi sen champinjoner och det var x-pris på sparrisen också. Så det blev en riktigt god middag med resten av vinet till - på en helt vanlig måndag.

Och idag blir det rester - risotton till middag och jag tycker det är så gott att jag kan äta bara risotto men det finns också svamp och sparris kvar.



Och nu följer mina loppisfynd och mitt köp av överkast.






























I dom små höganäskrusen har jag flingsalt och svartpeppar - hittade fatet under när jag var i stan i lördags och skedarna är ärvda silverskedor från gömmorna.

Och dom gör sig bra i fönstret med blomskott och jag kan se att dom senare får innehålla örter istället och så diskborsten fick en kruka.

Och dubbelöverkastet ligger nu på min säng i min lilla alkov och jag är nöjd men jag ska erkänna att jag är grymt dålig på att bädda min säng men kanske kan jag bättra mig nu. Dottern bäddar sin varje morgon och sonen -- han är som sin mor :)

Idag målar man dörrarna på jobbet - det är jobbigt och färgen stör mig. Det känns inte bra i huvudet så jag har sagt till att öppna dörren ut så det blir luftväxling och så får jag ha en tröja på mig för att inte frysa - tur vädret ute är bra också.

..............

Kaffepaus på jobbet och då i samlingsrummet - det är inte ofta vi har det. Men det är bra och trevligt att lämna sin kontorsstol - ibland lyfter jag knappt rumpan från den på hela arbetsdagen. Mer än att hämta kaffe i köket och ibland glömmer jag bort att gå på toa också.

Idag ska jag - S K A   J A G!! - bära ner julkartongerna i källaren - det börjar bli dags nu. Dottern kanske skulle dammsuga - det är så mycket grus som följer med in i hallen och i köket så skvätter vovven ut sin mat - torra knölar över golvet där hans skål står och man kliver i det. Inte trevligt.

Så tisdag = städdag.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar