December

December

måndag 1 februari 2016

Februari


Bildresultat för februari månad


Igår hade jag 3 honor och en hane av domherrar - och idag kommer det snöflingor dalande - så detta tecken höll denna gång också :) - men det är inget som lägger sig - ännu!

Och igår kväll hörde jag än en gång också en kattuggla som hoar i skogen ovanför mig - skulle vara kul att få se den också men när vi kollade på datorn vad det kunde vara för uggla så reagerade katten på ljudet. Så han är inte så glad över den. Och kanske har en kattugglas klor något med något ärr att göra.



Och sen hade jag idag ett stort gäng med steglitsar - var mer än 10 som satt där i en grupp. Ja jag ska nog bli ornitolog :) - kanske skulle jag också göra mig en utflykt till Hornborgarsjön när tranorna kommer.

Ja slaskigt, halt och trist väder är det men det är ju fortfarande bara februari så det är kanske inte så konstigt.

Har varit vaken sen strax efter 7 idag. Katten väckte mig med sitt vanliga krafsande på en dörr för att göra mig uppmärksam på att nu vill han äta och som om någon hindrar honom. Det är ju bara att hoppa upp till sin skål och det gör han medan jag tittar på.

Så jag låg i sängen och lyssnade på Lars Lerins första sommarpratarprogram fr 2012 och sen lyssnade jag på min bok och till sist vid 10 klev jag upp.

Då rostade jag havregryn innan jag kokade gröt på detta. Serverade med kanel i gröten, äppelbitar, olika nötter som jag hackat och linfrön.

Magen är lite trög så jag behöver få igång den. Vet inte om det beror på att jag äter så mycket grönt kanske.

3 veckor med väldigt lite kött har gått. Har smakat på biffar jag gjorde så att dom blev kryddade ordentligt. Ätit skinka på macka och rå korv (lunchkorv) men i övrigt inget kött men jag har ätit fisk.

I lördags gjorde jag lax med pesto och parmesan. Couscous och harricote verts till. Och igår gjorde jag lasagne. Vanlig med köttfärs till sonen och så gjorde jag vegetarisk till mig och dottern men hon äter mer kött än vad jag gjort.

I lasagnen hade jag ett lager med champinjoner, vitlök och lök och ostsås, nästa lager var det zuccini som jag fräst och ostsås och sen sista lagret hade jag färsk spenat och tomater och ost. Mycket ost och även lite mozarella i smulor mellan lagren. Jag hade en öppnad förpackning som skulle användas upp och i ostsåsen som jag hade till båda var det både greve, västerbotten och gorgonzola. Så det blev ostigt och gott.

Och många middagar i frysen!

Idag gjorde jag också hummus som jag har med mig för att ha på en tunnbrödbit. Jag gillar hummus och jag öppnade först fel förpackning - en med stora vita bönor så dom har jag lagt i en currymarinad.

Att vakna så tidigt som jag gjorde är inte bra för mig. För jag var trött och hade behov av att fortsätta min törnrosasömn men det gick inte. Vilket gör mig lite frustrerad för jag vet vad det kommer innebära för mig idag.

Så jag sitter nu på jobbet och har fixat lite med mail och det har ringt och jag är själv. Vilket är skönt eftersom jag inte behöver vara trevlig och jag kan ha dämpad belysning.

Men jag är trött och jag undrar hur hjärnan kommer att orka.

Helgen har varit lugn. Har varit mammataxi, Dottern jobbade fredag kväll och sen hämtade jag sonen när han slutade halv 1 - visst det är vår kvalitetstid för mig och sonen att sitta i bilen och prata men det blev ju sent att komma i säng och dottern började 7 på morgonen i lördags men jag la mig och sov igen när jag kom hem - då kunde jag somna om.

Vaknade satte mig i köket - klockan var närmare 12 och löste melodikrysset - så skönt att man kan lyssna på webben i efterhand - medan jag åt lite frukost, sen in i duschen för håret hade jag inte tvättat på en vecka och sen hämta dottern och åka och handla lite.

Sen blev det lite fika och kökstjänst innan det sen blev dags att köra dottern till sin kompis. Tjejgänget var ute och roade sig på Sticky som hade 90-talstema :) och dottern tog sista tåget hem och jag hämtade henne vid halv 3 och det blev ju sent den här natten också - jo jag hade ju somnat till lite innan men det var ju inte tillräckligt.

Och igår sov vi länge och sen körde jag dottern som jobbade em/kväll. Och sen när jag kom hem var det dags för vovven att få sitt - han har fått sitt varje dag i helgen om någon undrar :)

Laga mat sen tog sin tid - mer än vad jag trodde det skulle göra men det var ju lite stök och bok med att skära, hacka och ha sig, göra ostsås osv så vi hade inte ätit förrän klockan var efter 17 och jag kände då - yoga - nej jag fixar det inte.

Utan jag la mig i sängen och somnade! Sov en timme och att bara somna så där hör inte till min vanlighet så det var kroppens behov.

Och nu sitter jag här och kan inte spara, publicera eller uppdatera - nätet ligger nere.

Nere ligger ju också vissa kanaler på min tv - som hos så många andra som har Canal Digital - ja det är mest skräp på dessa kanaler även om jag tycker 9:an är bättre som visar gamla Midsomer murders etc.

............................

en god stund senare och hemma!

Nätet på jobbet ska inte komma igång förrän vid 18 tiden - så det var bara att packa ihop och åka hem när vi fick det beskedet. Utan nät går det inte jobba och nu har jag kopplat upp mig hemma istället - satt mig i sonens rum och skrivbord men saknar att inte ha stor skärm och tangentbord när jag ska jobba.

Och jag kommer jobba hemifrån imorgon och lite på onsdag. Jag ska efter ett års väntan åka till Borås och besöka ART mottagningen. Nu ska man kolla hur jag sover om natten - ifall det har andra orsaker än fibron etc att jag är så trött. Vem vet jag kanske sover som en kratta med andningsuppehåll men det ska jag ju nu då få besked om.

Men mindre glad är jag över att det sen mitt på dagen kommit mer snö som lagt sig och det är slaskigt värre och det betyder halka. Men jag ska inte vara där förrän på em så det blir ju bra.

Slutar men ännu mer fåglar - säkert ett tjugotal som jag såg nyss här hemma.



Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar