December

December

måndag 11 januari 2016

Vardag igen

Bildresultat för back to work after vacation

Då är det då vardag igen. Det är med kluvna känslor jag sitter på jobbet.

Den ena sidan är glad och på G medan den andra är avog och trött och tycker tiden gått alldeles för fort.

Och jag är själv - kollegan skulle vara här klockan 13 enligt vad som står på tavlan. Men än har han inte dykt upp.

Det är också grått ute, slaskigt och trist.

Ska jag summera min ledighet så har den varit lång och härlig MEN

detta stor MEN

hade ju föredragit att inte haft förkylningen som stört mycket och gjort att saker inte blivit av som jag önskat.

Och jag är fortfarande inte helt 100 frisk från den, fortfarande täppt i näsan och hostar lite till och från.

Fast det ska väl gå över till sist det också - hoppas jag.

Igår var det första yogapasset för året. Det gick bra och det var ett lugnt skönt pass men hallen var kall som den alltid är efter lov för det är en liten gympasal och skolan har ju varit stängd och då spar man på värmen. Men jag har ju en flecefilt med mig som jag har på mig när vi sen har avslappningen.

Och jag avhöll mig från att börja titta på bron, säsong 3 utan jag gick och la mig efter att vi söndagsfikat ihop jag och barnen och så har jag sovit tills jag vaknat och det gjorde jag 10 i 11 och det blir lite mer än 12 timmars sömn. Och nog hade jag kunnat ligga kvar i sängen alltid.

Och det är ju lite småstökigt att komma igång med sina rutiner när man ska på jobb. Som tur är dottern hemma idag och kan ta vovven och annat. Själv höll jag på glömma att jag skulle ha med mig något att äta.

Skulle ju också ha kläder som inte var urringat eftersom jag har på mig axelskyddet och det är ju en rem rakt över halsen så jag tog en stickad klänning med halskrage och.................. kort ärm så skyddet syntes ju ändå fast på armen och det tyckte dottern var helt ok. Så nu sitter jag och hoppas att det ska göra gott och lindra värken.

Hade också skyddet på igår på yogan och det var också skönt men vissa rörelser smärtade.

Och jag har pratat i telefonen nyss med min kollega U - den manlige och nu är han hemma och sjuk - började förra veckan så idag blir han hemma men någon dag imorgon eller onsdag måste han komma hit så vi får stämma av lite. Sen ska han på solsemester - inte så kul om man känner sig kass.

Igår åt vi oumphs!

Oumphs - bara namnet gjorde det hela intressant.
























































Det är vegetariskt - något sort soyabönor som man pressat. Och det smakade inte så där jättemycket men var gott så det kommer vi säkert köpa igen.

Och vi sa - både jag och dottern att vi kände oss mätta länge och inte så tung i magen och det är bra när man ska ha yoga.

Och idag ska vi äta jordnötsbiffar med couscous :)

Får frågan - varför vegetariskt?

Jo för jag gillar mat, att äta och laga och nya rätter är intressant och om dom då är vegetariska så är dom det. Smaker i alla former är kul, olika kryddningar och såser.

Så det är mest därför men sen finns väl det en liten uns i tanken att det är nyttigare också. Men det innebär inte att jag kommer avstå från en gräddig pastarätt med kyckling när jag känner för det. Nej variationen är viktig sen så är det väl inte helt fel att ha lite i tanken på vad och hur man äter.

Man kan unna sig allt i lagom mängd. Man kan äta allt men inte alltid.

Bildresultat för varierad kost

Jag har under så många år testat både det ena, andra och tredje i dietväg - gått på olika trender om hur man ska äta, gjort det för att minska i vikt - redan på gymnasiet för man skulle äta - nästan inget alls.

Testat för att må bra i IBS magen, testat för att må bra i allt möjligt och inget har för mig fungerat. Har aldrig känt något WOW - utan bara mest lidit och tyckt att det är trist. Som när jag testade LCHF för det skulle ju vara bra för fibron - och som bonus - minska i vikt- Hände inget på vågen och inte med värken heller och när jag ställde en fråga på ett forum och blev näst intill utskälld då tappade jag intresset - jag hade ätit tomater! Hur kunde jag!

Nej, så för mig - och då talar jag bara för mig - så är det balanserad kost med allt tillåtet som fungerar. Inga pekpinnar och fy dig,

Jag har väl också tur i mycket som inte reagerar negativt på socker som många gör och inte heller på gluten och annat. Och jag tror absolut att det finns folk som mår bra av att utesluta det ena och andra men det finns också dom som tror att det är bra bara för att det är politiskt korrekt.

Socker och gluten och kolhydrater - ska man inte ha i sin kropp - om det är i matform men det går så bra att stoppa i sig detsamma i flytande form - alkohol - dubbelmoral kallar jag det.

Då ska man utesluta även såna produkter, öl, vin och alkohol som alla har socker i sig eller spannmål! För att inte tala om kolhydrater!

För det är ju konstigt att man utesluter allt i det ena men inte i det andra!

Och så kom en tråkig nyhet - David Bowie har gått bort.

Han behöll sin hemlighet väl och har nog också väl tänkt igenom sin sista skiva.

Bildresultat för david bowie lazarus

RIP!

Jag hoppas att sonens skjuts är tillbaka till jobbet också - så jag slipper ut och åka i natt.

Har gått igenom mina mail och kommit ihåg att ta bort autosvaret att jag är ledig - inte illa. En mugg kaffe är uppdrucken och jag ska hämta mig en kopp till tänkte jag.

Och försöka strukturera upp det som jag har att göra framöver.

Må Gott








1 kommentar:

  1. Har också reagerat över att alkohol alltid är ok.... Försöker också äta en balanserad kost, försöker hålla nere kolhydratkonsumtionen så mycket som möjligt, för att min mage mår bäst av det. Provade också LCHF för länge sen och det hände ingenting på vågen och inte heller vad gäller fibron. Har någonstans läst att sojaprodukter inte är bra när man har fibro, minns inte var jag läst det men man kan säkert googla på det. Har också hört att broccoli inte är bra när man har fibro, broccoli som är så himla nyttigt? Man läser mycket konstigt.... Hur ska man veta att det stämmer?
    Ha det så gott! Kramis! ♥

    SvaraRadera