December

December

torsdag 28 januari 2016

Håll i hatten.

Äntligen!




Har nybryggt kaffe i min stora mugg på jobbet och jag var i köket, gjorde iordning bryggaren, ska gå tillbaka efter en stund och ta mig en kopp och jag hade glömt trycka på knappen - attans!

Men nu äntligen har jag fått mig en mugg och det är gott och jag hoppas att det ska göra gott för huvudvärken också som jag har idag.

Det blåser rejält eller mer stormar och i natt var det ännu värre, dottern hade hört att vi skulle få lite av hemskestormen från Usa. Öppnade dörren ut vid midnatt och det fullkomligt röt i skogen men inga träd har ramlat var jag sett och vet.

Men det har slutat regna i alla fall - hela dagen igår höll det på och långt in på kvällen.

Sonen hade klipptid idag och jag körde honom, jag gick in på biblioteket och hämtade några reserverade böcker och sen åkte vi och köpte kattmat. Köper 9 kilossäck så det räcker ett tag. Och nästan en tusenlapp kostar det - kattastrofen är värd det bästa även om det svider i plånboken men det är bättre än att åka till veterinären - då blir det ännu dyrare och han äter sitt foder så man får vara nöjd med det.

Sen åkte vi förbi ica och köpte mjölk som jag glömde igår när vi var förbi affären. Sonen köpte sig en stor sallad som han plockade ihop själv för jag och dottern handlade i går och köpte något nytt som kommit - färdig sallad i förpackning med bestick och annat - och det är något nytt tror jag för jag har aldrig sett det tidigare och är väl i och för sig smart och enkelt om man ska ha sig en lunch och inte orkar fixa den själv. Eller om man ska iväg och ha i bilen, stranden eller var som helst.

Fanns 3 olika sorter och vi köpte galet grekiskt och nu kostar dom 20 kronor styck.



Så det ska bli spännande och se om den är god eller inte.

Vi var på yogan igår och det gick faktiskt riktigt bra även om det högg i axeln några gånger. En sak är ju att den inte är frusen - för jag har ju full rörlighet i den men den gör ont.

Bildresultat för yoga poses

När vi kom hem försvann dottern in till tv och handboll. Hon hade tur för en match hann hon se innan och sen hade en börjat precis när vi kom hem.

I pausen sen fikade vi semla - mmmmmm så gott.

Och jag hade gjort middag tills idag. Wokade lövbiff med lök och cashew till sonen och pad thai sås och så wokade jag wokgrönsaker (från frysen) med färska champinjoner och nötter och pad thai sås till mig och dottern. Sen blir det ris eller kanske nudlar till detta idag.

Av någon konstig outgrundlig anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på så känner jag en lust till vegetariskt och motstånd till att äta kött. - Jag smakade på biffarna häromdagen för att kolla kryddningen och det var ju väldigt gott men jag kände inte för att äta det till middag. Får se om detta gör något med min kropp och själ och hur länge den accepterar att inte äta en smarrig blodig biff :)

Jag och dottern ska åka på semester!

Japp - bara vi två. Och jag är mäkta stolt och varm i hjärtat att hon vill göra detta. Vi ska åka till stugan i Jämtland och bara vara. Gå promenader, tända öppenspisen och må gott.

I år är påsken tidig men vi ska inte åka då utan någon vecka efter det. Vi tänker v 14 eller 15. Hur trevligt det än är att vara där ihop med min bror och hans familj så kände vi att vi nog behöver ha egentid och dom jobbar på veckan - antar jag - så vi är där själva men dom kommer förhoppningsvis dit på helgen när vi kommer och åker kanske.

Fjällen är ju nära men jag kan inte åka slalom längre och dottern är inte heller så pigg på det så vi är inte ute efter sånt. Drömmen vore ju att det är härlig vårvinterväder med sol så man kan sitta i en snödriva och njuta. Vovven ska ju självklart med men katten får vara hemma med sonen som fått erbjudande att följa med men tycker att det är klart att ni ska åka själva.



Så här vackert är det i byn på vintern och det kan vara så i april också men mer troligt är väl att snön är lite mer borta.

Så igår när jag låg där på yogan och egentligen ska fokusera helt på den så for tankarna iväg och på detta och maten den veckan mm. Hur nyttiga vi ska vara och om vi kanske skulle ha yogamattorna med oss och yoga själva - det sista tror jag inte så mycket på men man kan ju tänka :)

Torsdag är det idag och jag är nu inne på min andra mugg kaffe och huvudvärken finns kvar och jag tror huset ska lyfta från grunden ibland och det sätter sig i kroppen helt klart och värk finns på ställen som inte brukar kännas så mycket. Lite sol och lite blå himmel mellan molnen och i min trädgård i dag hade jag besök av ekorren som mumsade på från. Så söt den är och igår hade jag ett av rådjuren nära i dagsljus och där kunde man se hur dom nu börjar byta päls.

I helgen är det fågelräkning och jag tänker varje gång - hur ska det gå till. Jag hinner ju knappt börja räkna ett, två så flyger dom och så kommer det en annan eller samma.

Det är också en vecka sen jag lämnade in min bil och har kört den här hyrbilen med automat och det är så lättsamt så det kommer bli lite jobbigt när jag får tillbaka min egna även om jag gillar den så har den ju fler år på nacken och är mer sliten i inredning och annat. Men man kommer snabbt in i sina vanor.

Men jag får nog vänta en vecka till skulle jag tro - 5-10 dagar för bucklan och sen motorn på det.



Och jag har nytt i öronen i bokväg - denna gång en sk feelgood roman. Lucy Dillon och Tango för vilsna själar. Kom på att jag inte lyssnat på denna nu när hon har en ny roman som jag bokat på biblioteket och som är under inköp. Anna Maria Käll läser och hon är en favorit numera.

Att dansa är som att dricka champagne utan att få baksmälla, har Lucy Dillon sagt. Och i Tango för vilsna själar tar hon med läsaren på kvällskurs i sällskapsdans.

När den före detta proffsdansaren Angelica återvänder till Longhampton för att städa ur sin mammas hus, bestämmer hon sig för att starta en danskurs på orten. Dit kommer Katie och Ross som försöker rädda sitt äktenskap, där de inte längre vet vem som för vem. Lauren som drömmer om ett sagobröllop och den perfekta brudvalsen medan hennes blivande make Chris mest vill ha det hela överstökat. Och så Laurens föräldrar. De vill ju inte göra bort sig på festen, men mamma Bridget bär på en gnagande hemlighet som skulle kunna vända uppochned på deras lyckliga liv tillsammans.

Under Angelicas ledning lär sig paren steg för steg mer om sig själva och det som är viktigt i livet, och i tangons och salsans virvlar inser de att man aldrig kan dölja något för sin danspartner …

Tango för vilsna själar


Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar