December

December

måndag 4 januari 2016

En vecka kvar



Då är det bara en vecka kvar av ledigheten och idag fick jag njuta av den som jag önskat. En hel timmes promenad blev det över ängarna för mig och dottern. Så himla skönt och idag var det kallt men det blåste inte så det sved inte i kinderna.

Men det var på håret att vi skulle hinna ut innan solen försvann och det blev skymning. Jag tänker som så här just nu. Sov tills du vaknar och ligg lite till :)

Så klockan var halv 1 innan vi satt vi köksbordet och åt frukost. Barnen har ju mer eller mindre vänt på dygnet så dom kan skylla på det medan jag sover mer än 12 timmar och har ju tydligt behov av det också så det får bli så.

Vi drack glögg när vi kom hem - vi hade en halv flaska ica glögg kvar och det var gott och få varmt i sig men sen kände jag mig nästan febrig.

Sen har det ju inte varit så många timmar kvar av den här dagen och nu är middagen äten och det blev fläskpannkaka idag och jag har tvättat 3 maskiner - bara lite i varje för det går inte att ha i samma maskin och jag lyssnar på - Fortfarande Alice - den är väldigt bra och gripande om Alzheimers.

Det finns som film också men jag kommer inte se den än på ett tag i alla fall även om den också ska vara väldigt bra. Men jag har bokat en dvd på biblioteket - Bron - dom hade alla säsonger där så jag har bokat 1:a säsongen. Och får hoppas jag kan hinna titta på den under den här veckan kanske.

Sitter med en kaffe och i den har jag grädde och lite whisky och farinsocker - en irish.  Och väntar på att nästa tvätt ska bli klar. Sen ska jag göra mig klar för att lägga mig och sova gott.

Jag matar mina fåglar i trädgården och köper frukt till staren eller om det är en trast - vet faktiskt inte. Och så har jag sett förutom de vanliga talgoxar, blåmes och nötväcka fått två nya besök och jag har fått reda på att det ska vara grönfinkar och steglits. Det sista hade jag aldrig hört talas om men roligt är det med besök som är lite utöver det vanliga. Och förra året hade jag ju några stjärtmesar som jag aldrig förr då hade sett.

Gick ut och spikade upp svålen från fläsket på ett träd och istället för äpplen fick dom päron istället.





Vi har suttit och försöker hitta på matsedel för veckan och jag kom på att det är rött på onsdag så det blir spruta på torsdag. Då ska jag köra sonen till jobbet och åka förbi verkstaden med bilen så dom kan titta på den påkörda dörren och så boka tid för det.

Tänkte också stanna vid en rehab-butik och köpa axelskydd - den vill inte ge sig och tens-maskin gör gott men lindrar bara för stunden. Och värmefilten används flitigt men ger också bara tillfällig lindring.

Och jag har inte ansträngt armen med stickning eller annat nu när jag varit sjuk men det har inte heller gjort det bättre.

Axel Shoulder

Och kanske kan jag till helgen hälsa på vänninan med bäbis - och så börjar yogan på söndag och så är det grå vardag sen igen med jobb.

Och något som inte har blivit gjort under ledigheten hittills - städning - badrummet borde få sig en genomgång - får se om jag orkar - har inte högsta prioritet!

Må Gott

3 kommentarer:

  1. Härligt att ni orkade en långpromenad idag :-)
    Men jäklar vad kallt det varit idag.. Burr riktig is i vinden...

    Tänkte med detta på pizza sten. Har läst, dock ej testat, att man kan lägga in en ugnsplåt & låta den bli riktigt riktigt varm innan man lägger på bakplåtspappret med pizzan. Vet inte om det funkar men det kanske kan vara värt att testa..

    Vilka sköna lata dagar.. & det behövs ju, ni har ju varit så förkylda & vår fibrokroppar behöver vila..
    Har du låtit ngn klok läkare el sjukgymnast kika på axeln? Det är så jobbigt när ngn del av kroppen kärvar extra...

    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gott med sol! Vad tråkigt att ni varit så förkylda så länge. Håller tummarna för att det bara blir bättre nu.
    Vad jobbigt det där med att plåstren gör att du får eksem. Men det går ju att låta bli att ta ett efter sprutan, har man svarta trosor så ser man ju inte att det blivit permanenta märken av färgen i vaccinet, det är ju värre om man har vita eller andra ljusa trosor som man inte vill förstöra.
    Känner precis som du för Solsidan, har inte sett senaste säsongerna för jag har prioriterat andra program som gått samtidigt.
    Hoppas nu att ni fortsätter att krya på er! Ha en fin trettonhelg! Kramis! ♥

    SvaraRadera
  3. Så klokt att unna dig att sova precis så länge du behöver!! Det mår man bra av.
    Jag har också läst boken om Alice. Har sett filmen också och den var bra, men boken var trots allt bäst. Så är det ju oftast.
    Kram!

    SvaraRadera