December

December

fredag 29 januari 2016

Blött och blåsigt



Idag är det ett skitväder - rent ut sagt. Det blåser och regnar och då kommer regnet från sidan istället för från ovan. Rätt typiskt den här delen av landet.

Milt är det men det finns en som vägrar gå ut och han hade lite tur att det blev ett kort uppehåll och då kunde han göra sina behov - snabbt som attan, med öronen mer tryckt mot huvudet än vanligt och ihophukad.

Men vi fick oss en lång promenad igår.

När jag slutade jobbet så hämtade jag upp dottern och så åkte vi upp till pappan för att hon skulle hämta post som kommit dit. När vi kom hem bytte jag om och skulle ta mina nycklar och gå ut.

Nycklarna var borta - letade överallt i väskan, tömde den nästan ut och in. Funderade när jag hade dom sist - på jobbet för annars hade jag inte tagit mig in.

Ringer kollegan och han är kvar och hittade mina nycklar under en pärm! Där ser man - när man inte har bilnyckeln på samma knippa.

Så vi gick till jobbet och hämtade nycklarna jag och vovven. Det var riktigt skönt och jag hade inte den tjocka vinterjackan utan min fleece och sen en tunnare jacka utanpå så det och det gav mersmak om att det är vår i sikte.

Hade funderingar på att kanske baka igår men det blev inget med det. Det blev att slöa istället och jag tittade sen på 4:an om roliga djur - katter och många av filmerna som man visade kände jag igen från fb och nätet i övrigt. Men det var lite kul och jag fick mig små fniss :)

Kroppen är inte helt med mig. Känner mig som om jag skulle bli sjuk - igen! Och det är ju en massa baciller i omlopp så det vore kanske inte konstigt eller så är det bara kroppen som bråkar. Men jag har en mer seg trötthet i ögonen men har sovit gott i natt, vaknat några gånger men somnat om snabbt.

Fredag är det ju idag och dottern jobbar kväll. Hon hade inte gjort något speciellt igår - alltså inte dammsugat - skyllde på sin onda rygg :)

Men jag har dammsugat idag i hallen i alla fall. Fick nog av att det var skor överallt - dom far omkring när vovven på natten jagar katten - ja dom vet att roa sig.

Nu är det bara resten kvar och i v-rummet står kartongerna med julen nerpackad fortfarande kvar. Hm.

Bildresultat för ekorre tecknad

Och jag har lagt ut både jordnötter med skal och hasselnötter i en bunke eller vad jag ska kalla det. Tidigare hängde den i trädet men nu hade jag ställt den på en träsoffa och ekorren hittade dit idag. Och så jobbigt han fick - det blev många turer mellan bunken med nötter och olika ställen intill i trädgården där han gömde det han hämtat. Blir ju fascinerad över att han/hon kommer att hämta dessa senare när magen kurrar. Eller så kommer det växa en planta med jordnötter eller så kommer en hasselbuske.

Skatorna gör ju likadant - gömmer och ibland så känns dom inte så smarta när dom bara lägger ett löv över - har sett det själv - och så kommer någon annan och hämtar.

Ja man kan ju onekligen känna sig lite ålderdomlig när man sitter där i sitt kök, med kaffe och tittar på fåglarna och tycker det är helt fantastiskt och kan sitta hur länge som helst.

Men jag gillar det! Och jag fotar och kollar arter. Matar och kanske ska jag vara med på fågelräkningen som är i helgen.

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar