December

December

söndag 20 december 2015

Inte undra på.

Bildresultat för so many books to listen to

Under 2015 gavs det ut 182 svenska deckare.

Lägg sen till alla andra böcker - deckare som givits ut från andra länder - Inte undra på att jag kan känna en viss stress över att inte hinna med att läsa/lyssna på alla böcker som jag har och det kommer hela tiden nya. 4 st svenska på en vecka - ja det är inte klokt.

Och detta är bara deckare - tänk sen på alla andra böcker som ges ut i andra genrer.

Fast det är ju en angenäm problematik - det finns ju värre saker att stressa upp sig för än hur många böcker man inte hinner med - speciellt när jag alltid har en bok på gång.

Just nu lyssnar jag på slutat av boken - Fraktur av Karin Slaughter och den har jag hunnit med på två dagar och det för att jag i stort sett har kunnat strecklysssna under hela helgen.

Så blir det när man tillbringar tiden i köket och i bilen.

I fredags efter jobbet så åkte jag och handlade klart alla julklappar och nu ligger dom inslagna och klara under granen - känner mig väldigt nöjd med årets julklappar och vi är 3 som byter julklappar med varandra - jag och barnen och man skulle kunna tro att alla grannar skulle vara med - så mycket ligger där.

Eftersom jag skulle upp så tidigt på lördagen så skippade sonen, hans och min fredagsdejt i bilen och han åkte med kollegan hem.

Bildresultat för hate mornings

Så jag kunde lägga mig tidigt men var ju långt ifrån färdig med sömn när klockan ringde vid halv 7, men det var bara att bita i sura äpplet och göra sig klar för att åka och jobba. Det var flera trevliga timmar så det går bra med dom här extra arbetstillfällena som jag gör. Och i morgon måndag är det nästa extra och det är på kvällen.

När jag kom hem där vid 11 så var det att se till att sonen klev upp för vi skulle iväg. Och dottern skulle också iväg och jobba. Så efter att hon körts till jobbet gjorde jag och sonen centrum och han fick köpt julklapp till jobbet mm.

Hemma igen så gick han in till sitt och jag höll mig i köket. Dottern gick fullkomligt i taket i fredags och ringde förtvivlad till jobbet. Hon skulle baka och hon är inte så tjenis med recept och det blev lite tokigt och då blir hon arg och förtvivlad vilket jag förstår. Sen skulle hon göra schackrutor och det är en kaka som jag inte klarar av att baka - den bara smular och har sig men jag ville inte skrämma henne med dom orden och så blev det som det blev även där.

Bildresultat för hate baking

Men på lördagen sen så hade kakdegen legat till sig och var lätt att skära i skivor och grädda. Morotskakan som fick en extra piff av philadelphiaosten och saffran i kaksmeten istället för i frostingen fick sin frosting efter att jag köpt mer av osten och det blev helt ok, lite väl saftig kanske men fullt ätbar.

Sen gjorde jag annat julgodis också med smält smör, choklad och marshmallows som också skulle smälta plus rice crispies. Första gången jag testade detta som jag sett på en engelsk sida. Sött blev det i alla fall.

Och så gjorde jag wienernougat.

Plus middag och jag kände att om jag inte håller på så kommer jag inte kunna kliva upp ur sängen eller soffan som hägrade. Så det var bara att hålla på.

Jag hade i fredags också köpt mjölk av bonden - 12 liter allt som allt. 2 dunkar med 5 liter i varje och sen 2 flaskor. God och fet mjölk och på lördagen satte jag i gång kokningen av grynost. Och det tar sin tid. Ca 12 timmar senare stängde jag av spisen och ställde ut kastrullen. Grynosten blev bra på den här mjölken.

Och eftersom den sköter sig själv på spisens svaga värme kunde jag göra annat då som att åka iväg med sonen och sen hämta dottern på jobbet och så kom jag inte i säng förrän 12 på natten - Alldeles för sent - visste jag ju redan från början och känner det rejält idag.

Vaknade vid 3 och fick släppa ut katten och vovven och sen väckte dottern mig 10 i 7 för då var det dags att kliva upp och köra henne. Jag tog med mig vovven och vi gick en runda och sen blev det frukost och några timmars sömn till innan nästa onge skulle köras till sitt jobb.

Så mammataxin har fått jobba.

Bildresultat för busy mom

Men lilla goe sonen är jätteförkyld och av någon anledning så är det typiskt honom att bli det den här tiden på året. Tror han lyckas pricka in det varje år.

Han blev kallad för Rudolf på jobbet för sin röda näsas skull idag och det är tveksamt om han fixar att jobba i morgon.

Och efter att ha kört honom åkte jag förbi köttbonden och hämtade den beställda skinkan - måtte den vara god för det priset - den är stor och väger 3,5 kg så det kostar ju därefter och sen köpte jag färs och prinskorv men också en stor förpackning dyr Ostkaka - från Stellas men är det jul så är det och är det gjort på riktigt så är det gott också. Inga konstiga ersättningsnummer som man inte vet vad det är utan råvaror man känner igen.

Bildresultat för stellas ostkaka

Sen blev det en sväng på ica och där köptes salladslök, ingefära, chili och annat smått och gått ihop med grillad kyckling och det har blivit soppa för att bota bort bacillerna. Det blev väldigt god och mycket också så det blir soppmiddag i morgon också till både lunch och middag.

Och så har jag fixat och diskat i köket nu i kväll med boken uppläst i högtalarna. Spännande men har fått stänga av då det kommit och gått fram och tillbaka barn i köket som stört.

Klockan är 21:30 och jag ska gå och lägga mig. Sova gott tills jag vaknar av mig själv. Sen i morgon är det sista arbetsdagen detta år och så skönt det ska bli.

Känner ändå att vi ligger bra till i julstöket. Har vår julkaka kvar att göra och på tisdag är dottern också ledig och vi ska iväg för hon behöver köpa något till pappan med fru också. Och det ligger väldigt många paket under granen till mig men till pappan blir det något enkelt och kanske ett presentkort på bio eller nåt.  Känner mig älskad.

Sen är det trängsel på ica med många andra. Det är ju lite kvar av det man vill ha på julen som sill, lax och annat.

Om sonen nu blir hemma så innebär det också att mammataxin parkeras. Hans kollega skulle åka bort så han är ledig innan jul och då blir det ju jag som får hämta.

Men sen är han också ledig i mellandagarna.

Och på köket lyser 4 ljus tända - 4:e advent. Jag har unnat mig ett glas rött medan jag sitter och pustar ut.

Igår var vi på systemet och sonen betalade och det köptes whisky - tullamore Dew till mig som jag gillar- en liten att ha till irish coffea och det tog vi en igår efter att dottern kommit hem och sen köpte han någon annan dyr flaska som han hört talas om - Bourbon - finsmakaren som han är. Makers and Mark




Bildresultat för makers and mark bourbon whisky

Vädret är också konstigt - sett bilder idag från hembygden och det ser ut som här. Ingen snö och grönt men man ser att deras vägar är som isgator. Det har varit problem med ishalka och bilar har inte kunnat köra för det är totalt glashalt och man saltar inte så det luckras inte upp och sanden regnar bort.

De mina nära och kära är i LA så jag behöver inte oroa mig för deras skull.

Och idag har det inte regnat, det innebär att katten är mer ute så nu är han på vift någonstans. Och vovven gillade sig mer idag än igår då det regnade hela dagen.

Jag tror det kommer bli kallt och snö nästa år :)

Må Gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar