December

December

måndag 16 november 2015

Vilken helg

Bildresultat för grey monday

Det är en mörk värld vi lever i och man blir mörkrädd över det som sker och jag undrar - vad vill dom - IS?

Ska vi alla leva som dom vill eller vad är deras syfte - jag har inte förstått det. Och tror dom verkligen att dom kommer vinna över hela världen.

Jaja, det är tragiskt och det är ju också lite fel att det som också händer i andra länder förutom i Frankrike med alla som dödas inte uppmärksammas men det är väl så att Paris känner vi till som stad medan man inte har så mycket att relatera till när det gäller Beirut.

Bildresultat för tragic paris

Men vad ska man göra - fortsätta att leva och sen hoppas på att säkerhetsfolket nu har en mer vaksam koll och inte släpper personer ur sitt sikte bara för att dom inte gjort något på ett tag.

Och så bara hoppas och tro att det inte ska hända igen men det kommer det att göra, Frågan är väl bara när, var och hur.

Det är en grå måndag med en förmiddag full av regn. Just nu är det uppehåll men attans grått ändå.

Helgen som gick - ja det var både upp och ner.

I lördags sov jag till halv 11 ungefär eller vaknade strax innan men låg kvar i sängen en go stund medan dottern gjorde sitt på toa osv och sonen väcktes - sen åt vi en gemensam frukost och dom blev sen hämtade av sin pappa och jag klädde mig för en tur i skogen.

Det var uppehåll mellan skurarna och jag klarade mig från det. Gick i trattisskogen men såg inte en - inte EN enda liten trattis - så nu ger jag upp detta svampletande för denna säsong.

Men vi fick en go runda i skogen och jag fick också en liten sträckning i ena foten för jag halkade till i mina gummistövlar och sen har jag fått halta lite.

Åkte och handlade lite efteråt. Pepparkakor bland annat. Och sen blev det kaffe när jag kom hem innan jag gick in i duschen och blev varm i hela kroppen.

Sen blev det tv-soffan och jag tittade på Modus och sen Mr Robot på play och stickade samtidigt. Klockan närmade sig 16 och jag fick iväg sms till dottern - äter ni hemma eller hos pappa och hemma blev svaret så då gick jag till köket och började med maten.

Hade köpt färsk hel kyckling i fredags som jag fyllde med massa vitlök och sen hade jag örtkryddor och mer vitlök i smör som jag penslade den med flera gånger och så råstekt potatis till detta, sallad och en sås på skyn. Blev riktigt gott och vi åt ju inte upp allt utan jag rensade kycklingen sen till gårdagens middag.

Soffan blev det också hela kvällen med Så mycket bättre och jag har ju Ison och Filles låt - vi skrattar i dag som ringsignal och Sven-Bertils tolkning var ok men inte så att jag känner att jag nu kan byta signal till den.

Roligt är det när vovven reagerar på signalen hela tiden.

Söndag!

Bildresultat för lazy sunday

Och vad vi sov!

Dottern väckte mig 20 över 12, så vi sov gott hela familjen. Det blev en gemensam frukost och sen gick vi tillbaka till våra sängar/rum och tillbringade mer tid i den.

Jag hade ont i foten och fick fram ett vulkanskydd som stabiliserade så det kändes bra, tror det är en sena på ovansidan som töjt sig.

Jag la mig och läste!

Och boken har träffat min själ och det är som en magspark av igenkänning.

Martina Haags nya roman om skilsmässa och det är så mycket igenkänning i den att minnen kom tillbaka om hur jävligt jag tyckte det var just där och då. Det är ju också en av anledningarna till att jag är den jag är idag. Stress utlöser väldigt mycket och jag ska väl ändå vara glad över att stressen inte gav mig något dödligt som den också kan göra.

Läste ut boken i alla fall och det var en grå dag igår också trots att man visade en sol på kartan - såg inget av den.



Sen blev det middag och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med kycklingen men när jag låg där i sängen så kom tanken på en pastasås med vitlök och tomater och så blev det och det blev gott tyckte vi alla.

Sen plockade jag undan och lyssnade på en bok innan jag tog mig en dusch och sen var det yoga och jag tänkte att det kommer gå så där med min fot men det gick relativt bra med vulkanskyddet på.

Och äntligen var det nya avsnitt av Beck och inte repris som körs runt hela tiden men jag var väldigt i valet och kvalet om jag skulle orka sitta uppe och titta men det gjorde jag.

Det fanns saker jag och vi tänkt vi skulle ha gjort igår. Bytt till vinterdäck, plocka undan kläder mm och sonen hade tänkt städa i sitt rum. Det blev inget med något av detta utan vi tog en riktig lat söndag.

Idag ska jag och dottern till grannstaden - eftersom hon inte såg muggarna i stora staden så ska vi till lilla staden och titta på 2 som jag ringde och kollade ifall dom hade - dom hade 2 om det nu är samma. Vi måste ändå iväg och handla så här i början av veckan. färsk frukt och annat smått och gott och det är bara idag vi kan.

Bildresultat för balders hage lattemugg

Sen ska vi hitta något bra, lätt och gott att äta denna köttfria måndag :)

Må Gott




2 kommentarer:

  1. Tror deras sak är att alla skall lyda under allah, det är därför de håller på som de gör med sin fanatiska islamism eller vad det nu heter. Men jag fattar inte heller, de har ju hela världen emot sig....
    För mig var det tvärtom; fibromyalgin och ME:n tog över mitt liv och det i sin tur ledde till skilsmässa... Enligt professor Gottfries var det inget ovanligt...
    Tack för tipset om hel kyckling! Det skall jag göra en dag den här veckan! Hade jag helt glömt bort som middagsalternativ :-) Hoppas din fot är bättre idag. Kramis från andra sidan skogen! ♥

    SvaraRadera
  2. Vad blev det för mat på den köttfria måndagen?

    Hoppas din fot blir bra snabbt... jag dras fortfarande med min förbannade hälsena... suck..
    Men det som inte dödar härdar...

    vad god mat ni åt i helgen. Vi gjorde oxå hel kyckling, i söndags :-)

    Så din hund känner igen ringsignalen.. haha när det ringer på min telefon kommer Zingo & tittar på mig & typ säger.. "det ringer det ringer skynda digatt svara"

    Ja det är heöt fruktansvärt det som hänt i paris.. Det är såklart lika hemskt när det händer i Beirut.. Men det är väl så att det känns så otroligt när när det är här i Europa...
    Jag förstår inte heller IS & ja tyvärr är detta inte slutet för terrorn... kanske mer början :-(
    Usch ja...

    Ha en finfin dag!
    Kram

    SvaraRadera