December

December

måndag 23 november 2015

Två år!

Idag är det den 23 november och samma datum 2013 var vi på Landvetter och hämtade hem vår vovve som kom från Spanien. Så orolig, rädd och osäker han var men också redan från början kärvänlig och lättsam.
















Tror till och med att han nu har blivit så svensk att kylan inte avskräcker honom från att gå ut och inte är han lika svår att få ut - det sista - när det har regnat.

Idag är det en vacker vinterdag. Solen skiner och det är flera minusgrader och frosten är vacker. Har lämnat bilen på verkstan och sen gick vi en skön runda. Långkalsonger gör att man inte fryser om benen och jag har också haft mössa - jag som aldrig brukar ha det men nu har den åkte på. Har det med åldern att göra? Och även vovven får täcke på sig.








Katten har gått i ide och det är bara korta små utflykter utomhus för att göra sina behov och han kommer snabbt in igen och igår satt han hos mig i soffan när jag tittade på Beck och det till hör INTE till vanligheterna. Han håller sig för sig själv oftast så det var en mysig stund vi hade.

Även i lördags var det soligt och frostigt ute, perfekt när man ska gå på julmarknad och få in lite av julstämningen. Det var som vanligt trevligt och man säljer dyrt i sina marknadsstånd. Så vi köpte fika och tog med oss hem och när jag stod där i fikarummet så kom en liten kör och sjöng julsånger.

Det blev som jag planerat i helgen förutom inget bäbisbesök. Det strulade ihop sig för dom så vi får ta det en annan dag. Och jag fick vilat lite mer istället.

Sonen jobbade igår så honom fick jag köra och hämta, dottern jobbade tidigt så henna har jag också kört och hämtat - mammans taxi går varm. Skönt var det i alla fall att åka iväg och hämta sonen sent i fredags då det var lite kyligt och veta att jag nu har nya däck med dubbar på. Det varnades för lite snö i mina trakter men det kom ingen - det gick längre ner i landet.




Bildresultat för kaffepress














Fick frågan om vad en presskanna är - det är en sån här glaskanna som man använder till lite gröve kaffe - sk prezzo. Blir gott kaffe och jag har ibland malt mina egna böner. Bara för att det är lite kul.

Nu ska jag koka mig en kopp, väcka sonen och fortsätta dagen. Jag jobbar hemifrån idag eftersom bilen är inlämnad.

Sonen ska väckas och dottern kommer hem vid halv 3. Och jag har nyss druckit te och känner att jag börjar bli lite frusen. Har inte ökat värmen så mycket i lägenheten, har bott i värre hus och lägenheter genom åren som varit mycket kallare. En lägenhet hade is på insidan av fönstren på vintern. Men nu är det för att jag var rätt varm när jag kom in tidigare och nu har jag suttit still och jag får nog sätta på värmen på elementet här i köket nu.

Må Gott

1 kommentar:

  1. Aha en sån kanna har jag ju... knäppa jag ;-)
    Men å andra sidan dricker jag ju inte kaffe så tänkte inte på det :-D

    Tänk att ni haft spanjoren i 2 år.. ja jäklar vad tiden går snabbt... Tänk vilket underbart liv han har nu... tack vare er!

    Underbart kyligt väder... men nu kommer plusgrader & regn tyvärr...
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera