December

December

onsdag 25 november 2015

Mittwoche



Den här roliga te-silen fick jag av min kvinnliga kollega igår. Idag sitter hon på flygplan på väg över atlanten och ska på semester till Puerto Rico (tror jag det var) med sin pojkvän. Bara lite avundsjuk på att få komma bort under två veckor och få vila och se något annat.

Under 5 dagar har jag på fb lagt upp bilder på mig själv som varit äldre än 15 år. Jag började på med bild från -86 och har sen gått neråt och idag är jag liten - bjöd på 2 bilder idag.

Faktiskt lite kul utmaning som väckt många goa minnen men inte helt lätt att hitta bilder på sig själv för många kort har jag men många är på andra men inte på mig själv så det var en utmaning. Sen har jag mängder av kort som ligger i en kartong i källare som är från slutet 80 och framåt - Man skulle nog lägga in dom i album eller nåt men det har inte funnits varken tid, ork eller lust. Men någon gång kanske man kan få till det.

Jag är själv igen på kontoret - min manlige kollega var här när jag kom men har gått iväg till ett möte och sen lunch. Och jag sitter med min första mugg kaffe och är hur seg som helst idag.

Bildresultat för looking tired funny

Har varit och tagit min injektion och sköterskorna vet att jag villigt låter studenter sticka i mig och så också idag men dom brukar vara så försiktiga och duktiga att det sällan känns något alls. Sen hämtade jag ut den stora tuben voltaren - den starka - på apoteket - för 229:- så nu ska här smörjas på onda axlar - varje kväll för att se om det kan få läkningen att påskyndas vad som nu ska läkas.

En liten tub med xylocain blev det också - jag har ju förmågan att göra mig själv illa på fötterna. Jag pillar på kanterna och skinnet och så blir det sår som blöder och sen gör det jädrigt ont när det ska läkas och jag lovar mig själv att sluta men så är jag där ändå när det läkt och det är lite hårt i kanterna osv. Så en klick med denna smärtlindrande salva och på med plåster och tån är nästan som ny. :)

Igår skrev dottern en lista!

Jul!
Julbak
Julmat
Julstök

Det ska ju vara som det brukar vara. Vi äter det vi vill, köper inget som vi inte äter som syltor och annat konstigt. Men det blir en hel del ändå. Sen ska det vara gottebord och i år vill hon göra apelsin med nejlikor också.

Jag fick undan nästan alla kläder igår från den fotölj som blivit belamrad. Nu ligger några tröjjor och linnen som ska in i garderoben. Dottern hade dammat och haft sig i sitt rum och sonen är klar med sitt så nu är det klart för att julpynta inför första advent.

Jag ska tillverka min egen adventsljusstake i år hade jag tänkt. Ska köpa några hållare jag såg i en butik i helgen och så ska jag använda den gamla stören jag fick med mig från jämtland i somras - en sån man hade hö på. Kan nog bli bra - tror jag. Hoppas jag - får väl se om jag visar upp något eller om det blir skrot av det.

Har idag också idétorka - vad ska vi ha till middag? Igår blev det lasagne och den var ännu godare när den fått stå till sig än som nylagad. Jag och dottern tog oss ett glas rött till - men inte av den flaskan Mickis som jag blev rekommenderad av dig - nä vi drack Black Tower - för den kändes rätt att slösa ner i köttfärssåsen också.

Såg en artikel - Nya rön om rött vin - ett glas är lika effektivt som en timmes träning!

Så oj vad vi tränade då igår med lasagne och ett glas rött.

Jag ser ju inlägg även om jag inte är vän med x på fb så ser jag ju dom för att någon annan är min vän och x vän.

Det läggs upp massor om att man ska utesluta gluten, äta lchf och annat för att det är så bra för kroppen. Det sänker blodsocker och en massa annat - och visst det är nog bra för vissa och alla får göra som dom vill. Men det som slår mig att x ALDRIG skriver något om hur negativt alkohol är.

Om man ska tänka på sin diabetes tex så ska man undvika alkohol helt - det är otroligt mycket socker i vin, glögg, sprit - dom pratade om just detta på radion härom dagen/veckan. Och att så många aldrig tänker på just detta. Att det måste till socker för att det ska bli en jäsning.

Och ska man utesluta gluten så ska man inte heller dricka produkter som är gjorda på spannmål.

Så jag tycker att det där med att man ska vara duktig och skippa allt som då ska vara så dåligt för kroppen enligt vissa rön inte gäller allt som är dåligt - utan man väljer bara vissa saker i sin kost och pratar inte om det andra - alkoholen! Den som förstört så mycket, relationer och annat. Just saying.

Något annat - jag är otroligt seg och blev väckt att telefonen - inte alls tidigt halv 9 då en hantverkare som lägger golv här på jobbet ringer för att se när jag är på plats så att dörren är öppen. Sen var det ingen mening att somna om när jag skulle upp en timme senare så jag lyssnade på en ny bok jag börjat med.

Blev klar med bok nummer 2 i en serie. Storytel har läst in 1, 2 och 4 men inte nummer 3 som är som e-bok - wtf. Jag vill ju läsa i följd och alla är nyinlästa så att inte ha läst in alla är en gåta. Så jag skippar dom ifall man kommer med 3:an inom kort.

Så nu blev det Morden i Sandhamn serien och den senaste boken nr 8 - I sanningens namn av Viveca Sten och Katarina Ewerlöf läser.

I sanningens namn

Och ikväll är det sandhamnsmorden på 4:an - fortsättning från förra veckan och böckerna är bättre - som det oftast brukar vara.

Fick också via fb idag tips på en för mig ny författare - Louise Penny - skriver pusseldeckare sägs det och mitt bibliotek har hennes böcker - så nu ska här lånas.

Nu har jag suttit här på jobbet ett tag och jag känner mig inte alls bra. Är så trött att det svider i ögonen och ändå har jag sovit gott i natt och 10 timmar har jag fått och ändå så är man som en zoombie.

Tycker också att jag - när jag ser mig i spegeln - ser trött och sliten ut. Ser ut som jag känner mig med andra ord.

Ska en kväll med att vika kläder resultera i att man ska bli sån här? Det är ju inte klokt.

Bildresultat för looking tired funny

Energin är borta! Så idag får vi se om jag fixar att sitta kvar här på jobbet - kämpar på en stund till.

Måste handla något också - kanske blir det lite wok med lövbiff idag - det är gott och enkelt. Sen är det yoga ikväll.

Usch - jag känner mig lite stressad, så lite tid, så mycket jag vill göra, orka och kunna. Men snart - det går ju fort så är det jul och jag ska vara ledig så mycket jag kan. Har minst 40 timmar att ta ut så det ska jag göra. Jobbar den 21:a i alla fall sen så får jag se om jag går där på tisdagen och framåt så långt timmarna räcker.

Det är i alla fall tur att det är lugnt nu på jobbet - det kommer bli mer intensivt i januari. Då är det statistik som ska rapporteras och det är massa medlemsavgifter som ska faktureras och lite annat smått och gott.

Nu är det mest att kolla igenom allt, påminna om betalningar, fakturera ut det sista.

Så jag tror baske mig jag ska sticka hem tidigare, handla först givetvis - sen lägga mig i väntan på att dottern kommer hem - hon är på utbildning idag - hele dagen lång så hon är nog seg också när hon kommer hem.

Och så tar vi nya tag i morgon.

Må Gott

1 kommentar:

  1. När du skriver att ögonen svider av trötthet så känner jag igen mej. Sen en tid tillbaka har jag problem med sömnen. Somnar sällan före 1-halv 2, det är stört omöjligt eller så slumrar jag bara. Så irriterande, tankarna snurrar.
    Kram

    SvaraRadera