December

December

torsdag 26 november 2015

Mina färger är blå...

Jag är trött

Men inte sovtrött

Jag är trött i huvudet



Bildresultat för hjärntrötthet

Fick Allas i brevlådan igår och där stod det om Hjärtrötthet. Något som ofta sker när man får en stroke men i artikelnnämndes också ME!

Hittade detta! http://www.mf.gu.se/digitalAssets/1449/1449844_strategier-mental-tr--tthet.pdf
Och detta! http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5834

Och jag kunde känna igen mig själv i detta - jag är trött i hjärnan! Det är inte kroppen som är slut och känns energilös.

Kroppen - den säger ifrån via värk men inte av trötthet. Jag kan gå långt och länge och jag kan få ont men jag blir inte trött och slut i kroppen.

I huvudet däremot. Jag kan inte koncentrera mig på saker - som läsning, sticka, titta på tv och annat. Det blir liksom ett sammelsurium av alltihopa. Och allt tar längre tid, blir galet och så kommer symptomerna - att man har influensa, feber och sjukdomskänsla och man har normal temp är inte sjuk i detta. Jag får öm hals, blemma på tungan och så den där svidande känslan i ögonen.

Jag kommer så väl ihåg när jag började känna att något inte var som det skulle i kroppen. Hur mycket jag då tränade på gym och gick på både step-up, bodypump, yoga och lyfte skrot och alla promenader.

Hur jag började få ömma fötter - precis som om jag hade stukat mig utan att ha gjort det. Hur benhinnorna bråkade och jag trodde det var pga skorna etc. Och hur jag ofta kändes som om jag skulle bli sjuk med just halsont och jag har ju läst att man ska inte träna med ont i halsen, lite förkyld inga problem men inte med halsont men det var ju inget som bröt ut, utan jag gick där och liksom väntade och blev mer och mer frustrerad.

Att jag som där och då tyckte att livet började blomma igen efter turbulenta år fick reaktion på all stress och sen blev den jag är idag - ja det hade jag aldrig kunnat gissa i min vildaste fantasi.

Så nu sitter man med en kropp som känns som om den vore 80 plus och man är stel och öm och känner mig så fel.

Jag är inte den personen som kroppen nu har valt att bli. Men ok - värken - jo jag kan leva med den mer på ett annat sätt än tröttheten, den där mentala tröttheten, hjärntröttheten.

Jag har varit lite som de flesta att det måste hända något mer allvarligt för att bli hjärntrött - få en stroke eller få något annat sorts trauma mot huvudet.

Att bara bli sån - ja det känns fortfarande väldigt främmande.

Bildresultat för hjärntrötthet



Bildresultat för hjärntrötthet


Det är torsdag idag och jag är själv på kontoret - det är folk i övriga huset, vaktmästaren med praktikant målar samlingssalen, vi har en golvläggare som brötar på men inne hos mig är jag själv.

Så skönt, luften blir bättre, jag kan ha bara min kontorslampa tänd och jag känner mig både nöjd och bekväm idag.

Sitter med mjukisbyxor och att kunna göra det är ibland så otroligt skönt.

På radion har man pratat om Downton Abbey som nu går mot sitt slut och det är nog en av de bästa serierna jag sett så det ska bli trist när det är över. Maggie Smith är ju obetalbart bra.

Bildresultat för hjärntrötthet

Sen pratar man med Tomas Ledin och spelar hans låtar och jag får minnen från sommaren och hans konsert som jag var på - så himla bra den var och så underbar kvällen blev med sol. Såg att han skulle ha något program nu i december tror jag - där har vi det - kommer liksom inte riktigt ihåg men jag tror det var nu i december och på 4:an - för det var den tv-kanalen jag hade på. Såg morden i Sandhamn innan jag gick och la mig.

Och så trailar man om en ny serie - Gåsamamman med Alexandra Rappaport med många fler bra skådisar och så att man kan se det på en betalkanal men den kommer i 5:an i vår så jag kan se den då utan att behöva köpa till någon kanal. Det passar mig.

Igår efter jobbet åkte jag och handlade - jag kände där på em att soppa blir bra mat nu någon dag så jag skrev ut ett recept från Allt om mat och handlade efter den. Gulaschsoppa! Och så köpte jag 4 fina skivor lövbiff från charken - dem var tjocka och fina och av dessa blev det en pastasås.

Så medan jag väntade på att dottern skulle komma hem så höll jag mig i köket. Egentligen skulle jag velat ha legat ner i sängen men om jag hade gjort det hade jag inte kommit därifrån så det var bara att köra på och om det var klokt eller ej kan man tvista om.

Har bara provsmakat soppan och då var den god och sonen har ätit idag till lunch och var nöjd. Jag stekte allt på spisen och sen la jag över allt i en gryta och så fick den bli klar i ugnen så medan vi var på yoga så fick den puttra där och sen när jag kom hem skalade jag potatisen och paprika och la ner så fick den stå där igen medan jag tittade på tv och sen har den fått stå utomhus och jag kunde i dag ta bort den där fettkakan som blivit för det störde mig lite igår att den kändes fet men nu är det perfekt.

Så det blir min middag idag när jag kommer hem. Dottern jobbar kväll så henne ska jag hämta hem till 21:00.

Yogan var inte skön igår. Jag var inte med alls, axlarna värkte och sen funkade inte huvudet. Satt också och frös mest hela tiden.

Så medan jag gjorde det sista på maten gick dottern ut med vovven och jag hade tänkt att ställa mig i duschen men det blev inte av. Satt i soffan och tittade på tv och sen gick jag och la mig och somnade gott och har sovit bra hela natten men hjärnan jobbar - det är väldigt mycket som händer i mina drömmars värld - det är svårt att förstå hur man kan drömma så mycket konstigt och varför.

Dottern väckte mig strax efter 11 idag så jag har sovit länge men det känns inte som om jag gjort det. Känner mig lika trött i ögonen ändå.

Satt ihop med dottern och löste lite korsord medan jag åt en macka och drack te - hon åt pasta. Sen tog jag mig en runda med vovven och idag var det skönt ute, det regnar inte!!!! Det är knappt någon vind och ca 5 plus.

Och i brevlådan fick jag hämtat ett brev och idag har jag fått på mig mitt efterlängtade armband.



Har tänkte länge och noga på vad jag skulle ha för färger och det fick bli jämtlandsfärgerna. Grönt, vitt och blått. Hade funderingar på rött som är min favoritfärg annars och sen hade jag också funderingar på lila och blått för att symbolisera Fibron och ME men jag kommer nog beställa fler.

En kopp av java är uppdrucken - ska snart ta mig en till. Har begynnande huvudvärk så det kanske kan hjälpa.

Igår var det fullmåne så den kan ju ha ett finger med i måendet också - kanske!

Efter jobbet blir det ett besök på biblioteket - ska hämta lite reserverade ljudböcker och en serie som jag missat med Louise Penny. Tycker jag har rätt bra koll på deckare men missar många helt klart så därför är det kul att jag fick upp ögonen för dessa.

Det är lite synd bara att jag inte kan jobba med en ljudbok i öronen - men det går inte för jag stänger liksom av öronen och så vet jag inte vad som blivit uppläst. För det finns så många böcker och så lite tid.

Bildresultat för so many books so little time

Igår fick jag ett meddelande på fb av en kompis - jag hör aldrig av mig - typ - och frågade om allt var bra. Och jag har ju förklarat xx antal gånger för henne hur läget ligger. Att det är så bra som det kan vara. Jag jobbar och sen blir det inte mer än mina måsten. Hon är ju en person som gillar att vara på stan, gå på krogen, dricka vin etc vilket jag inte är oavsett om jag kunnat eller ej. Visst någon enstaka gånger på ett år är trevlig men inte varje helg.

Ibland tänker jag att jag skulle höra av mig och så ser jag på fb att hon är än där eller än här. Aldrig hemma och det skrev jag också. Vi får väl se när vi kan få till en träff. Tror ju inte vi hinner med det detta år i alla fall :)

Jag har ju kommit till den insikt att jag måste prioritera och där har detta inte funnits med.

Bildresultat för so much to do so little time

Må Gott




1 kommentar:

  1. Jag har blivit rätt bra på att veta vad jag blir hjärntrött av numera, så jag försöker att undvika såna aktiviteter - men ibland VILL jag ju göra vissa saker och då får jag ta priset, bakslaget alltså. Som alltid kommer som ett brev på posten dagen efter eller redan på kvällen samma dag. Köpcentrum och centralstationer och spårvagnar och konserter och sånt går nästan inte att bevista längre, jag orkar inte, hjärnan slår bakut nästan med en gång. Man känner sig ju som en fånge i en 85-årig kropp. Ibland undrar jag hur det kommer vara när jag är runt 70, om jag nu blir så gammal.... Dystert ämne jag vet.
    Sicket ruskväder vi har idag, uschanamej! Snacka om lågtryckssjuka. Hoppas du har en bra fredag ändå! Kramisar! ♥

    SvaraRadera