December

December

måndag 2 november 2015

Min bil och jag

Bildresultat för my toyota and I

Jag tycker om min lilla bil, den har varit hur bra som helst och är det fortfarande.

När jag bytte till mig denna från en Volvo Sedan GT kände jag bara - en suck av lättnad för volvon hur bra bil det än är började bli otroligt dyr i drift då det ena efter det andra gick sönder och den tyckte mycket om sin bensin.

Så när jag då hade bestämt mig att nu fick det vara nog och bil skulle bytas (vilken tur jag hann med det innan jag blev sjuk och uppsagd) så blev ju nästa stora sak att hitta nästa bil.

Att det skulle bli en mindre var ju klart men vilken av alla modeller på småbilar som finns men det blev som vanligt Google som fick lotsa mig med råd och rön och tester och röster.

Sen att Toyota själva tog emot min rishög för 10000 när jag köpte en bil hos dom var ju som en skänk från ovan för säljaren själv suckade högt och ljudligt när han insåg att det verkligen var en rishög som han tog emot och frågan var ju om det skulle gå att i sin tur få den såld med tanke på att det skulle kosta en hel del att få till den och den fullkomligt älskade bensin.

Men jag har ryktesvägen hört att den rullar - eller i alla fall rullade i stan för några år sen.

Jag ska erkänna att jag not inte är så snäll mot min bil som man bör vara. Tvättar den inte allt för ofta och service - ja det har inte blivit så mycket av den varan - har bara lämnat in och lagat då det behövts - inget förebyggande.

Men nu ska det få service.

Den ska få ny olja - inte bara påfyllnad utan helt oljebyte, den ska få nytt oljefilter och så ska det bytas remmar - och där är det lite kruxigt. Har tittat runt - googlat och det finns ju ett par olika namn och sen olika beroende på årsmodell.

Bilgubben som ska fixa detta kunde inte på rak arm själv säga vad det heter och så men nu har jag skrivit till reservdelsavdelningen på toyota, bifogat bilder och ska förhoppningsvis får både namn och art.nummer på dessa

Och sen är bilen lite nöjdare.

Ska också byta glödlampor till 100 wattare så att jag får lite mer belysning på natten när jag är ute och kör. Sen skulle man kanske också vintersäkra mer med kylarvätska och sånt men det är ju lätt gjort själv.

Bildresultat för my car funny

Nu är vi inne i november och det är fortfarande varmt och skönt men det var det nog förra året också om jag får tro facebook och mina egna bilder.

Då la jag upp en bild på massa gula kantareller jag plockade och i går var jag och dottern i skogen och tog emot vad den gav oss i form av inte så många gula kantareller men lite och så massa bleka taggsvampar.

Men!

Inte en enda trattkantarell - förstår inte vart dom har tagit vägen. Fast jag har en annan skog där jag andra år plockat jättemycket trattis men där har jag inte varit på flera år så kanske det får bli en tur dit nästa gång.



Det var jag och dottern som fick oss en runda med vovven, det var så disigt och grått hemma så det var som om det regnade men det var bara fukt men i skogen var det torrt och skönt och jag blev helt genomsvettig så både jag och kläder fick oss en tvätt direkt när vi kom hem.

Och idag ska vi äta smörstekta svampar ihop med grön sparris och pasta - lite efterapning av det vi åt på restaurangen sist. Sonen jobbar och äter inte svamp.

Helgen i övrigt?

Jo jag har inte gjort något nyttig och med nyttigt menar jag - städa!

I fredags när jag kom hem från jobbet så satte jag mig i soffan en stund, var hemma tidigt efter att snyggingen varit här och mätt vårat kök. Stickade en stund och när det gått ett par timmar så blev det matlagning. Stekte köttfärs med tacokrydda och så hade vi sallad och pitabröd till. Sonen var hemma även i fredags så han har vilat ut rejält nu.

Dottern var ju hos kompisar och henne hämtade jag hem efter Idol. Och jag satt i soffan till idol också - stickandes - har verkligen kommit in i ett flow nu. Och bilderna nedan är framtida projekt jag pratat om. Först funderade jag på den första grå men så såg jag den andra i beige och vet inte riktigt nu vilken jag vill virka. Dom är snygga båda två så nu har jag att fundera på.



Lördagen - vi sov ut hela högen och så skönt. Sen hade vi bestämt att sonen och jag och dottern skulle åka iväg till ett köpcentra men dottern beslöt att stanna hemma så det blev jag och sonen som åkte iväg. Han fick presentkort av oss när han fyllde år och detta skulle han nu handla för och det blev en klocka som han ville ha och det är nog tur att vi inte köpte en klocka vi tycker var snygg för han är väldigt klar och bestämd över vad han tycker om och inte tycker om. Nu var den dessutom nedsatt med 70% på ur och penn så det var ett kap.


Jacques Lemans London herrklocka 1-1777M


Sen gick vi på ett antal butiker och tittade på jacka - vi såg en snygg på MQ -men i mitt tycke dyr , 2500:- men sonen hittade sen en som han gillade bättre på volt för bara 2000:- - rena fyndet!

Drew jacket 3955 - 2

Så nu är han också vinterrustad men det var han innan också för han köpte en varm jacka förra året.

Sen åkte vi och handlade upp lite på ica och på lappen hade jag skrivit middag och det blev pommesskruvar, lövbiff, bea och vitlökssmör och så öppnade vi en flaska mouserande till detta dagen till ära. Gott i gott var det alltihopa och sen blev det soffan och så mycket bättre - i år tycker jag det är riktigt bra och jag blev kvar i tv-soffan hela kvällen och tittade på Downton Abbey på play senare och så blev det en rejäl sovmorgon igår söndag. Och sen då skogen och till middag blev det kycklingfilé som jag stekte i ugn och så tog jag apelsinjuice och hällde i formen och öste filéerna med och gjorde en sås av skyn och serverade med ris. Blev riktigt nöjda.

Och innan vi åkte hem från skogen åkte vi förbi och köpte Philadelphiaost för att göra en morotskaka till kvällen. Och en bit har jag nyss mumsat på här på jobbet med dagens första kopp kaffe.

Har haft herrbesök idag också :) - ibland är det riktigt trevligt här på jobbet - ytterligare en hantverkare till köket - denna gång mattläggare. Och jag fick bestämma matta - för han hade inte fått mer än att den skulle vara grå och då visade ha lite prover och jag valde av dom som dom har i lager - enkelt och billigare än att beställa skulle jag tro. Så nu i november blir det nytt fräscht golv och sen i december eller mer troligt - januari kommer nya bänkskivor och luckor och så ska köket också målas på väggarna - så snyggt det kommer bli och så mycket trevligare än det sunkiga slitna som nu är.

Sen igår åkte vi på yogan men jag kände att det skulle inte alls bli ett bra pass och det blev det heller inte. Det var trögt, jobbigt och smärtsamt. Kroppen var inte alls med mig och när jag la mig och även idag när jag vaknade hade jag fått tillbaka den där känslan av att vara i en bubbla och ha feberkänning i kroppen.

Jag har ju ändå vilat väldigt mycket i helgen. Och inte gjort några av dom där hushållssysslorna som man måste göra ibland. Jo jag har satt på tvättmaskinen och den tvätten har ungarna hängt. Har lagat middag men det är ju bara ett nöja och att sen åka och shoppa lite med sonen var också nöje och även skogens var ju en lisa för både kropp och själ men fibro/ME kroppen tycker annat.

Dessa ständiga krockar mellan två starka viljor. Fibro/ME är väldigt stark och tyvärr vinner ju dom ofta men jag kämpar och vill inte ge mig i första taget.

Bildresultat för been there done that

Så i morse när jag hörde dottern gå till jobbet och jag egentligen skulle behöva gå upp och gå på toa så kände jag att det var som en så stark magnet där i sängen som gjorde det nästintill omöjligt att kliva upp så jag låg kvar och somnade om och så vaknade jag av att katten skrapade på en dörr och vovven jagade efter så att skorna for runt i hallen - försökte att inte låtsas om det hela men det gick inte så efter en stund blev jag tvungen att kliva upp och släppa ut katten och jag släpade mig ner i sängen igen en stund för att vakna till. En dusch, frukost och en promenad med vovven och sen åka till jobbet.

Och idag så är det ett måste - badrummet - måste städa där och sen bör vi dammsuga lägenheten och jag förvarande dottern om det redan igår så hon vet att det ska göras idag så det inte blir en hemsk överraskning för henne när jag kommer hem.

Jag tar badrummet så får hon ta dammsugningen!

Sen får det bli soffan - efter maten!

Tänkte att jag skulle skriva upp vilka prover man tog på mig - nu när jag har det pappret framför mig. Mest för eget komihåg.

Man tog:


  • Blodvärden
  • Blodsocker
  • Inflammationsparametrar
  • Sköldkörtelhormon
  • Njurvärde
  • Saltbalans
  • Levervärden
  • Bukspottskörtelprov


Och alla var normala - och det är jag ju självklart glad och tacksam över speciellt när man som mig också tuggar i sig en massa piller - bland annat då Alvedon Forte 2 gånger om dagen ibland 3. Och från och med igår - 1 november får Alvedon inte säljas i annan handel än apotek och skulle den tabletten lanseras idag så är det ju inte ens säkert att den gått igenom - och det stoppar man i sig men det gör jag för att det också hjälper mig och jag mår inte dåligt av den och nu visar ju provet att alla värden var bra så jag slipper oroa mig för den biten i alla fall.

Fick ett svar från Toyota och en rem hos dom kostar 325:- och på nätet har jag sen sett för halva priset så mekanikern får göra den beställningen så jag ska åka förbi där innan jag åker hem. Gjorde det innan jag åkte till jobbet men då var han på lunch.

Och sen är den här dagen över. Dottern har gått ut med vovven så det blir städningen så blir min aktivitet för denna kväll.

Sen hoppas jag att sonens kollega är på jobbet så att jag inte behöver åka och hämta hem honom hur trevligt det än är där mitt i natten - bara han och jag.

Men jag behöver sova efter att ha skurat badrum!

Bildresultat för clean bathroom funny

Må Gott




1 kommentar:

  1. Bad mycket godsaker ni äter :-)
    Men det är ju helt rätt. man ska njuta av maten...

    JAG tycker jackan var snygg... men 2000kr är allt dyrt, ja iaf för mig :-)
    Klockan var skitsnygg!

    Vilken bra arbetsfördelning med städet...

    Skönt att alla prover var bra :-)

    Ha en finfin kväll!
    Kram

    SvaraRadera