December

December

torsdag 19 november 2015

Mark, fjäll och himmel




Vaknar till oljud idag - lövblåsare - varför måste dom göra det på morgonen?

Långt ifrån utsövd men i natt har jag i alla fall sovit om inte helt bra men bättre i alla fall. Vaknade vid 6 och hade där och då svårt att somna om, lyssnade lite på boken och tänkte att om jag orkar ska jag gå upp när det ljusnat och gå ut en runda men så somnade jag om och sov som en stock då tills oljudet väckte mig.

Är seg i huvudet och har också huvudvärk. Dottern jobbar långdag idag och ska hämtas vid 9 och jag funderar allvarligt på att strunta i yogan och vara hemma och vila i soffan istället.

Har tagit veckans injektion och innan körde jag dottern till jobbet. Det var tät tjock dimma men nu har solen tagit över och det ser ut att kunna bli en ljus och fin dag. Jag ska dock jobba länge idag eftersom jag gått tidigare så får jag ta igen det och det blir idag. Så istället för att gå vid 3 så blir det nog närmare 5 istället.

Nu gick kollegan - först lunch och sen ett möte så jag är ensam ett par timmar och det är som jag sagt förr rätt skönt när man inte själv är på topp.

Stickcaféet igår var som vanligt trevligt och jag fick stickat lite på filten jag gör. Det kommer ta sin tid. 160 maskor är det som ska stickas fram och tillbaka, fram och tillbaka tills garnet tar slut men det är en perfekt stickning när man sitter bland andra.

Skämmer bort sonen också genom att idag göra klart en potatisgratäng - en sån påse som man bara häller i en form och in i ugnen. Så att han har något i lådan. Och själv får han steka kassler till detta och sen får han gå en runda med vovven.

Han blir också en anledning till att jag inte vill gå på yogan - så han slipper vara ensam en kväll till. Även om det går hur bra som helst att vara hemma själv så märkte jag igår hur glad och busig han var när jag och dottern kom hem.

Vi gick en go runda och sen var jag hemma en stund med honom innan jag åkte iväg och medan jag är borta så ligger han och sover.

Det är i dagarna  2 år sen vi hämtade hem honom från flygplatsen.



En ständig källa till glädje!

Men visst blir jag också irriterad på honom ibland precis som man blir på alla i sin närhet då och då.

Ikväll är det också morden i Sandhamn - får se om jag orkar titta. Dottern har hållit på med just den boken och tyckt den var seg men i helgen så lånade hon sonens Storytel och lyssnade klart så nu kan hon se filmen.

Dricker kaffe - idag är det starkt så om jag inte bli pigg så blir det i alla fall fart på magen. Vår städare som är här varannan dag brygger och jag tror inte han dricker kaffe själv - han är från Iran eller Irak och brukar dricka konstigt te. Och han höftar till med måttet vet jag och vissa dagar blir det perfekt medan då andra mer starkt - som idag.

Men jag vill ju som vanligt inbilla mig att jag kommer bli lite mer alert och vaken även om jag också så tydligt vet att så inte är fallet.

Jag har installerat windows 10 på datorn och det fungerar bra tycker jag förutom att den hemma inte vill koppla upp sig så bra mot nätet av någon anledning. Alla andra pryttlar fungerade så det var något med min dator så jag var lite smått inte nervös men åt det hållet om det skulle strula på jobbet och jag hade inget nät från början men det rättade till sig och jag behövde inte hålla på att lägga in nytt och ha mig - hoppas det fungerar hemma också.

Jag satt igår och skulle leta garn på nätet.

Jag vill ha ett garn som är blått, vitt och grönt i ett nystan och av det ska jag virka en sjal. Det är ett lagom projekt för att se om jag kan virka utan att tummen strejkar och sen kan jag göra långkofta/kappa jag sett som virkad.

Och varför då just dessa färger?

Bilderna talar för sig själv :D

Bildresultat för jämtlands flagga




Väntar på ett sånt här armband ska dimpa ner i min brevlåda vilken dag som helst.

Och jag ska iväg och titta på ett par såna här också. Hon som gör dom bor i grannstaden så inte denna helg men nästa ska jag dit.

Det gröna är mark, det vita är fjällen och det blå är himlen - Jämtlands egna färger.

Bildresultat för mark fjäll himmel örhänge

Blir mer och mer patriotisk ju längre jag är hemifrån.

Måste ju roa mig med nåt.

Och hitta garn med dessa färger är inte helt lätt ska ni veta men en nyhet har kommit från Järbo men garnaffären kommer kanske inte ta i om jag inte vill ha en hel förpackning med 10 nystan och det vill jag nog inte. Så någon som säljer på webben behöver jag hitta.



Sen ska jag hitta ett fint och bra mönster också.

Man ska ha planer - sen får vi se om man kan göra något av dom också.

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar