December

December

tisdag 10 november 2015

Köttfri måndag

Idag är det blåsigt, grått, lite regnskurar och hela kroppen protesterar, vissa ställen mer och andra mindre men just nu är höger hand värst.

Det värker i varje finger ut i lederna. Även armen och axeln där jag idag fått akupunktur är inte med mig och just nu tycker jag inte att nålarna hjälper. Men jag bokar på tider och hoppas på mirakel att nästa gång så blir det bättre. Men idag så kändes det när hon satte nålarna - det sved till rätt bra i skinnet.

Och jag sitter och tar om höger hand med vänster och liksom trycker till med handen för att flytta smärtan en stund. Men det hjälper ju inte heller.

Bildresultat för fingers ache in joints

Klockan är nästan 4 och det är snart mörkt och jag har varit inne i stan och vänt. Körde sonen till jobbet - idag missade han tåget - han behövde gå på toa - ja vad ska man säga om sånt - kör det på i magen så kör det på och det är inte bra att inte låta den saken ha sin gång heller. Vet ju hur det är att ha en körig mage och hur man inte kan lämna toaletten hur gärna man än vill.

Vi fick tankat i alla fall - nu har bensinen blivit dyrare igen men den är ändå några ören billigare i stan än här.



Igår hade vi en köttfri måndag igen jag och dottern - vi hade det förra måndagen också. Det blev en pyttipanna på potatis som var kokt och kall i kylen, champinjoner, vitlök, lök och majs. Riktigt gott blev det. Var kanske inte med avsikt men när jag stod där med näsan i kylen för att se vad vi skulle äta så fick det bli detta och vi fick använt rester. Men det är ju inte något medvetet val för att tänka på miljö och annat utan för att det är gott.

Idag blir det något med kyckling - dottern ska steka filéerna i ugn - som vi brukar göra oftast och sen fick hon fria händer att bestämma om det ska vara ris, pasta eller potatis till. Vi har också bulgur och couscous.

Medan jag lagade maten igår så lyssnade vi på lördagens melodikryss och löste - trevligt tidsfördriv. Sen satte jag mig i soffan och stickade. Först lyssnade jag en stund på bok men sen tittade jag på det nya programserien på 1:an -- det sitter i väggarna - där historikern Christopher O'reagan berättade om husets historia. Och byggnadsantikvarien Erika Åberg visade hur man ska renovera ett gammalt hus. Ett småmysigt program tycker jag.

Sen hamnade jag framför kanal 8 och en dokumentärserie dom har där om seriemördare. Också intressant och jag var jättetrött men kunde inte låta bli att från sängen titta på kvällens Dox.

Men jag fick 10 timmars sömn ändå och natten har varit rätt så bra. Men mörkret gör att jag känner mig långt ifrån pigg. Kan ju känna skillnaden nu när det är det gråa, ruggiga och regniga mot söndagens strålande dag. Ändå så gillar jag hösten och tycker det är jättemysigt att stå i köket tex när man kommer hem och tända levande ljus när man lagar mat. Och sen sitta i soffan och dricka te och mysa med ljus även där och det smattrar på rutorna men som alltid är jag och kroppen långt ifrån överens om det mesta numera.

Bildresultat för pain everywhere

Igår hade jag ju tänkt att vi skulle vika tvätt - men jag orkade inte. Får se om det funkar idag. Det ligger i en fotölj en massa nytvättade handdukar bland annat. Kläder som är ungarnas tar dom till sina rum så det är ju mitt då som ligger.

Men jag tittar bara på det och tänker - en annan dag. Den tror jag inte blir idag heller - känns inte så nu. Vill bara hem, äta, sitta i soffan lite och sen hamna i sängen. Dottern har haft en ledig dag så henne hade jag bett att dammsuga också förutom att promenera med vovven.

Och i morgon ska jag ta min injektion. Och jag börjar ju tidigare men får nog ta och sitta över lite då för att ta igen dagens utflykt. Sen får sonen ta hunden mitt på dagen innan han går till jobbet för dottern ska på kurs på fm och sen jobbar hon sitt vanliga kvällspass. Det är yoga men jag vet inte än om det funkar. Vi får se.

Det skulle tydligen bli sol i alla fall visade kartan det igår men det kan ju ändras snabbt och kanske tar jag mig istället en långpromenad efter jobbet även om solen då gått ner - men det borde ju i så fall vara uppehåll i alla fall.

Ja dessa ständiga val man måste göra.

Men nu ska jag välja att stoppa ett par fakturor i ett kuvert, sätta på porto, stänga ner datorn och åka hem.

Bildresultat för all these choices

Må Gott


2 kommentarer:

  1. Jag är oxå inne i världens smärtsvacka...
    Ska till läkaren på vct imorgon igen för fingret utan nagel har blivit rött igen... :-(

    Jag har oxå fått göra sånna akut körningar när dotterns mage ballar ur... Tur man kan hjälpas åt :-)

    Tycker pytten ni gjorde låter jättegod. Vi gör oxå pytt iblánd. Jag tycket laxpytt med potatis & grönsaker är gott :-)

    Här hemma är tvättkorgen full så det ska jag göra... någon dag i en snar framtid när jag har ork & lust...

    Ha en fin kväll!
    kram

    SvaraRadera
  2. Jo jag köpte hem artrox, men har inte testat det än för läste att man kan få ont i magen av dem.. har du känt något av det?

    Kram

    SvaraRadera