December

December

onsdag 4 november 2015

Kärt barn har många namn

Bildresultat för grå november

Nu är det ju november och det är en grå månad. Det hänger dimma tätt och lågt och det blir otroligt fuktigt - känns nästan som om det regnar men det är ren fukt från dimman.

Träden blir allt kalare och kalare och många är också helt kala och gått i vintervila men det är ju upp och nervänt för kylan är inte i här och i Jämtland så såg jag på fb att man hittar sommarblommor som börjat om. Kommer ihåg när jag gick på gymnasiet och satt och tittade ut så där som man gör - man drömmer sig bort när det är en trist lektion. Det var mörkt så det var på eftermiddagen och det började snöa - det var i oktober men numer så får dom också vara glad om dom får snö till jul.

Skidsäsongen står inför lite problem både utför och på längden då det inte finns snö där det brukar finnas och en tävling som ska vara nu snart vet man inte ens om man kan genomföra.

Igår blev det ingen blogg - jag hann inte!

Bildresultat för I'm not stressed

Det var en fylld dag - vill inte säga stressig för jag har slutat med det - allt får ta den tid det tar - oftast.

Dottern jobbade morgon så när hon klev upp där innan 6 så vaknade jag till, somnade om för att sen vakna till att det är trädgårdsjobbare utanför fönstret med lövblåsar som brötade rejält. Gick inte somna om då inte och jag låg kvar i sängen och kollade lite runt på nätet i mobilen.

Fick sms av dottern - hon skulle jobba dubbelpass och slutade 9 på kvällen. Hon skulle annars komma hem till 1 och nu blev det ju lite omplanering av dagen.

Jag hade mina måsten på förmiddagen. Skulle på akupunktur klockan 12 och innan dess skulle jag iväg och handla på ica och även besöka min mekaniker.

Och när jag var klar med nålarna skulle jag åka hem med varor och sen till jobbet för att vara där i normal tid.

Det sprack!

När jag gick från sjukgymnasten så mötte jag en kvinna i trappen -"dig känner jag igen" säger hon och det gjorde ju inte jag där från början men hon fortsatte och till sist så kunde jag ju också komma ihåg henna och kände även igen henne.

För många år sen gick jag på Kunskapslyftet som det då hette. Barnen var små och det var hög arbetslöshet. Jag jobbade på bemanningsföretag som jag gjort i många år före och sen även efter men just då hade vi med fackets goda minne - vi fick ersättning från första dagen  - sagt upp oss för villkoren i branchen var dåliga och då skulle man ju också ha något att göra så jag sökte in på detta en form av komvux som på den tiden då hette kunskapslyftet. Jag läste lite kärnämnen men gick också en kurs i nätverksteknig så jag är nätverkstekniker också på pappret.

Den här kvinnan satt på kontoret och henne var vi till så fort det var något vi behövde eller på annat sätt hade med skolan att göra - hon var väl något yngre än jag men en trevlig tjej som jag inte sett sen dess.

Så vi fick pratat bort nästan en halvtimme!!!!



Sen blev det bråttom hem för sonen skulle ju ha lite av varorna jag köpt och sen åkte han med mig till sitt tåg för att åka till jobbet och jag kom till jobbet en timme senare än beräknat.

Sen fick jag åka efter 2 timmar för att hinna med det jag skulle göra.

Gå ut med hunden - sonen hade tagit honom på en kortare runda men det räckte ju inte så vi var ute och det är skönt ute tycker jag. Inte för kallt och inte för varmt utan lagom även om det är grått och trist eller som då - mörkt.

Sen in och äta mat - hade ju rester kvar från måndagen - svampen, sparrisen och pastan.

Sen - det var tisdag och det innebär ojämna veckor stickcafé så jag fick packat ihop mina alster och fara iväg till detta.

Hade med mig flera färdiga plagg - så jag kunde visa att jag också blir klar med något. Det är så vi brukar göra - man visar upp sina alster med stolta miner och får åh, nä osv som egoboostar en rejält.

Så min röda tub - som jag stickat av rött italienskt garn hade jag runt halsen men mina handledsvärmare och pannband låg i väskan och så hade jag med mig både en tröja och så stickade jag på min filt.

Bildresultat för knitting fun

Vi hade en ny deltagare igår - en kvinna på 65-70 något och var ren nybörjare - så kul - det är aldrig försent. Och hon blev peppad av alla oss andra och köpte mer garn för att sticka sjalar och halsdukar - hon höll också på med en halsduk - som mig - jag har ju ett gäng men det är lätt och enkelt att sticka bara fram och tillbaka med räta maskor och man kan ju få riktigt härliga mönster eftersom garn idag ofta har flerfärgade trådar - tänk förr då man fick ha x antal nystan för att få olikfärgat och 100-tals trådar sen att fästa - usch - ryser.

Det var i alla fall en som vanligt trevlig kväll där bland alla stickor och garner och tanter.

Innan stickcaféet var jag på apoteket och köpte vitaminer - jag äter ju 1 om dagen - måste jag eftersom jag är magsäcksopererad och nu hade just detta apotek 40% på vitaminerna som jag köper och jag köpte 2 för dottern ska också börja med vitaminer nu över vintern.

Hon är lite blek om nosen och hon äter inte fisk, hon äter inte ost och dricker lite mjölk så hon behöver få lite hjälp nu över vintern i alla fall.

Rabatten är veckan ut så jag ska dit igen och köpa fler burkar tänkte jag - varför inte passa på när det är bra pris.

Jag hade också innan stickcaféet hunnit med att åka in på lilla ica - hade sett att dom där hade x-pris på - ja idag har ju produkten x antal namn.



Förr hette det benfri kotlettrad och nu heter det fläskytterfilé. Men kärt barn har många namn och fläskhare är ett annat.

Och dottern hämtades hem så jag fick åka 10 minuter tidigare från stickträffen och när vi kom hem så började jag laga mat. Hon slutade 9.

Hade köpt 2 bitar av fläskytterfilén och den ena kryddade jag med senap, vitlök och rosmarin. Den andra fick sweetchilli och soya på sig och så in i ugnen så nu har jag två färdiga bitar och sonens matlåda är klar och vår middag också.

Och när jag väl kom i säng vid halv 11 så kunde jag slappna av för första gången denna dag och somnade gott men jag har sovit dåligt i natt och haft konstiga drömmar.

Idag har jag tagit min injektion och är än så länge ensam på kontoret. Min kvinnliga kollega är inte här mer denna vecka och den manlige skulle komma på fm men meddelade att han kommer senare i em - han mår inte riktigt bra. Han har varit hos en naprapat och fått xxx antal olika burkar med saker som han ska äta - vitaminer av olika slag och sen en lista på vad han inte ska äta för hans kropp är "förgiftad" och därför går han och drar på en långvarig förkylning. Hoppas det hjälper men själv är jag väldigt skeptisk mot sånt. Känns som man bara vill lura av en pengar.

Gick hos en för massor av år sen för min ibs-mage som jag fick diagnos på 87. Och besöket i sig var då dyrt och idag kostar besöket som kollegan gjorde närmare ett par tusenlappar och sen tillkommer alla vitaminer för massa pengar - jag skulle köpa en stor burk av något pulver som skulle göra mirakel. Då hade jag inte dom pengarna så jag köpte den inte där och då men hade kanske gjort det om jag haft dom men när jag kom hem och funderade mer så blev jag mest arg för jag kände mig lurad till att äta saker som nog inte hade hjälpt mig där och då i alla fall - hade bara hjälpt hans plånbok.

Jag tror ju att det visst kan hjälpa vissa men inte alla och jag kan också förstå att man provar både det ena och andra och det har jag också gjort genom åren men det har aldrig gjort varken till eller från så jag har gett upp.

Jag har ju också provat LCHF - för det skulle ju hjälpa mot både det ena och andra också. Fibron skulle ju bli så bra så men det hände inte något alls. Skulle ju också gå ner massor - jag gick ner ett halv kilo på x antal månader så det funkade inte för mig.

Jag har väl inte tron :)

Bildresultat för have faith

Sen - kollegan M som i manlig - är också ledsen för han skulle bli sambo och var så glad över detta och förra veckan gjorde hon slut med honom. Som tur var innan han hann flytta in och hyra ut sin lägenhet. Så det tog hårt på honom. Men så är det ju. Hon var inte redo när det kom till kritan. Hade gått från ett långt förhållande även som gift till att träffa honom och hade inte alls landat i sig själv. Kanske hittar dom tillbaka eller så inte men det påverkar ju honom - det syns.

Idag är dottern ledig i alla fall och vovven har sällskap och långpromenad att vänta. Ikväll är det yoga men jag kan nästan känna redan nu att det inte kommer bli ett bra pass. Känner mig svag i kroppen. Och armarna värker och jag har fortfarande den där influensakänslan i kroppen som inte vill släppa och - tro det eller ej - tröttheten!!!!

Ja - så jag sitter här på jobbet, bloggar av mig, dricker kaffe och trivs med att jag sitter i ett lugnt utrymme ensam - det är en form av vila det också.

Ska läsa och besvara mail nu och sen ska jag in på banken och fakturor ska betalas och så ska jag försöka få lite ordning på papper som jag har drällandes på mitt bord och jag inte riktigt vet vad jag har gjort eller inte gjort med.

En vanlig dag på jobbet alltså.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar