December

December

torsdag 12 november 2015

Idag håller jag i hatten



Idag blåser det rejält och på promenaden jag och vovven tog var ändå skön och det var blött där vi gick på en stig och i en trädgård - stor trädgård virvlade löven rejält omkring. Men det är ju tur att dom som bor där inte har hunnit kratta i högar för då hade det jobbet varit ogjort.

Och här på jobbet knakar det i husknuten men det är blått på himlen och ändå rätt skönt ute.

Vaknade vid 10 idag och efter att ha mornat mig lite så klev jag upp och på med kläder och ut och iväg innan frukost.

När vi kom hem sen så gick jag ut i trädgården efter att ha letat fram en tång ur verktygslådan och så gick jag lös på ett nät jag haft vid ett staket. Klippte bort en bit för att använda vid fågelmatarna - som hänger från en gren och som både skator och kajor är dom som mest profiterar på denna matning.

Nu har jag satt nätet som ett tak över det hela på kvisten och så har jag satt buntband - orange på ändarna som fladdrar och det kanske stoppar ett tag i alla fall innan dom kommer på hur dom ska göra eller så gör dom det inte.

Sen fick det bli en macka och en kopp te och på spisen stod en kastrull med vatten och väntade på att koka upp. Tog upp köttfärssås ur frysen igår kväll och pasta kokades till min lunch, dotterns och sonens lunch och matlåda.

Är ensam på jobbet idag och det är faktiskt jätteskönt för igår var det väldigt varmt på kontoret och ingen luft. Vi var här alla 3 och kontoret är inte dimensionerat för detta. Vi har sett att det finns ingen som helst ventilation utifrån som kommer in med frisk luft och det får dom nog ta och fixa om man ska orka med för alla sitter och gäspar och blir trött på eftermiddagen.

Men nu har jag dörren öppen ut i hallen och har också sänkt värmen för det var lite för varmt - 23 grader härinne idag och det är genast lättare att andas.

Dottern åkte med mig till sitt jobb idag, hon var inte helt hundra på att hon hade busskort aktuellt men skulle kolla det idag och sen jobbar hon till kvart över 9 ikväll.

Det gjorde hon igår också och jag åkte hem från jobbet vid 4 och då bytte jag bara om så gick vi ut på en skön runda jag och vovven. Det är så bra att en hund som vi inte riktigt litat på inte längre finns kvar så vi kan gå förbi där utan att känna oss rädda för det har gjort att en runda som är lagom lång har kommit tillbaka och speciellt nu när det börjar bli mörkt för det finns gatljus nästan hela vägen.

Hemma igen gjorde jag lite mat och så satt jag i soffan en stund och väntad på att klockan skulle gå och det blev dags att åka till yogan. Jo jag kom iväg men det var många rörelser jag inte alls var med på igår utan satt då och försökte vara mindful och bara vila - försökte också tänka på det jag gjorde där och då och inte låta tankarna vandra iväg på annat - som vad som ska handlas, ätas och annat som man inte alls ska tänka på där och då.

Och sen åkte jag till ica för att köpa äpplen - sonen äter 2 per kväll av enbart Granny Smith och det är ju bra men jag trodde han bara åt 1 så jag brukar räkna antal dagar och köpa därefter och nu var dom slut. Fick också köpte mer grönsaker och fyllde på med mjölk och fil.

Och sen var det inte långt kvar innan dottern skulle sluta och då lyssnade jag på bok - så jag har ingen dötid medan jag väntar.

Fick ett meddelande på datorn när jag startade upp den - installera windows 10 kostnadsfritt och det har jag nu gjort och sen har det varit lite annat som skulle uppdateras så datorn har fått jobba i bakgrunden.

Min kära vovve - en älskad sådan men ibland blir man ju tokig på saker och ting som han gör. Det är att han sätter tassen i sin matskål och så har jag sen små knölar över hela golvet och jag har provat med olika sorts skålar men han gör det ändå men nu har jag kommit på vad jag ska prova.

En sån tallrik jag själv hade till mina barn när dom var små med sugpropp så att dom inte kunde putta ner tallriken på golvet.

Så det blir till att besöka en bäbisbutik och jag har ju noll koll på vart dom finns i min närhet just nu. Men jag tror jag ser en på vägen in till stan så den ska få sig ett besök.

Googlade igår och det finns också någon sorts underlägg som har sugpropp som använder en befintlig tallrik på - eller i detta fall skål.

Bildresultat för barntallrik med sugproppBildresultat för barntallrik med sugpropp

Och så får vi kanske bort problemet. Hade fundering på att sätta en ställning på väggen men det tyckte inte en som själv haft en för när hunden äter och är i skålen så vickar skruvarna i väggen och det blir större och större hål och till sist lossnar halva väggen om man har otur.

En ställning på ben - ja kanske men jag har inte någon bra plats för en sån så det blir bäbistallrik först.

Nu har det gått ett en stund sen jag började skriva bloggen. Har svarat på mail och gjort lite annat i mellan och just nu är himlen helt blå och solen skiner - ser riktigt skönt ut utomhus även om flaggorna jag ser från fönstret fladdrar rejält.

Idag när jag kommer hem möts jag bara av mina fyrbenta pälsklingar och på ett sätt är det skönt. Det är bara vi och jag kommer då att byta om för att sen gå ut en runda. När barnen är hemma blir det oftast något annat som ska göras, handla eller nåt annat. Eller så är middagen klar och man sätter sig direkt vid bordet.

Blir rester till min middag och sen blir det nog soffan och titta på sista avsnittet av Modus för det missade jag igår.

Samtidigt så har jag åter igen idag tittat på klädhögen som borde städas undan - får se om det känns som bra läge eller om jag försöker att inte låtsas om den.

Bildresultat för clean laundry

Nu kan jag ju inte skylla på någon annan än mig själv men jag svarar ofta på mina egna frågor om vart tusan är den där tröjan som jag vet blev tvättad häromdagen! Eller strumpor, trosor och annat.

Må Gott




1 kommentar:

  1. 23 grader är allt väl varmt att jobba i.. lite svalka ger bättre luft :-)
    Hoppas de kan fixa ventilationen...

    Jösses har sonen fått äpple mani? haha

    Låter som en härlig promenad :-)
    Man får passapå att promenera de dagarna som det är uppehåll :-)

    Modus är riktigt äcklgt... men bra. Jag såg sista avsnittet igår...

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera