December

December

fredag 30 oktober 2015

Alla helgons afton

I år sammanfaller halloween - den där amerikanska firande samma dag som vårt alla helgons dag.

I morgon - 31 oktober - jag har namnsdag också :)

Vi firar inte halloween numera men när barnen var mycket mindre så hade vi en lysande pumpa, lite spindlar etc och pyntade och hade även kalas med temat när sonen hade kalas ihop med andra som fyllt år samtidigt och vi hyrde lokal. Men det är länge sen nu.

Att sätta ett ljus vid en grav gör vi inte då vi inte har några gravar på vår kyrkogård men jag har tänt ljus i minneslunden och sen har vi gjort det hemma ute i trädgården också för att minnas lite extra just denna dag.

Men jag tycker om att besöka kyrkogården där i mörkret för det är så vackert och rofyllt med alla dessa ljus som är tända.

Bildresultat för alla helgons afton 2015

Ny bok har jag i öronen också - denna gång är det Katarina Wennstam - skymningsflickan som jag ska lyssna på. Alexandra Rappaport läser den och jag har kommit förbi introt bara men det kommer nog vara bra för jag har gillat hennes tidigare böcker.

Skymningsflickan (inbunden)

Vad har hänt med flickan som kommissarie Charlotta Lugn träffar på i skymningen? Hon som skriker nätterna igenom, hon som skär sig och inte verkar vilja leva. Vem tror på den som ljuger ibland? Vem tror på Molly?
Charlotta Lugn, som går hemma sjukskriven, och advokat Shirin Sundin gör det. De bestämmer sig för att ta reda på vad som har hänt Molly. Det är dags för flickan att få upprättelse.
Samtidigt är det någon som riktar hot mot en gymnasieskola. Allvarliga, dödliga hot. Mardrömmen om en massaker i en svensk skola skulle kunna bli verklighet.
Kort därefter hittas en elev mördad på skolans toalett. Jakten på gärningsmannen leder polisen åt flera håll och ett av spåren tycks peka tillbaka på Molly, och hennes döda väninna Miranda.

Katarina Wennstams nya bok i serien om Shirin Sundin och Charlotta Lugn söker sig in i ungdomens allra mörkaste skrymslen. Där faror lurar bakom varje hörn, där den som är ung aldrig kan veta vem som går att lita på.
Skymningsflickan är en berättelse om vad som händer när ingen tror på en, men också om styrka och upprättelse.

*****************************************

I morse försov sig dottern så jag fick köra henne till jobbet - hon hade 30 minuter på sig så hon var rätt stressad. Själv kunde jag när jag parkerat bilen hemma igen gå en runda med vovven och sen blev det frukost med en kopp te och macka och så satte jag mig i soffan och stickade 2 varv på min filt och kände - nej jag måste lägga mig och så var jag lite frusen så nu fick jag fram värmefilten och satte på värmen och somnade som en stock och sov i 2 timmar till. Så skönt men jag hade behövt några fler timmar känner jag.

Men jag klev upp, duschade och åt igen och sen åkte jag till jobbet för dottern skulle hämtas också för hon har lite bråttom nu på eftermiddagen också. Hennes väninnor är ledig. Den ena är det alltid på fredagar numera - hon är nästan utbränd så hon har gått ner i tid - jobbar på dagis och är 25 år - på min tid när jag var 26 år så fanns det väl i stort sett inte nån som var det eller var i riskzonen men idag går det längre ner i åldrarna - man kan ju undra varför!

Och den andra väninnan är lärare och dom har lov så idag skulle dom iväg på shopping och väntar på att dottern ska sluta jobbet och sen blir det mys hemma för dom alla och dottern ska jag hämta hem någon gång i kväll.

Sonen - ja han är hemma idag också så han behöver jag inte hämta annars var planen att det skulle ske samtidigt men jag får ju rå om honom och äta middag tillsammans igen. Det hör ju inte till vanligheterna längre på en vardag. Det är bara lördag och söndag den förmånen numera finns.

Jag åkte till jobbet tidigt en timme tidigare eftersom hon skulle hämtas och jag väntar på att en snickare ska komma för att mäta luckor i vårt gemensamma kök som håller på att renoveras och han bör vara här när som helst nu (13:49 är klockan) och då bör han vara klar så jag kan lämna vid 3 hoppas jag.

Bildresultat för knitting lady

Trollet blev förpassat till skogen och stickningen gick bra igår och jag fick ordning på allt jag repat upp - det är tunt garn (2 olika trådar och garn) så det var ju som gjort för att bli trassel men det låg prydligt och blev bara en liten liten trasselsudd som jag fick fixat försiktigt.

Idag har jag fått mina fyrkantiga stickor jag beställt och sticklusten finns där just nu och jag har redan nästa projekt i tanken. Såg en sån snygg virkad kofta/kappa som jag vill göra. Och jag får ju börja rätt snart för att få den färdig till våren då det är dags att kunna använda den som en vårkappa.

Kan välja bland olika garner. Ett helt i akryl som är billigt och jag har sett en fin färg eller ett blandgarn som är lite dyrare men i gengäld varmare - så jag funderar nu på vilket. Och samtidigt - fixar min högra hand att virka så mycket? Får ju ont i tumbasen när jag virkar men jag ska leta upp en bra ergonomisk virknål och hoppas på det bästa.

Ja ni ser - jag har planer och en massa att göra om jag vill och det ligger nu en stor hög med färdigtvättat tvätt - många handdukar som ska vikas och det är såååå tråkigt. Badrummet ska städas också och det innan jag lägger in rena handdukar i hyllorna jag har i badrummet.

Men men - när det sker - det får bli när det blir. Kanske idag, imorgon eller någon annan gång.

Det är inte det viktigaste jag har på mitt schema.

Det är att må bra och ta hand om mig själv. Vila, sticka, lyssna på bok, kanske hitta trattisar i skogen - så städning - det ligger inte som första punkt. Men det kan ju bli ändringar av det hela.

Nu har det kommit en kille som ska mäta upp köket och det var lite ögongodis så här på en sen fredagseftermiddag :)

Och så fort han är klar så åker jag, kör dottern och sen är eftermiddagen och kvällen min - en stund i alla fall.

Sen hoppas jag att värken jag hade i speciellt den bråkiga axeln förpassas liksom trollet ut i skogen. För igår var det rejält ömt. Inte i leden där jag får akupunktur utan mer mitt i mellan så det var antingen en nerv, muskel eller sena som bråkade - det blev en rejäl klick voltarensalva och sen kändes det lite bättre.

Kan ju finnas en orsak -stickandet men det vill jag inte tro eller acceptera!

Bildresultat för my couch

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar