December

December

fredag 18 september 2015

En ledig fredag

Sitter i min soffa i vardagsrummet och har datorn i knät. Har varit ledig från jobbet idag men den har varit mer intensiv ändå så jag är rätt mör just nu.

Vi kan ju börja med gårdagen. Jag ringde optikern och frågade hur det gick med mina glasögon. Och då hade sista paret kommit den dagen med post så det var bara att komma förbi och hämta.

Så det gjorde vi, jag och dottern.

Och jösses - redan i butik kunde jag ju se att jag såg men det var också lite snurrigt jag blev lite yr så dottern fick köra hem.



Och det var lite konstigt hela kvällen men jag satte mig i soffan och hade stickning i handen och ögon på både den och tv med glasögonen på.

Inte så jättestor skillnad på bågarna mer än att dom nya är lite större - Björn Borg märke också - så sportig jag känner mig :)

Det blev en tv-kväll. Först idol medan jag stickade och sen sista avsnittet av Broadchurch och det kommer en ny säsong! Har en liten aning om vad den kan innehålla.

Sen så tittade jag på play och Poldark - och det är ju en snyftare också, det där gamla med mannen av börd och flickan av folket och kärlek och lycka och andras olycka. Men jag gillar den.

Sen när tv-kvällen var slut så var det dags att åka iväg och hämta hem sonen. Han ringde vid halv 9 och var lite uppskakad. En av hans jobbarkompis som började samtidigt och som han har närmare kontakt med fick en allergichock och fick hämtas med ambulans och det var lite omskakande och turbulent och han kände att han inte ville åka med den andra kollegan för dom är inte riktigt på samma ställe utan ville ha mamma!

Och vad gör man inte!

Natten blev lite bråkig igen och jag vaknar och kan inte riktigt somna om som jag vill. Och vid 10 var jag vaken och jättetrött, hade kunnat somna om men visste att jag ändå snart skulle upp så jag klev upp och klädde på mig och gick ut med vovven.

Sen en dusch och sen frukost men ingen riktig matlust.

Och så blev det dags att åka iväg och först åkte jag till lampaffären och lämnade tillbaka en lampa som jag köpt för min fastighetsskötare kom med en för dom vet att dom är inte helt lätt att hitta i affärer. Att dom inte upplyser om sånt innan. Varje lampa kostar ca 100 kronor och jag har köpt flera stycken sen jag flyttade in här.

Sen till vårdcentralen och apoteket och hämta ut en massa mediciner. Jag hade bokat via nätet och fyllt i om jag ville ha utbytt till billigare eller ej och vissa vill jag inte byta ut.

När jag satt där och dom kom med en stor korg med alla mina mediciner så tittade jag på medan hon prickade av och det var utbytt trots att det stod svart på vitt på ett dokument att det inte skulle vara så. Det hade varit någon ny eller nåt så det fick nu bli en anmälan om detta. Tur man är uppmärksam och för mig välkända piller.

Sen såg jag att i samma kort låg ett förpackning mekobalamin och det fick jag också säga till att det där kan inte vara rätt - den ska ju förvaras i kylen och där hade den legat i samma korg sen hur länge?

Jag var beredd på att jag vid byte kan få betala några kronor mer. Men jag behövde inte göra det på en kortisonspray jag har till näsan - fick samma pris eftersom dom strulat.

Sen blev det dags att träffa arbetsterapeuten ang en uppföljning av kedjetecket. Det gick snabbt och lätt. Jag sover alltid med det, snurrar inte och har inga bekymmer med det.

Men så pratade vi om mina händer att det känns svullet och ömt när jag knyter handen. Hon tittade och kunde säga - du har artros! JAHA!

Bildresultat för artros

Och det är mycket möjligt att jag också har det i min högra stortå och även på andra leder - allt på höger sida.

Fick lite övningar som jag skulle göra och vi satt där och jag fick lära mig hur och kunde känna direkt hur det gjorde ont på flera ställen.

Så nu har man ytterligare fel på kroppen min. Såg att det fanns speciella artrosmediciner att köpa - Artrox - kanske värt att prova.


Bildresultat för knitpro cubics


Fick köpt nya stickor igår som är fyrkantiga och det är bra för onda händer att använda och idag fick jag talat om detta för min vän i garnaffären att dom finns i metall för det var det jag köpte och det visste hon inte så det skulle hon kolla upp. Och jag fick köpt en härva nytt garn i samma alpacka jag köpte tidigare för hon hade fått in några fler härvor och jag började med en halsduk igår och det är jätteskönt garn att sticka i och nu har jag så jag kan göra handledsvärmare också.

Sen hämtade jag dottern på hennes jobb och så åkte vi till en skoaffär. Hon hade hittat kängor där och gissa om inte jag hittade skor också. För vi var där igår bara för det ligger precis vid ica. Men jag hade mjukisbyxor på mig och dottern var också felklädd för att se vad som skulle passa.

Och idag hade jag klänning och hon hade rätt byxor och hem kom vi med varsitt par skor - mina på rea och snygga till klänning och även annat och goretex - perfekt till vårt väder.

Sen blev det grannbyn och dottern behövde lite nytt på Kicks och jag köpte en rengöringsskiva till datorns cdspelare/brännare. Och en ny lampa som ska vara utomhus - det är en typ bygglampa som jag kan tända inne och se hela trädgården nu när det är mörkt.

Vi gjorde en lov på indiska men köpte inget men det fanns mycket snyggt. Någon måtta får det ju vara på shoppandet.

Fick tog också en fika för jag var väldigt hungrig men det smakade inte riktigt fast kaffet och en sorts bulle var goda. Trötta och sega blev det snabbt in på ica - mjölk och lite annat och sen hem för att äta.

Och nu sitter jag i soffan och ska sticka lite medan idol får gå i bakgrunden. Sonen ska hämtas hem för kollegan skulle inte hem så det är inte mycket att be för och imorgon ska vi plocka lite här hemma. Städa undan sommaren ute tänkte jag.

Ska iväg och handla vitt vin för att ha i en sås. Det ska bli fiskgratäng till middag och det övriga är köpt idag.

På söndag ska barnen hem till sin pappa några timmar för att städa undan i sina gamla rum som dom nu aldrig är i. Frågade om dom skulle äta middag där men det trodde inte dottern. Himla konstigt enligt min mening.

Själv ska jag på hundpromenad i Lärjedalens dalgång i Angered - jättevackert område så det ska bli trevligt och sen är det yoga och så är helgen över.

Vila ska jag också få in. En härlig sovmorgon i morgon och inga klockor som ska ringa (dotterns) och så hjälp av mina ungdomar när vi ska få bort lite av sommarsakerna.

Det blir nog bra.

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar