December

December

torsdag 21 maj 2015

Nya upptäckter

Jag har bott på den här orten jag i dag bor på sen 1987. Många år och ändå finns det i min omgivning så många platser jag aldrig varit på.

Igår tog vi bilen jag och dottern efter maten för att gå med vovven, dottern tycker bättre om skog än att gå runt området och det gör jag också. Har varit bara en väldans kort bit in på en väg för att plocka svamp men kände inte alls igen mig för där hade det också blivit kalhygge sen jag var där för ca 4 år sen eller nåt.

Men vi fortsatte på vägen och kom till ett öppen plats med massa hus och ladugårdar och kossor och tjurar, får och lamm och jättevacker miljö.



En ungtjur blev väldigt nyfiken på oss :D







När vi var där "in the middle of nowhere" tog jag upp min mobil och kollade på google maps vart vi var och så gick vi tillbaka till bilen igen - vi var ute en dryga halvtimme och gick så for vi samma väg framåt och hamnade på välkänd mark och det hade jag ingen aning om att man kunde komma runt och såg att vi kunde faktiskt gå den här rundan också. Parkera bilen på en plats som jag brukar parkera när jag ska gå runt en sjö och gå över detta vackra landskap för att avsluta att gå utefter sjön och tillbaka.

Alltid trevligt att upptäcka nya platser.

Idag ska vi åka till en annan plats för att gå mot samma ställer som vi var på igår men via en annan skog och andra marker.

Stora chefen var här och berättade att det gick jättebra för han har gått och cyklat där och man kan också åka bil. Så det bli upptäcksfärd idag också.

Måste sysselsätta oss innan Måns ska sjunga ikväll.

Dagens middag är nästan klar. Tog upp kycklingfiléer igår kväll och dessa stekte jag i ugn innan jag åkte till jobbet. Där fick dom sköta sig själv och så la jag sen filéerna i en gryta och hällde grädde i ungsformen och ställde in i ugnen till en sås som dottern sen fick ta hand om.

Sonen fick på detta sätt lunch innan jobbet och matlåda med sig. Och idag åt vi frukost ihop hela familjen. Det är ju inte så ofta vi gör det och sonen var vaken och tyckte det var trevligt när jag sa att vi äter ju inte middag ihop längre. Ett härligt sätt att börja dagen på även om den började sent. Klev inte upp förrän 11.

Gårdagens middag på köttbullar och en otroligt god gräddsås som dottern gjort för första gången i sitt liv och färskpotatis blev väldigt gott. Allt tog slut men potatis finns det kvar.

Och vi laddade kaffebryggaren innan vi åkte till skogen så när vi kom hem fikade vi kanelbullar och en delicato gobit.

Bildresultat för delicato

Medan vi också satt där i köket så hade dottern sig en massagestund av nya kudden. Mysigt och samtidigt ömmande på vissa ställen. Den kommer bli flitigt använd och jag såg när jag öppnade paketet att det följer med en laddare till bilens cigarettuttag så jag kan ha den när vi åker bil :D



Hörde att maj detta år är det kallaste på 10 år. Inte undra på att man mår som man mår kanske. Kropp som värker och inte alls är med på noterna, En energilöshet som är värre än någonsin och feberkänslan som sitter i.

Men det gäller ju att hitta de där små guldkornen i livet ändå. Det går ju inte att gräva ner sig i självömkan hur mycket som helst heller.

Den här veckan har jag verkligen haft mina guldkorn även om det blivit sena kvällar. Dottern som varit ledig och promenaderna vi gjort, goda middagar med gott vin och Ernst :D. Sånt är så trevligt och ger en stunds glömska i alla fall.

Hon är ledig idag också. Skulle dammsuga och fixa lite. Kycklingen är ju klar men så får hon fixa potatisen och vi kommer äta såna där skruvar jag hittat i frysen på en av våra ica-butiker och om vädret tillåter så blir det upptäckspromenad idag också.

Min dotter tittar på mycket humorprogram. Har plöjt Rena rama Rolf bland annat och Yrrol har visat mig det senaste. Hon kan också citera från programmen så vi skrattar mycket.

I dag vid frukosten när sonen lämnat och vi fortfarande satt med vårt så pratade vi om det som jag inte sett - men egentligen är det väl inte så konstigt eftersom jag inte ser så mycket på tv.

Bildresultat för morran och tobias

Bildresultat för morran och tobias

Bildresultat för morran och tobias

Googlar man på Morran och Tobias hittar man hur många citat som helst och egentligen ska man lyssna innan som man får en känsla för den dialekt som används av Morran. Johan Renborg gör figuren så bra och är ju så ful.

Roligt har vi i alla fall.

Må Gott

Bildresultat för morran och tobias













1 kommentar:

  1. Vilka härliga kort från promenaden :-)

    Vad bra att man kan ha dynan i bilen oxå :-)

    Visst är Morra o Tobias sköna. Helt suverän serie...
    hahaha
    ha en fin söndag!
    kram ❤

    SvaraRadera