December

December

måndag 25 maj 2015

När hjärtat svämmar över

Så var helgen över och jag har inte gjort så mycket.

Min sista arbetsdag i förra veckan startade tidigt men inte så tidigt som det först var sagt. Från början var det sagt att vi skulle samlas strax innan 8 men så blev det lite ändringar och jag fick sovmorgon och började inte förrän 9.

Vädret hade väl få kunnat vara lite bättre men det regnade inte i alla fall. Hade förberett mig med korta tunna mamulucker under träningsbyxor och flera lager långärmat på överkroppen.

Men det blev som alltid trevliga timmar. Jag jobbade med specialvarvet som är loppet i varvsveckan för dom med intellektuell funktionsnedsättning. Och det är alltid lika givande att få göra det. Denna gång hade jag också hjälp av en som inte ville springa. Jättekul.

bild från Expressen













När vi var klara så åkte jag hem och dottern var nästan klar för att åka till jobbet så vi körde henne innan jag och vovven gick en promenad i skogen. En för honom ny sträcka men jag gick där mycket för något år sen i tron att det skulle hittas svamp - hade hört rykten om gula kantareller men hittade nästan aldrig något men det var en trevlig promenad fram till en liten tjärn.

Sen åkte jag hem, åt middag och gick och la mig - klockan var strax efter 4 och sov tills det blev dags att hämta dottern 21:15.

Vi satt sen en stund och pratade och så ringde sonen och kunde få skjuts nästan hela vägen hem men jag behövde hämta honom i grannorten så det var inte mycket att be för utan jag halvslumrade tills det var dags. Och halv 1 var jag på plats och det värmde gott i mamma hjärtat när det första sonen sa när han klev in i bilen var "hej älskade mor" - då hämtar man gärna.

Bildresultat för my son fun

På lördagsmorgonen fick jag sen kliva upp tidigt för att köra dottern till jobbet. Sen hem och la mig igen och sov ett par timmar till. Eller många timmar till. Vaknade lagom så att jag och sonen kunde äta frukost och sen se starten och loppet som sändes på tv av Göteborgsvarvet. Vi tittade via datorn. Det var ju inte precis någon rafflande och spännande lopp. Men rätt kul att se på ändå. Mest för att få se stan på ett annat sätt. Mycket från luften och Göteborg är en vacker stad.

Vinnaren gick i mål och jag fick då sätta mig i bilen för att hämta dottern, passade på att handla dagens middag för jag hade ingen aning om vad vi skulle äta och när vi stod där och kollade köttet blev det skinkstek som vi sen skivade och la på grillen. Så det blev en god middag som vi inte alls planerat för.

Det var ju ändå pingstafton vilket gick mig helt förbi. Den helgen har liksom försvunnit ur medvetandet när den förlorade sin lediga annandag. Det är som vilken annan helg som helst.

Dottern skulle sen till sin kompis för att titta på mellot och jag var taxi dit och skulle sen hämta hem henne på natten.

Sonen var hemma men var inte intresserad av detta men jag satt i soffan och tittade med halvt öga när dom sjöng men sen när röstningen blev så var det ju spännande. Hade faktiskt inte trott att vi skulle vinna för även om vi tycker att vi är så bra så är det ju många andra länder som inte gör det men denna gång gick det ju vägen.

Bildresultat för vinnare eurovision 2015

Söndag och det blev en lång sovmorgon även denna dag. Dottern började jobba 2 så vi hade inte varit vaken så länge när hon skulle köras. Sonen tog vovven på en runda medan jag var iväg och sen klippte vi gräsmattan ihop. Han tog det enkla lätta och jag slänten. Men snyggt blev det när det var klart och jag kunde sitta och njuta i solen lite och lite färg har det allt blivit på nosen.

Det blev lax till middag och sen vila i sängen innan dusch och yoga. Nu är det bara en söndag kvar och 2 onsdagar. Var inte så jättesugen men kroppen behövde det. Varit stel och haft ont i nacken. Det senare kan ju bero på träningsvärk i nacken efter att jag har suttit med min massagekudde - det är just där och då så himla skönt men på vissa punkter gör det också jädrans ont. Har ju bland så mycket andra problem också problem med tietzes och det är ju vissa punkter bak på bröstryggen som är eländiga.

Stannade på affären och köpte äpplen till sonen - han gillar granny smith och har det med sig till jobbet och så träffade jag en hundkompis och sen höll jag på att komma för sent till dottern men jag hann precis.

Hemma blev det söndagsmys med rabarberkräm som jag kokade på lördagskvällen av egna rabarber som jag tog med mig från norr härom sistens. Kommer nog bli bra när dom fått växa till sig och jag la lite mer jord och även hönsgödsel på dom efter att jag skördade det som gick.

God blev krämen och något som blev väldigt gott var att ha färska jordgubbar till. Det har ätits mycket färska jordgubbar denna vecka då ica har haft det för 25 kronor asken. Har köpt på olika icabutiker i orten och dom har varit jättegoda.

Varvade ner dagen genom att lösa melodikrysset via play innan jag gick och la mig och har sen sovit gott hela natten lång. Ända fram till 10 och solen lyste från en blå himmel och jag släppte ut djuren och satt ute en stund och njöt av att bara sitta en stund.

Bildresultat för monday morning

Frukost och sen gick solen i moln och även jag. Så jag la mig en stund igen och blundade, gosade med vovven innan det blev dags att ta tag i dagen med en dusch. Dottern satte på kaffe, sonen var vaken och sen åt i vi lunch ihop innan jag gav mig iväg och här sitter jag nu och är både nöjd och inte med helgen.

Nöjd över all vila jag ändå fått mindre nöjd över att jag fått den och sovit bort dagarna. Men ibland har man ju inget val om man ska komma ikapp sig.

Sonen jobbar ju idag och dottern är ledig och vi pratar om vart vi ska gå idag. Göra om det vi gjorde förra veckan. Upptäcka nya stigar och har en på lut som vi inte gått tidigare.

Åka direkt efter jobbet och äta middag sen när vi kommer hem. Idag funderar vi på tomat och linssoppa. Det är gott men var länge sen vi åt och så köpa ett gott bröd att ha till.

Sonen åker med kompisen idag så det är toppen och jag behöver inte hämta om inget oförutsett händer.

Så det blir en mysmåndag ihop med dottern.

Bildresultat för me and my daughter quotes

Må Gott








1 kommentar:

  1. Tycker du har fått gjort en hel del mellan vilostubderna denna helg :-)
    Så inte ska du vara missnöjd. ., sen tar det på krafterna att knäcka extra som taxi... men det är det värt :-)

    Ja visst var det roligt att Måns gick o vann hela sliten. ., det var han så värd,.., men en nagelbitare blev det :-)

    Hoppas ni hade en riktigt mysig måndag och listorna vet jag ju att det inte blev ;-) Göttegrisar ;-)

    Ha en fin tisdag!
    Kram ❤

    SvaraRadera