December

December

torsdag 23 april 2015

Nu räcker det

Bildresultat för allergy or cold

Snörvlar och har mig fortfarande - även dottern så vi börjar fundera på om hon också är lite pollenallergisk eller så är det bara denna långdragna förkylning som kommer och går. Det är lite enerverande att inte riktigt kunna sätta fingret på det och veta.

Men rejält trött är jag på detta i alla fall. Täppta näsan, slem i bröstet och snor som sitter i bihålorna. Och jag vaknade vid midnatt av hosta så jag fick kliva upp och koka te för jag har inte hämtat ut hostmedicin som jag fått recept på.

Idag blåser det och dörren ut är öppen här på jobbet och rätt var det är så viner det rejält och det fladdrar nästan bland mina papper. Men solen skiner och jag är nästan sommarklädd med byxor som går till vaden och t-shirt.

Och vi följer med blandad oro/förtjusning väderrapporten. Ska det bli regn, uppehåll, sol eller vad på lördag?

Sen följer jag ju också söndag då det ska promeneras. Just nu visar det uppehåll men mulet på lördag och sol på söndag.

Kanske får man ha långkalsonger och rejält varma kläder på lördag då det är utomhusaktivitet hela dagen.

Igår hämtade jag dottern efter jobbet och det blev lite ändring i planeringen. Dottern hade fått sms från Ellos att det fanns kläder att hämta och sonen var mest angelägen att dom skulle bli hämtade innan han skulle iväg - för igår var han och 2 kompisar på en pub i stan och käkade och umgicks då det var länge sen sist.

Han hade beställt 2 byxor och 1 skjorta. Byxorna passade inte - för små men skjortan var perfekt. En blå med vita blommor som var riktigt snygg när jag idag såg den.

Så efter jobbet åkte vi hem och hämtade dotterns id som hon glömt hemma, iväg till utlämningsstället och hem igen. Sonen mötte upp vid vägen båda gånger och sen åkte vi till Lindex för dottern behövde tights till jobbet. Hon hade gjort sönder dom hon hade. Hon har ju överdelar från jobbet typ klänning/längre tunika - vårdkläder men har valt att inte ha deras byxor utan tycker det är skönast med tights.

Och där gick vi ett tag och provade andra kläder för dom hade rea men inget passade varken mig eller henne i storlek eller smak, synd för jag såg en så snygg klänning i vitt och grönt men det fanns bara kvar i small.

Sen in på ica och där blev det köpt en massa goa saker. Det blev soltorkade tomater, grillad paprika, tapenade, oliver, pesto och en massa till för idag blir det pastasallad till middag med kyckling och detta. Men utan paprika för den ska vi ha till en mojo rocho sås som ska vara till spansk salt potatis - mums.

Och så är bilen fylld med jord. 10 säckar. 8 med vanlig plantjord och 2 toppdress och sen 1 liten säck med hönsgödsel så det luktar inte så där jättegott i bilen efter att jorden fått vara kvar där hela natten.

Det var inget vi orkade bära så det ska sonen få äran att göra idag. Sen ska det bli mer sådd av gräs och blommor.

Vi gjorde minutbiff och klyftpotatis till middag och så tog vi ett glas rosé och vi åt inomhus men satte oss ute en stund efteråt. Yogan struntade vi i för ingen av oss kände oss alert för det och vi var också sena med mat och så kunde jag inte med att lämna vovven ensam hemma igen. Och det känns helt ok att ha en trevlig kväll ihop med dottern.

Bildresultat för tv-tittande

Sen tittade jag på sista avsnittet av jordskott på svt play. Ett slut som var både bra och dåligt. Det borgar ju för en fortsättning och lämnade många frågor obesvarade. Och ni vet när man kan känna sig iaktagen i skogen utan att man ser något. Det kan ju vara en fågel i trät eller liknande eller så är det oknytt eller de små underjordiska som tittar.

Men nu när detta är slut så är inte tv kvällen fri utan jag såg att den danska serien arvingarna - den såg jag förra säsongen av och den var bra då men jag har fått en tendens till att känna att det blir för mycket när det blir säsong på säsong av en serie - vilket jag inte tyckte förr utan då kunde man knappt bärga sig för att fortsätta se. Som man kan ändra sig.

Bildresultat för dog walk

Något jag saknar att jag inte haft ork att utnyttja vädret och gå långa härliga promenader med vovven så jag är glad och tacksam över att andra i familjen kunnat göra det istället men det är också nyttigt för vovven att gå med övriga familjemedlemar och inte bara mig också.

Sonen är den som axlat största manteln i detta denna vecka när han varit ledig. I morgon ska han iväg och skriva papper på nya jobbet och sen får jag ge mig ut vare sig jag orkar eller inte. Men samtidigt så mår jag ju också bra av att komma ut men det är mer på det vanliga måendet med fibron etc - en förkylning sätter ju saker ur spel på ett annat sätt och det blir man tyvärr inte bättre i av att göra annat än vilar.

Fick nyss höra av sonen som jag skulle ringa då han hade lite att fråga om - jag får meddelande på fb som är öppet här på jobbet - vi har ju även saker där. Ring hem! Dottern mådde inte bra och skulle inte gå med ut och jag vet inte varför - än. Är det förkylningen eller vad är det - hon var uppe och åt frukost med mig tidigare i alla fall. Hon har en ledig dag idag innan hon går på och jobbar helg.

Sonen höll på med kycklingen som vi ska steka och sen ha i pastasalladen.

Bildresultat för världsbokdagen 2015

Det finns dagar för allt och för att fira denna gav jag bort en bok via storytel till dottern igår. Mia Skäringers senaste. Dottern gillar henne men är lite anti ljudböcker men kanske kan detta locka till att lyssna när hon tex sitter på bussen.

Själv firar jag det inte mer än att fortsätta att lyssna på pågående bok och tänker att jag kanske sen i sommar kan få läsa en bok också. Det brukar gå bättre när jag sitter utomhus - erfarenhet från tidigare sommar. Har en bok lånad som jag börjat på men fått låna om flera gånger för jag inte fixar att läsa och den finns inte som ljudbok - ännu. Det är något visst med att läsa en bok - känslan att hålla i den och vända bladen men jag tycker också att lyssna är ypperligt men kan ju också vara för att jag började med det redan då ljudböcker kom på kassett - där på stenåldern :D

Bildresultat för kassettband

Det finns nog många nu för tiden som inte ens vet vad det är och hur många gånger har man inte fått trassla ut ett kassettband och använda en penna för att snurra upp det igen.

Nostalgi!

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar