December

December

tisdag 21 april 2015

Först så går det upp, så går det ner och sen upp.....

Det finns en visa som har dessa rader - först så går det upp så går det ner och sen upp - på ett ungefär. Kommer inte ihåg den helt men det poppade upp i mitt huvud med melodi och allt och beskriver mig rätt bra.

Men så här är det enligt wikipedia :D

Tage Danielsson en egen text till Livet i finnskogarna: "Först så går det upp, så går det ner, så går det upp. Sen så går det ner, så går det ännu mera ner. Sen så går det upp..." osv.

Bildresultat för life is like a rollercoaster quote

Ja det är som en berg och dalbana. Om jag igår kände mig rätt frisk så är jag idag sämre. Känner mig mer förkyld och jag har mer värk i kroppen - sån där som liksom studsar i musklerna, vandrar genom armar, skuldror, rygg och resten av kroppen.

Livet ska ju vara och är ju i övrigt som en berg och dalbana så jag undanber mig att ha det med en förkylning, tack och bock!

I morse körde jag sonen klockan 8 till kanske hans sista möte på af. Solen skiner och det är jätteskönt väder men jag kunde inte riktigt njuta när vi gick vår runda efteråt jag och vovven. Tänkte mest bara på hur trött jag var.

Så det blev te och min favoritmacka - tunnbröd med messmör och lite surf av nyheter innan jag klädde av mig och gick och la mig igen. Då hade sonen kommit hem igen. Han var borta knappt en timme. Jag låg sen i dryga 3 timmar och sov också ett par av dom.

Behövde verkligen detta och hade jag inte vetat bättre hade jag trott att jag varit ute och slarvat igår men jag låg strax efter 21.

Men jag känner mig inte piggare trots vilan :(

Jag och sonen åt sen lunch ute i trädgården i solen i stolen med nya dynan. Mysigt. Kokt kall potatis som jag stekte och sen starka korvar som vi hade på grillen i helgen - det jag kallar för pärstek. 

Och middagen idag blir ugnspannkaka med bacon. Igår blev det hemgjorda hamburgare. Vi stod på ica och tittade på maten och funderade på vad vi skulle äta och så köpte vi nötfärs och gjorde egna ihop med tillbehör och detta ica bakar själva och jag köpte deras hamburgerbröd och det var väldigt gott bröd.

Jag och dottern åkte ju också igår till köpcentrat. Nu var vi ute efter converse och hon hittade låga helt vita som hon tänkt sig. Dom där adidas som hon i huvudet tänkt först fanns inte i hennes storlek så därför fick hon tänka om. Och nu är hon nöjd. Hon har redan flera par converse men med högt skaft så hon gillar dessa skor men låga har hon aldrig haft.

Och jag fick också köpt mig ett par skor. Hade inte tänkt köpa men dom stod där för 199:- och var sköna även om jag inte fått helt tummen upp men ändå godkänd. Provade enfärgade svarta och vita men dom var inte lika sköna trots samma storlek och märke som dessa.




Inga snören att knyta utan bara att stoppa ner foten. 

Så nöjda blev vi där både dottern och jag. Vi åkte också förbi Rusta och jag köpte små solcellslampor a 5 kronor styck som jag ska ha i trädgården. Plus en typ lykta i korg också med solcell så nu ska det bli mysigt även kvällstid på min lilla täppa.

Sen blev det blomsterlandet och gräsfrön som var största fokus på inköpslistan men det blev också jord för kryddväxter samt en planta med basilika och en bladpersilja och en rosmarin. Har en rosmarin och timjan sen tidigare men framför allt rosmarin är populärt hos oss.

Och jag gick och tittade bland perennerna men hittade inte så mycket eller jo det fanns ju massor men fick bara köpt en planta av ridarsporre - en vit.

Bildresultat för trädgårdsriddarsporre

Den blir nog bra där i in rabatt intill husväggen. Sen blev det några fröpåsar så igår satte jag frön i gamla askar som jag köpt tomater i. Vallmo och så har jag glömt den andra påsen !!!!!!!!!! men även en påse med kattgräs har jag satt i en kruka och så ska jag så buskluktärt men behöver mer jord först för det köpte jag aldrig. Ska ha med sonen som bärhjälp till det. Ica har ju 4 för 100:-

Det är ju helt otroligt att man bara kan glömma bort en sak som detta. Vad köpte jag och planterade för något igår!

Tittade på Ernst igår och sen var det ju Jordskott men jag orkade inte titta så sista avsnittet får jag se en annan dag. Och om jag inte tidigare - och det var jag - sugen på att åka till Toscana så är jag det nu än mer.

Sa till dottern att hon borde skaffa sig en italienare!

Och kjolen med shorts under som jag berättade om förra veckan är också beställd. Så nu ska jag vara tjusig även i skogen. Och ändå känna mig klädd men man slipper se halvfeta lår i alla fall.

Sen har dottern beställt kläder och även sonen och dottern hade en rabattcheck på 500:- om man beställde för 1500:- och frågade mig om jag behövde något så det blev 2 baslinnen och 1 t-shirt sånt man behöver nu till sommaren. Jag går gärna i linnen så det passade ju utmärkt.

Och som sagt solen skiner idag från en klarblå himmel. Utanför mitt fönster här på jobbet ligger det mängder med pollensaker på marken från träden som står utanför fönstret - vet inte vad det är för träd men det ser ju ut som små ludna larver som ligger i mängder. Och på radion pratar dom om allt pollen som nu exploderar i vårvärmen och att andra otäckingar också vaknar till liv. Fästingar och sniglar. Ännu har jag inte sett någon mördarsnigel i min trädgård men några snäckor har jag hittat men dom får vara där.

Och det här härliga vädret - måtte det hålla i sig veckan ut. Det ser väl inte så där jättebra ut. Det finns risk för regn på lördag enligt prognosen men hjälp mig be till vädergudarna att det blir i alla fall uppehåll så slipper man stå ute i regnet och bli blöt - det vill jag inte. Men det är väl lika bra att förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa.

Samtidigt behöver min gräsmatta regn om jag ska få gräsfröna att gro men det kan få gro nästa vecka.

Må Gott

Bildresultat för bad weather





1 kommentar:

  1. Ja, så är det: Livet går upp och ner.... Vilka fina skor du köpt! Ha en fin onsdag vännen! Kram! ♥

    SvaraRadera