December

December

onsdag 22 april 2015

Blomfrö

Rudbeckia var den andra påsen med frö som jag satte i förrgår. Kom aldrig på det utav mig själv utan fick titta efter på påsen.

Bildresultat för röd rudbeckia

Och det finns en speciell anledning till att jag köpte just den påsen och därför än mer konstigt att jag inte kom ihåg. Min dotter och alla andra i klassen på gymnasiet fick en varsinn påse med frön när dom slutade av sin lärare som följt dom hela tiden. Alla fick olika så fröken hade nog också tänkt till lite när hon valde frön skulle jag tro.

Dom blev inte planterade det året och sen glömde vi bort och så satte jag frön men dom tog sig aldrig så därför köpte jag nya för att förhoppningsvis få någon blomma. Vackra är dom och jag såg att det fanns i olika färger så kanske ska jag köpa andra och ha ihop som en fin grupp.

Den räknas som en ört och lite läkeeffekter ska den ha. Den lockar till sig fjärillar och var årets perenn 1998.

Igår här på jobbet hade vi ytterdörren öppen hela dagen och det får vi ha idag också för luften på kontoret är jobbig tycker jag. Det är liksom tungandat och med min näsa som är täppt så blir det extra jobbigt. Sen kanske det inte är jätteklokt att släppa in allt pollen.

Veckans injektion är tagen och jag hoppas på en liten kick så den här förbaskade tröttheten som sköljt över mig igen försvinner.

Vaknade tidigt för det var ljust och varmt - eller tidigt klockan var halv 8 men jag låg kvar i sängen ända till halv 10 och bara vilade och lyssnade på bok. En ny idag.

Jag tänkte för mig själv där jag låg att va trevligt det hade varit om jag orkat få upp ögonen och utnyttjat timmarna innan jag skulle iväg. Gått ut, gjort vad som helst men nej - det funkar inte.

Duschade och satte mig sen i köket och åt frukost och känslan där och då och nu är - jag vill blunda!

Bildresultat för trött kärring

Igår hade sonen ringt sin syster och frågat om hon ville ut och gå när hon kom hem och det ville hon så dom gick en lång promenad över ängarna med vovven i långlina så han sprang som lös och dom gick längre än vad jag brukar göra så det var skönt för då hade jag inte det att tänka på när jag kom hem igår.

Maten var på G och jag satt ute och kollade igenom posten och njöt av solen. Efter maten gick jag ut igen och satt där länge och så vattnade jag och slängde ut lite gräsfrö i min backe. Nu har jag ett paket kvar men jag måste ha mer jord och det ska köpas idag.

Det här kortet tog jag 10 i 7 och sen försvinner solen tyvärr bakom berget men skönt så länge det varade. Och underbart att kunna sitta ute så länge i april.



Sen när alla löv kommit så försvinner solen bakom träden rätt tidigt.

Mina lyktor som ska lysa i mörkret och laddas av solceller fick jag inte se om dom funkade - jag gick och la mig medan det fortfarande var ljust. Och jag har sovit som en prinsessa hela natten utan att ens väckas av katten men ändå har jag den här frustrerande känslan av att inte vara utsövd.

Idag är det också som sagt sol och flaggorna jag brukar titta på hänger rakt ner så det är vindstilla också. Dörren ut är öppen idag också och det är så skönt med värmen. I dag är det också onsdag och yoga. Har inte varit där på flera veckor. Inte sen före påsk.

Ska hämta dottern när hon slutar klockan 3 och då åker vi och köper jord. Sonen skulle kanske iväg - han visste inte riktigt igår så det visar sig. Och vad ska vi ha för middag tro - en pastasallad vore gott.

Och vilken är då boken jag började på.

En direkt fortsättning på den jag lyssnade på innan - Kristina Ohlsson - Mios Blues. Jag vande mig med uppläsaren och kan efter att ha kommit in i hans rytm förstå valet också av uppläsare. Det är ju lite av en berättares röst. Huvudperson berättar själv mycket av vad som händer i boken och det var en bra bok den förra - Lotus Blues och tror nog denna är minst lika bra.

mios_blues_inb_low

Var är Mio?
Vad hände egentligen på Mios dagis den där sista dagen? Mot sin vilja har Martin Benner dragits in i jakten på den försvunne fyraåringen. Så länge barnet är borta, kommer inte den hänsynslösa maffiaorganisationen att lämna honom i fred. Desperat följer Martin upp de få spår som finns.
Men Mios försvinnande är inte Martins enda problem. Han måste också bringa klarhet i vem som försöker sätta dit honom för mord som han inte begått. Han blir allt mer paranoid för var dag som går. Vem kan följa honom så nära utan att själv bli synlig?
Jakten på sanningen ställer honom inför ett ohyggligt dilemma: Kan han rädda både Mio och sig själv? Eller krävs ytterligare offer för att Martin Benner ska få ro?
Mios blues tar vid där den dramatiska thrillern Lotus blues slutade.
Här på jobbet är det en rolig tid just nu. Det är mycket folk i rörelse. Det kommer skolklasser och andra vågar sig också ut till vårt område när solen och värmen visar sig. Det rör sig mer folk medan det under vintern är väldigt tomt och de som är aktiva på mitt jobb har sin träningslokal på annat ställe och då ser man dom inte.

Och vi tittar på väderleksrapporten med både rädsla och fasa. Men det har gått från regn till bara mulet och tänk om det kunde bli som det brukar bli - sol. Det vore en dröm. Förra året var det varmt och skönt, året innan var det också sol men kalla vindar så det kan bli vilket som. Bara inte regn!

Sen vill jag inte ha regn på söndag heller utan en härlig dag för då ska hundgänget gå på ett ställe där jag aldrig förr gått men ska vara otroligt vackert - Lärjeåns dalgångar.

I förmiddags när jag klivit upp så släppte jag ut vovven i trädgården som jag brukar och så skulle jag ju gå in i duschen och tänkte att jag ska stänga dörren ut och såg ingen hund. Fattade inte alls vart han tagit vägen men så såg jag honom.

I stolen i solen!



Där låg han och blundade i värmen - spanjor och soldyrkare som han är :D

Så håll tummarna för vädret.

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar