December

December

fredag 6 mars 2015

På en helt vanlig torsdag.

Bildresultat för its friday

Så har det då blivit veckans sista arbetsdag. Igår sa vi - jag och kollegan att det nu är över snart denna skitvecka då vi båda har fått irritera oss på olika saker här på jobbet och även samma saker.

Och solen skiner. Det har varit grått hela förmiddagen och i natt har det regnat. Och jag har inte varit ute på någon promenad med vovven. Den har delegerats till sonen.

Men jag satt ute i solen en stund hemma efter att jag åkt och hämtat hem sonen när han slutade och tänkte där jag satt att nu värmer den bra solen och det är nog läge att smörja in nosen med solkräm om man ska vara ute en längre stund - som på söndag då det ska stråla hela dagen och det blir ett par timmars utevistelse.

Fick plockat undan i köket innan vi åkte iväg. Plockade ur disken och i med ny disk i maskinen och fick slängt olika saker - bl a räkskal som jag skulle koka fond på men det blev aldrig av och det har stått ute i kylan och jag tänkte när jag lyfte på locket att jag nog behöver en gasmask men det såg inte så illa ut och luktade heller inte dåligt men koka fond - näe. Tanken var ju god.

Och sen åkte vi iväg hela familjen med vovve för att åka till djurbutiken och prova ut en sele och den jag tittat på passade perfekt - så nu har jag koppel och sele i samma färg och märke - så snygg han blev.

Dottern gick till sitt jobb och sonen - ja han skulle ta en långpromenad över ängarna med vovven inte ens ta den kortaste vägen hem utan också njuta av vädret. Började preparera honom redan igår när jag åkte och hämtade hem honom från jobbet när han slutade 8. Och han höll med om att både han och systern är ute för lite i friska luften och nu när det ändå börjar bli gottigare att vara ute så var han inte helt omöjlig i tanken.

Och idag så behövde jag inte ens fråga flera gånger utan han accepterade detta så han får premiärpromenaden.

Och nu sitter jag här på jobbet i min ensamhet. Kollegan skulle komma senare - ska iväg hela helgen på tävling och grannklubbens kollega gick när jag kom. Så här är det lugnt och skönt.

Ska äta lite snart. Det blir couscous med bacon, svamp och broccoli. Och dagens middag sen blir lax.

Bildresultat för alspånsrökt bacon

Och igår när jag kom hem från jobbet så började vi med middagen jag och dottern. Hade köpt alspånsrökt bacon det var gott - lite extra rökigt och så champinjoner och broccoli till detta samt pasta.

Och så sa jag halvt på skämt till dottern - har du inte bakat en sockerkaka, när du varit hemma - hade varit gott till kaffet.

Då gick hon in på sitt rum och hämtade en lapp där hon skrivit ner hur man gjorde en kaka som hon fått på jobbet. Kollade om vi hade allt hemma och det hade vi.

Så på en helt vanlig torsdag blev det en mandeltårta. Dottern gjorde botten helt själv och sen kokade jag smörkrämen men den skulle nog ha kokat lite till för den blev väldans lös och rann över. Så det blev inte så tjusig.



Men gott blev det. Och det var ju ostkrokens dag - just det krok inte båge :D och så fullmåne så det fanns ju något att fira.

Den var väldigt vacker månen igår en stund innan den försvann bakom molnen. Och jag har trots fullmåne sovit gott även om jag i morse också blev väckt vid 4 av katta(strofen) och sen inte somnade till ordentligt förrän sonen gick och fick sovit några timmar till.

Fick idag frågan från en kompis om jag skulle med på aw. Hon skulle ta tåget klockan halv 5 om jag ville följa med.

Ibland blir jag lite inte sur - det är fel ord men suckar lite. Ibland är hon helt uppe i det blå och har noll koll på saker och ting.

Vet inte hur många gånger jag talat om att jag jobbar eftermiddagar oftast då mellan 13-17 och kan ändra om det är något speciellt och jag vet om det i god tid.

Och så får jag frågan mitt på dagen idag.

Hon har heller inte fattat att det också i övrigt krävs planering för en sån här sak. Att inte ork och annat finns hur som helst. Att jag inte heller kan bara spontant pga ekonomin heller bara åka iväg.

Jag är ju sällan ute på sånt och även om det skulle vara jätteroligt ibland så tar ett aw med massa folk på en bar alldeles för mycket energi. Det är annat om man som jag gjorde med vänninan från Sthlm går ut och äter men det planerades långt innan och jag tog också ledigt från jobbet för att orka.

Så ibland får man nog stånga sin panna blodig och acceptera att folk inte begriper bättre.

För mig innebär det - när det är fredag att det är tid för vila! Ha flera dagar då jag kan göra sånt som jag vill göra och mår bra av.

Denna helg - söndagspromenaden med hundgänget och fika efteråt på ett hundvänligt café - det ser jag verkligen fram emot och känner att det ger mig mycket mer än att stå i en knökfull bar en fredagskväll.

Jag hoppas att dotterns arbetskollega inte har fått förhinder och jobbar idag för det innebär att jag inte behöver hämta hem henne. Jag hoppas jag kan orka vara vaken så jag kan se Shetland.

I morgon hoppas jag på att solen ska hitta hit trots att den enligt rapporten kan få förhinder den också. Men jag planerar en promenad i naturreservatet - den som jag ska göra med hundgänget en annan dag.

Må Gott

Bildresultat för its friday

1 kommentar:

  1. Jag kör oxå med den metoden när det gäller dottern.... hon har liksom försova sig, ja hon är uttråkad... det är skir trist att inte kunna jobba pga handen när man egentligen är pigg... så hon har tappat lusten lite så nu har jag tjatat på henne att hon behöver få frisk luft... så 3 där på rad har hon gått med på promenad i solgasset... ska bli så skönt för alla när nya jobbet kör igång ;-)

    Synd att du inte fick infon om AW tidigare o kunde planera... men ofta är kanske aw en impuls grej, men det funkar ju dåligt för "oss"
    Hoppas du orkade med hundarna den. Det är väl en härlig o rolig social grej som du gör? Säkert mycket trevligare än aw; -)
    Helgen har varit grå här men idag skiner solen igen :-)

    Kakan lät smarrig!
    Ha en fin dag!
    kram ❤

    SvaraRadera