December

December

måndag 2 mars 2015

Det glada 80-talet

Nog är jag glad över att jag fick vara med på det glada 80-talet och allt vad det innebar med axelvaddar (dubbla ibland 3-dubbla) och spretande luggar och uteliv och så mycket kul.

Och musiken var ju ett av de stora glädjeämnena. Jag köpte mycket skivor, lyssnade jämt så i lördags blev jag glad över 1:a bidraget i melodifestivalen.

Jag har lyssnat på den nu flera gånger och jag blir glad i kroppen och vill dansa! Men jag vill inte se karl - tror att mycket av hans framträdande gjorde att han inte kom vidare. Det funkar inte med en sliskig man med hårig bringa och mage som smeker micken - idag anno 2015.

Men utan att se honom är det en riktig go låt.



Och nu kan man ju lyssna på alla bidragen som gick till 1:a chansen och jag får fortfarande gåshus av Jon Henriks jojk.

Och nu kan man se hans video också - kolla in landskapet! Snön, skoter och annat - jösses vad jag skulle vilja vara där. Snö, sol, vidder och åka skoter. Att vara så fri = lycka.



De första gångerna har jag inte sett av mello men tyckte om Rikard Söderbergs operaaktiga låt sen såg jag förra gången från Östersund och sen också den i lördags. Och Måns var bra och förutom Jon Henrik i Östersund gillade jag båda Andreas. Jag hade inte tänkt se men jag orkade inte annat. Hade funderingar på att se true detective men orkade inte koppla in datorn på tv så jag låg där i sängen och frös och tittade på mellot och hur mycket dåligt det finns också. Om detta skulle vara de allra bästa som blivit utgallrade kan man ju undra hur dom som inte fick vara med lät.



Igår kom det där vädret som man sagt skulle komma. Snö i regn och blåst. Ett rejält skitväder och vovven tittade ut och vände och gick in. Men blicken - gå ut där - aldrig - gör det själv du!

Och vad skulle man då roa sig med en sån här dag.

Sov länge. Ända till halv 12 och det var riktigt skönt men det blev sent i säng på lördagskvällen. Frukost och på med tv och femmil och så blev det städ-dag! Jag bytte gardiner - det var ju ändå 1:a mars och vårmånad så nu hänger turkosa gardiner runt min säng och in fönstren. Blev riktigt bra - skulle kanske ha putsat fönstren men nej - någon hejd får det ändå vara. Det blev dammtorkat, moppat och dammsugat. Byte av sängkläder och sen även hall och kök fick sina golv städade och jag var också ute i trapphuset eftersom vi ska städa där själv också.

Jag satte på 125 grader in en nötstek som sen fick stå där och gotta sig hela eftermiddagen. Då det blev en söndagstek med klyftpotatis, harricotte verts, brun sås till middag och idag blir det rester av detta. Jag skar ner skivorna i bitar - tyvärr var det en sena i mitten av hela köttbiten - kanske därför det var "bra" pris. 79:- kilot för svenskt kött på ica - men senorna är nu bortskurna och köttet ligger i mindre bitar i såsen och idag blir det kokt potatis till detta.

Efter middag och dusch blev det sen yoga. Den var riktigt skön igår. Och det gick bra och mycket övningar för ryggen vilket jag behöver.

Har hela helgen haft konstig värk. Det är som mensvärk men också inte. Försökte gå på toa flera gånger på natten mellan fredag och lördag och det gick inte så bra till en början men sen släppte det men värken gjorde det inte. Och igår hade jag samma molande värk och idag sitter det bak i ryggen.

Fredagen kom jag hem redan vid 4. Ingen av barnen var hungriga så jag tog en macka och la mig i soffan en stund men så kom rastlösheten och den där ryggradskänslan - måste göra något!

Maten skulle ju lagas men det fanns också behov av att städa badrummet så jag sa till mina barn - badrum eller kök. Ja gissa vem som fick ta vad.

Så jag städade badrummet rejält. Torkade av alla ytor som hyllor och annat. Skurade så vi skulle kunna ätit middagen därinne. Kattlådan fick också urskurning och ny sand.

Så himla nöjd jag var efteråt.

Middagen blev också väldans bra. Kotletterna möra och goa och såsen från arla färskost med senap och honung var riktigt god och så pasta till.

Sen hade jag adrenalinpåslag och vek kläder framför tv'n. Babben, skavlan och Shetland. Jag trodde inte själv att jag skulle se Shetland men blev ju glatt överraskad över att få göra det då det sänds och inte senare på play.

Sen kunde jag somna gott och så ringde klockan halv 9 på lördagsmorgonen och jag ville bara somna om. Solen lyste mig i ansiktet och jag klev upp. Klädde mig och in i köket för frukost. Tittade ut och kunde bara inse att solen var borta!

Klockan 10:00 var jag sen på samlingsplatsen och gick en go runda med glada hundägare. Vi var 10 hundar och 9 mattar som gick en skön runda. Och även om man just när klockan ringer inte alls vill så är det himla skönt efteråt och nöjdhetskänslan är hög.

Och kaffet  hemma sen var väldigt gott och sen blev det inte mycket mer gjort på flera timmar. Tittade på 3-milen och vilade. Dottern skulle iväg och vi åkte och handlade innan för att fylla upp och använda 5% storköpsrabatten som vi hade.

Till middag blev det då klyftpotatis och kotletterna från fredagens middag som fanns kvar. 2 stycken så det var bra att dottern skulle äta borta. Sen blev det säng igen och vila och mello innan jag skickade ett sms till dottern om hon var redo att komma hem och åkte för att hämta hem henne där vid 11 tiden.

Och så blev det till sist att dra täcket över huvudet och somna för att vakna upp till det bedrövliga söndagsvädret.

Redan på lördagen hade jag skickat ett nej-tack-jag kommer inte meddelande till den promenad som jag kanske skulle vara med på igår. Och när jag gör sånt så känns det både bra och inte bra. Jag både vill och inte vill vara med. Och hade det varit en dag med strålande sol hade jag absolut varit med men när vädret inte ville så var jag förnuftig och fick ju ett städat hem istället.

Och hur gott sover man inte efter en sån här helg i säng med rena lakan, yoga i kroppen och nöjd med allt man fått gjort - känsla. Jo till sist så somnade jag väldans gott men det molande i nedre delen av magen gjorde att det blev lite problem där vid insomnandet och även senare när jag vaknade till vid 5.

Hämtade hem sonen från jobbet. Idag hade det varit inventering. Dottern ska iväg till sitt jobb och om inget har hänt så åker hon med kollegan hem.

Idag är det ingen vanlig dag. Det är min brors födelsedag - hurra hurra hurra!

Hela 45 år blir han.

En ny vecka är det och även om det inte just nu regnar så är det grått och regnet hänger i luften. Men det är vindstilla i alla fall. Det är så blött ute nu så min gräsmatta ser bedrövlig ut och jag undrar om den kommer bli en gräsmatta av den i år eller bara en mossmatta. Måste köpa lite gräsfrön och se om jag kan kväva mossan med gräs.

Och till helgen blir det på söndag en ny rolig promenad. Vid ett område jag är dåligt bekant med i min lilla ort. Har åkte bil och ungarna gick på dagis i området men jag har inte gått där och nu har det kommit förslag på att vi ska träffas där, gå en runda och sen fika på ett mysigt litet café som tillåter hundar. Kan bli kul om vi blir många som ska in där med våra hundar i olika storlekar, raser etc. Men enligt förslaget som kom från en tjej så hade YR.no sagt att det skulle bli sol och 10 grader och då kan man ju sitta utomhus och njuta. Tänk om detta kan bli sanning. Sol som värmer, fika med trevligt sällskap. Jag lever på hoppet!

När jag städade igår så hade jag en korg som jag hade ett krypin i mjukt tasstyg som katten aldrig utnyttjat. Den höll liksom aldrig upp - ingången så att det gick att krypa in i den ordentligt - det var menad till det från början så jag sprättade upp tyget och la i korgen och fick tyget att ligga bättre. Sprayade med kattparfym och då föll den katten i smaken. Oj vad han kråmade sig och hade sig och gosade innan han la sig till ro.



Huvudet är suddigt men det var för att han hela tiden rörde på sig som katter gör med sina huvuden -stryker sig mot sånt man tycker om.

Nu ska jag vara detektiv ett tag. Har fått in pengar på jobbet som vi inte har en blekaste aning om vad det är . Ingen referens, ingen avsändare så jag kontaktade banken som i sin tur då får kolla med insättande bank och nu har jag fått referens från Norge. Tror det blivit fel och det är inte vi som ska ha pengarna. Om inte kollegan kan komma på när han får höra vem som satt in pengarna och känner igen det. Men han är inte på plats ännu.



Lite grumpy känner jag mig. Helgen har tagit sitt idag. Värk, trött, huvudvärk och så magen. Känner liksom hur det kommer krypande eller mer - det sköljer sakta över mig som en våg allt medan tiden går och jag skriver.

Men det går - det måste gå att överleva även denna dag. Kanske smiter jag hem tidigare och lägger mig med värmefilten om rygg och mage. Jag har ju i många år tagit p-sprutor enbart pga av otrolig menvärk. Har ju inte behov av att bli skyddad mot graviditet och egentligen skulle jag vilja slippa sprutorna men hormonkoll säger att jag fortfarande är fertil men vi fasar ut sprutorna och jag tar dom inte längre varje kvartal utan med längre upphåll.

Vet inte om det är det som har strulat till det och det är därför jag har värken. Jag kände i brösten att det var dags för en spruta och de ömma brösten försvann efter sprutan men jag fick en liten blödning som jag haft några dagar förra veckan men jag borde inte ha mensvärk efter detta. Men det känns som mensvärk och gud vad jag avskyr den sortens värk. Min dottern har enorma problem och jag lider med henne varje gång eftersom jag vet hur jävligt det är.

Så för min egna del hade jag helt klart velat att den här tiden var över. Ingen mer mensvärk, inga sprutor för att slippa den utan bara få vara fast med klimakterie kommer ju andra problem men jag har haft min beskärda del av sk vallningar för det har man med fibron också. Att helt plötsligt bara svettas kopiöst vid minsta rörelse. Det konstiga nu är att jag inte trots värktabletter har fått den här värken att avta.

Men det är en ny dag i morgon! En bättre sådan eller hur.

Må Gott




1 kommentar:

  1. Jag gillade Måns låt i lördags också. Håller med dig i att det är mycket skit också, man undrar ju hur de låtar som inte kom med låter.... Kanske riktigt bra - man vet ju aldrig :-)
    Mens är ett helvete. Jag är tydligen i nåt man kallar preklimakteriet och det har gjort att jag har fått enorma mensblödningar och för snart 1,5 år sedan sattes en hormonspiral in, det är tydligen det som är bäst för såna här besvär och nu har jag ingen mens alls. Underbart.
    Din katt ser ut att ha det jättegott där i nya korgen :-) Hoppas du har en bra tisdag! Kramisar från andra sidan skogen! ♥

    SvaraRadera