December

December

måndag 9 mars 2015

Den kom till sist - SOLEN!!

Men hela helgen så lyste den med sin frånvaro och den där härliga söndagen som utlovades fick vi aldrig ta del av. Så avundsjukan fanns när man såg att andra fått härlig sol och 15 graders vårvärme medan vi fick blåst och inte alls så varmt och absolut ingen sol.

Men idag är den här - och jag har tagit mig en promenad över ängarna och fick sällskap av dottern. Något som gillades av både mig och vovven.




















Han gick som om han vore lös i sin långa lina och kom varje gång jag ropade på honom så han är duktig på inkallning men det är ju detta om han skulle bli skrämd - då springer han ifrån mig och inte till mig - tror jag - har ju i och för sig inte testat men det är den känslan jag får då han varit orolig i koppel.

Dottern kom hem strax efter att hon egentligen åkt. Hon var en sväng till jobbet och trodde hon skulle bli senare men det gick fort. Hon börjar sin nya tjänst idag med mer timmar men är fortfarande kvar på sin gamla avdelning för den nya har inte öppnat än och har inga boende men det är lite parallellt nu med möten och jobb.

Så jag hade precis där och då tänkt klä mig och gå ut så det var trevligt med sällskapet och sen satt vi ute i trädgården utan jacka och fikade kärleksmumsmuffins och kaffe och mådde gott innan det blev dags att göra sig klar för att åka till jobbet. Men först hämtade jag hem sonen och han hade tänkt gå om jag inte hade hunnit gå med vovven. Följa mig till jobbet och gå hem därifrån. Så solen gör även ungdomarna pigga och glada.

Jag går hellre på hundträffar än på krogen absolut och i söndags var det dags igen för en liten runda och sen avslutades detta med fika på ett café med hembakt och där fick man ta med sig hundarna in så det var en salig blandning av människor och hundar och det var ändå inget skällande eller gruff och jag kommer absolut gå dit många gånger.

Det ligger inte så långt från där jag bor och jag har åkte förbi men aldrig stannat och fikat och att man fick ta med sig hunden var ju en trevlig glad nyhet. Det var många nya bekantskaper på promenaden denna gång. Det är så trevligt just detta att det kommer nytt folk och den ena hade en 1 år gammal chihuahua. Jag har träffat henne tidigare fast med en annan chihuahua för vi bodde grannar tidigare och hon föder upp den rasen. Sen en kompis mamma med sin hund och några gamla bekantingar.

Så trots att det inte var väder som man önskat var det trevlig i alla fall.

Kom hem lagom till att dottern kunde köras till jobbet och sen åkte jag hem och la mig och vilade. Och så tittade jag på Shetland via play för att i fredags orkade jag inte titta.

Dottern jobbade kväll och sonen skulle iväg precis när jag kom hem men skulle komma hem senare på kvällen. Han visste inte om det skulle ätas när han och kompisen åkte iväg för att handla nya spel eller hur det skulle bli så jag lagade ingen middag och var rätt mätt ändå för jag hade ätit mat på jobbet under eftermiddagen och tänkte att det kunde räcka med en macka i så fall.

Men sonen kom hem strax innan 8 så det blev middag gjort i alla fall för han hade inte ätit. Så där lagade vi lax, kokade ris och åt en sen middag. Men det var mysigt och trevlig men jag var bra trött efteråt.

Hade fått såna där små blemmor på tungspetsen som jag får när jag är för trött. Min kropps ena sätt att säga - nu får du lugna ner dig.

Lördagsmorgonen sen gick jag upp och löste melodikrysset och det såg ut som om det skulle kunna bli sol men den ville inte. Men vi gick en go runda ändå jag och jycken. Och avslutade den med att gå över ängarna.

Och det var min första promenad med vovven i nya selen. Är riktigt nöjd MR-sele och koppel som har samma färg så nu är han riktigt snygg :D



Jag hade idétorka vad det gäller middag och letade i frysen och hittade ett paket kycklingfärs som jag tog upp men vad skulle jag göra med detta.

Det fick bli ett hittepå recept. Hade tortillabröd i frysen också som jag tog upp. Burkar med tacosås och salsa i kylen så jag fräste färsen med röd lök och 2 påsar tacokrydda som jag också hade i skåpen. Sen fick det puttra ihop med tacosås och så fyllde jag bröden och rullade ihop och i en form med salsasåsen på och ost. Det blev himla gott och bra ihop med en sallad.

Sen bakade jag - det var tänkt att det skulle bli kärleksmums i långpanna men jag gjorde dom som muffins istället.

Och så var det sen andra chansen och sicket skräp. Hur kunde dom som gick vidare gå vidare kan jag tycka. Den enda jag gillade av dessa låtar var Weises och så slogs den ut. Så det var med halvt öga jag lyssnade och gick och la mig innan det var helt slut.

Behövde ju min skönhetssömn och blemmorna var kvar och som tur var träffen i söndags inte så tidigt som den kan vara. Klockan 11 istället för 10.

Dottern jobbade kväll igår och jag fick gå själv på yogan. Nu är denna omgång snart slut men 10 nya startar direkt.

Och passet gick bra trots att jag från början tänkte att detta kommer inte gå. För jag fick en feberkänsla i början vid uppvärmingen. Blev varm och kände mig kass men det gick bra ändå och eftersom jag inte behövde hämta hem dottern så kunde jag gå och lägga mig tidigt.

Hade först ett jobb att göra - stryka sonens skjorta som han har i sitt jobb. Måste lära honom hur man gör för det är nog det absolut tråkigaste jag vet - stryka och sen stryka skjortor/blusar är absolut värst.

Jag har ju också börjat på en ny bok och det är ju en fröjd att lyssna på Katarina Ewerlöf när hon läser för hon gör det väldans bra. Och detta är en ny författarduo och en lite annorlunda deckare i svensk miljö men den är riktigt bra.

Singöspionen

Singöspionen heter den och är skriven av Anders Gustafson och Johan Kant

Den 62-åriga kriminalinspektören Solbritt Andersson och hennes man Rune har förverkligat sin dröm och köpt en sommarstuga på Singö i Roslagen. Av en granne får de höra talas om Singömordet, som skett på den närbelägna marinbasen 1986, strax efter att Olof Palme mördades. Trots att anläggningen var välbevakad lyckades gärningsmannen försvinna utan ett spår, och mordet är ännu ouppklarat.

Under sin semester kan Solbritt inte låta bli att göra egna efterforskningar. Sökandet efter sanningen sätter igång hänsynslösa krafter, beredda att göra allt för att hindra henne.
 
Singöspionen är en trovärdig kriminalroman som är mycket svår att lägga ifrån sig. En modern svensk deckare utan klichéartat övervåld och med en ovanlig hjälte i huvudrollen: en kvinnlig polis i övre medelåldern. En fristående fortsättning i Singöserien kommer 2016, då läsaren åter får följa
Solbritt Andersson i hennes jakt på sanningen.
Detta är den skönlitterära debuten för författarduon Gustafson och Kant. Anders Gustafson jobbar till vardags som förlags­redaktör och har bl.a. varit redaktör för Daniel Suhonens bok Partiledaren som klev in i kylan och Jonas Trolles bok Jakten på Kapten Klänning. Johan Kant jobbar som rektor på Vikingaskolan i Haninge och har tidigare skrivit fackboken Yrke: lärare

Kul med en polis som inte har en halvdekad karl i huvudrollen utan en pigg tanta :)

Middagen igår blev resterna från lördagen och idag tog jag upp köttfärs. Dottern ville göra köttfärslimpa och linda den med bacon också. Blir nog väldans bra.

I lördags åkte vi också förbi bokhandeln innan vi åkte hem när jag hämtat henne på jobbet. Hon ville köpa en bok som hon ångrade att hon inte köpte sist vi var där. Sju sorters kakor. Så nu har det intresset också vaknat.



Jag har den gamla boken som syns här på bilden och är väl använd. Så nu får hon allt ta och baka någon småkaka för det har hon aldrig gjort :D

Ingen kollega har dykt upp här på jobbet men flera samtal och besök. Och jag ska snart ta en ny kopp kaffe och äta ostsmörgås. Ibland tycker jag det är himla gott med vanlig skogaholmslimpa och det var x-pris på den när jag köpte sist.

Blev väck i morse igen före 8 av telefonen. Den ringde förra veckan också tidigt men jag svarade inte då och glömde bort det för det var ett vitvaruföretag som har hand om det i våra hus så idag ringde jag upp sen när jag vaknat. Jag hade tydligen felanmält något men det har jag inte gjort så någonstans sitter någon och väntar på att en knapp till fläkten och glas som fälls ner över densamme ska lagas. Eller så har knäppgrannen felanmält i någon annans namn - mitt. Men det får dom andra nu kolla - min del är gjord.

Och grannen - den nya med schäfern har i helgen fått upp nät runt sin trädgård och jösses vilket nät. 2 meter högt och det heter hundgårdsstängsel eller nåt sånt men det finns ingen risk att han kommer ut ur sin trädgård. Och heller ingen risk att min kan hoppa över dit. I går så öppnade jag dörren som jag brukar ut i trädgården. Och sömndrucken i bara trosorna så hör jag hur min börjar skälla så hitta byxor och ut. Då hade dom börjat sätta nätet men inte mot mig. Men när jag kom hem från promenaden så var vi ute igen och pratade lite och då var min i koppel men skälla skulle han fortfarande göra och det rejält men svansen går och schäfern visar inte något som tyder på aggression över huvud taget utan mer - ska vi leka! Det går väl över.

Jag är också nöjd för jag kan städa bort lite av mitt taskiga nät och fula pinnar. För nu längtar jag att få städa undan i trädgården och fixa. Fler av krokusarna har kommit upp i skogsbacken. I dag också en blå. 3 st ekorrar har besökt fågelmaten och dom är ju hur söta som helst.

Det enda som smolkar är att det blir mycket tvättande. Jag hade nytvättade byxor på mig igår och lera upp till knäna när jag kom hem så dom blev tvättade igen och idag är dom lika smutsiga. För att inte prata om selen och kopplet och nog skulle vovven behöva få en dusch men det är inte att tänka på utan förberedelser för han vägrar ju gå in så det är avtorkning med blöt handduk som gäller.

Men det är ju egentligen småsaker. Lite smuts - för SOLEN skiner och det ska den tydligen göra - om man nu kan lita på denna prognos - hela veckan!!!!

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar