December

December

måndag 23 februari 2015

Flurvär

Bildresultat för snö, blåst, regn

Flurvär är vad vi kallar detta väder där hemma i norr. Det är på ren svenska - jädrans skitväder. Det snöar och är blött, grått, blåsigt och kallt.

Och igår kunde man ju läsa om att våren har kommit till västkusten - jaha! Kallar inte detta för vårväder inte nä flurvär!

Men jag lyckades lura ut vovven i trädgården genom att kasta ut köttbullar :D - man måste vara lite om sig och kring sig när det gäller vovven för frivilligt gick han inte ut men att låta bli att motstå hemgjorda köttbullar gick inte och så var han smart att sen kissa lite också.

Ska vi ta och summera det som hänt sen sist. Jag glömde gå hem från jobbet tidigare. Kollegan gick före mig och jag satt mest och svor över statistiken. Den blev inlämnad och så får vi digitalt en prognos på pengar vi ska få och vi skulle få mindre i år än samma tid förra året. VA!!!! vi har ju ökat så då blev det att kolla igenom och en person har inte fyllt i mer än 1 dag i veckan när dom har 3! Samma person som inte sköter sig när det gäller signering av fakturor och som då ändå sitter i styrelsen  vad är det som händer men kollegan fick ta detta. Det är mycket pengar det handlar om så det är tack och lov några dagar kvar innan deadline 23:59 på onsdag men det innebär också att det jag lämnat till kommunen måste göras om också.

Hade inte kollegan reagerat så hade vi inte upptäckt felet.

Men jag kom ju hem till sist och hade då åkt och stödhandlat på minsta ica. Vi behövde något som jag idag inte ens kommer ihåg - jo det var mörk choklad ifall vi skulle baka på kvällen men det gjorde vi inte.

schweizerrutor

Middagen var nästan klar. Sonen stod och stekte fetaostfyllda biffar. I ugnen stektes olika rotfrukter och det var en god middag. Så mätt och så gott det är med sötpotatis, palsternackor mfl.

Trodde jag skulle däcka i soffan men det gjorde jag inte utan jag kunde se Shetland. Det var uppehåll förra veckan och jag fick tänkta till lite vad det handlade om då det var fortsättning på pågående mord och det tog 5 minuter innan jag förstod.

Men sen så kunde jag lägga mig och somna gott för att sen inte vakna förrän 10:28 på lördagsförmiddagen. Dottern klev upp då och började göra sig klar för dagens arbetspass. Trodde jag skulle köra men så fick hon sms av sin kollega och kunde åka med henne både dit och hem så jag slapp ut och köra.

Jag missade ju melodikrysset men när jag sen var uppe för att äta frukost så kunde jag lösa det ändå genom att lyssna på webben så det gjorde vi jag och dottern. Och det var uppehåll ute trots att dom sagt att det kunde regna och jag tänkte att då kan jag ge mig ut på en härlig promenad med vovven tidigare än vad jag tänkte men det blev senare för telefonen ringde och jag fick pratat bort en stund med min bror och samtidigt var det skidor på tv och spännande spurt.

Men vi kom ut och gick mot centrum och när vi vände vid kyrkan mitt i byn så kom regnet och gissa vem som blev lycklig och gick sakta och njöt - ja inte var det min vovve i alla fall. Nu ville han bara hem och jag med för jag var inte klädd för regnet.

Men man är rätt nöjd när man kommer hem och in och fick sätta mig vid köksbordet med en kopp kaffe och en bulle.

Sen höll jag mig i köket och bakade. Jag gjorde en chokladkaka med mycket smak av choklad och glasyr av schweizernöt sen blev det också muffins med äpplen i. De senare med tanke på söndagens promenad. Och så åt vi lax, kokt potatis och idag blev det hollandaisesås till.

Och så blev jag ju då tvungen att titta på melodifestivalen. Patriotisk som jag är med jämtarna och Östersund så tittade jag och denna gång blev jag ändå glatt överraskad över att det var flera bra låtar och jag måste säga att Jon Henrik var riktigt bra trots att han inte är jämte men härjedaling och det tillhör ju Jämtlands län :D

Sen gillade jag både Andreas J och Andras W men när jag lyssnade på låt nummer 6 av Ampario??? så väntade jag på att den skulle liksom komma igång och så tog den slut.

Bildresultat för jon henrik

Min svägerska och brorson hade varit där på dagen och tittat på genrepet.

Kalle Moreus gillade jag också - ett kul mellanspel och det är något visst med igenkänningen där när han pratade om olika orter som jag också varit i.

Men sen om jag tittar nästa vecka - det får vi se då.

När mellot var slut kom dottern hem och det blev läggdags och en god natt sömn för att kliva upp till ställd klocka. Dottern flera timmar tidigare än mig och jag behövde inte köra henne men jag skulle upp och iväg på hundpromenad med nya hundgänget. Vi gick samma runda som jag gick för två helger sedan med hundgäng 1.

Fick med mig en väninna som inte har hund men vill ut och gå. Vi umgås inte privat men våra söner umgicks när dom var små - dom gick på dagis ihop och så bodde vi grannar och hon går också på yogan och flera gånger pratat om att följa med mig ut på promenad och nu hände det. Hon var väldigt nöjd efteråt. Det blev en trevlig runda och gott fika. Kaffet smakar väl aldrig så gott som såna gånger. Limpsmörgås med ost fick jag dela med vovven och muffinsen blev kvar i sin påse. Nya ryggsäcken satt bra och det lilla som ett bälte i midjan gör för axlarna är stort för värken.

Adrenalinpåslag fick jag igår också tror jag för jag var inte helt slut när jag kom hem utan det blev kaffe och muffins. en dusch och sen iväg och hämta dottern. Och in på affären och köpte mjölk och fil. Köpte ett paket fil och ibland blir den ståendes utan att någon äter och nu så tog det slut direkt och så flingor till.

Och dottern var trött och sonen höll sig inne hos sig och jag tog plats i köket med boken strömmandes ut ur högtalarna. Jag hade tagit upp karré i bit och utan ben och den fick en kryddning av senap, vitlök och rosmarin och så in i ugnen. Och potatis skalades och blev kokad och så mer av rotfrukterna som jag hade kvar av i en form in i ugn. Så det blev en himla god söndagsmiddag med en sås av skyn från köttet. Denna kryddning är en favorit som jag gjort ett par gånger på just karré i bit. Och idag blir det en god lunch med köttet, sås och rotfrukterna.

Bildresultat för rostade rotfrukter

Kokade mycket potatis med flit för att ha att steka och idag har jag tagit upp kryddstarka korvar som jag tänkte vi skulle ha till den stekta potatisen.

Det blev också yoga igår. Det gick väldigt bra och hon har bytt musik till en väldigt lugn och behaglig även om den andra också är sån. Och jag gjorde allt utom nålsögat som yrslar mig. Dottern hade ett skitpass och hade ingen ork tyckte hon och instruktören pratar ju ofta om dagsform och det är något vi alla drabbas av mer eller mindre.

Nöjd var jag i alla fall med mitt pass och sen hamnade vi i soffan jag och dottern och tittade på kunskapskanalen och en dokumentär om balett som på något sätt blev intressant. Och sen blev det söndagsfikat. Chokladkakan och lite grädde till. Väldigt mäktig tycker jag och kraftig chokladsmak men med både kakao 1 dl och mörk choklad i kakan så är det inte förvånande - lägger ut den på receptbloggen.

Tänkte jag skulle titta på Wallander men kände när jag började - näe. På 1:an började en annan deckare men näe - kände inte för den heller utan släkte och somnade istället för att strax vakna av katten som blev jagad så mattorna flög. Han - katten ville ut och sonen hade somnat men dottern var vaken och skulle hålla koll men när hon innan hon släkte kollade så ville han inte komma in men 20 i 6 var han redo. Han kom från sin låda med täcke och annat så han var inte kall men han beklagar sig jamandes ändå. Sonen blev väckt och jag somnade om för att vakna vid 10 tiden och då började denna vecka.

Dusch, frukost, på med kläder, hämta sonen och så jobba!! En timme tidigare än vanligt så idag ska jag inte glömma bort att gå hem i tid. Ser på mailet att tränaren ska "fixa" sin redovisning så det får jag hoppas han gör nu så det kan bli ordning på detta.

Kollegan är sen, kaffet är urdrucket och det känns rätt ok. Är inte så trött - ännu, har ingen huvudvärk - ännu. Lite öm i höfterna och ryggslutet och den vanliga tröttheten men inget exceptionellt av varken det ena eller andra utan mer "normalt"

Och jag är också nöjd med att jag 3 helger i rad gått nästan 1 mil per gång. Det gör så mycket för själen och jag har ju känt av lite under promenadens gång att jag haft lite känningar i knä och trötta ben men på det stora hela har det bara haft en positiv inverkan på mig.

Nästa helg är det en ny promenad men det än inte mer än 5-7 km sen har jag inga promenader att boka in förrän v 12 men det kommer nog någon för det är ju 2 helger lediga där. Har också en egen runda som jag vill mäta upp för att kunna ta med mig andra på så kanske den kan få plats där då någon dag.



Det enda jag har saknat på promenaderna är solen. Den har kommit när vi varit klar. Vi har börjat vid 10 alla gånger och då har inte solen orkat komma fram och skingra ev moln men det har ju ändå varit klart bättre än det väder vi har idag. Gick in runda i trädgården igår. Det är rejält blött i gräset och jag har massa mossa på ett ställe. Ser inga tecken på vår i mina rabatter och jag går och funderar på vad jag skulle kunna köpa för frön och plantera i krukorna i sommar. Jag vill inte mata rådjur med något och vill gärna ha något som växer bra och är vackert och håller länge. Förra sommaren hade jag en gammal påse med blandade sommarblommor som jag sådde direkt i krukorna och det blev helt ok men jag skulle vilja ha något med mer färg och prakt. Så tips????

Bildresultat för monday morning

Måtte denna vecka gå smidigt utan att jag ska behöva vara bitchen här på jobbet och att få slippa bli irriterad på "kollegor" som inte gör det dom ska.

Och om en vecka är vi inne i mars.

Må Gott


1 kommentar:

  1. Söndagen bjöd på underbart vårvädret och sol här hos mig :-)
    Men redan igår så snöade det usch. .. o idag är det lite regn Mellan varven....
    så inte känns det som vår inte..... :-(

    Vilken mysig helg du fick med promenadsällskap :-)
    Två av de hundägare jag ofta promenerade med på vardagar har flyttat o jag saknar det... det är en go gemenskap o kul både för matte o vovve. Har en granne som gärna går med mig men en promenad som i lugn takt tar mig o Zingo en kvart tar tsk m henne o hennes hund en hel timme... hon är liksom långsam hela hon.... vi har liknande problematik m kroppen, men vi är verkligen helt olika i sättet... jag är INTE snabb men jag är Heller inte sengångare..... hon är supertrevlig, verkligen men jag blir så irriterad, nöstan stressad när det går i slowmotion... usch vad elak jag låter...

    Vilken god mat. Det lät otroligt gott m karre :-)
    Har du recept? Eller lagar du på en höft?

    Hoppas ni får ordning på den där slarvern.... föreningen är ju såklart i stort behov av föreningsbidraget.
    Du ska förresten vara stolt som genomfört dessa långa promenader! Bra gjort!
    Hoppas du har en bra dag!
    kram

    SvaraRadera