December

December

fredag 30 januari 2015

Vintervitt



Vintern är här igen - undrar hur länge!

Är ju van att den kan försvinna över en natt och den som nu kom och ligger är av den där blöta varianten så ungarna har kul för det går ju att göra snögubbar :D

Jag tog vovven ut på en kvällspromenad efter middagen där runt 18-tiden och då kom dom första flingorna och det la sig snabbt för det var såna där riktigt stora och vovven var ju som vanligt jätteglad över det hela och ville bara leka och busa i snön - NOT!

Som vanligt när vi kom till ett vägval så drog han hemåt istället för att gå från hemmet. Och det gick inte att locka - jag försöker för jag var redo för en längre runda.

Idag har vi gjort samma sak men det snöade inte. Vi gick en runda och han gjorde ifrån sig och sen ville han inte alls gå dit jag ville - utan han vill hem och in.

Och han får ju som han vill.



När jag öppnade altandörren så tog han först ett kliv ut men så backade han lika snabbt in igen - ni ser på bilden ett tassavtryck - den svarta pricken framför vovven.

Men han är alltid glad när vi står vid ytterdörren och ska gå ut, så där på hundars vis - skynda dig matte vi ska ut och va roligt precis som om det är annat väder på den sidan huset och så blir han besviken direkt.

Nu sitter jag på jobbet och idag är jag själv. Kollegan har tagit ledig, han jobbade förra helgen och ska jobba imorgon så det är ju helt rätt.

Igår fick jag väldigt mycket gjort och idag ska jag städa bland alla papper jag har sen jag betalat ut lite ersättningar och räkningar.

Och jag går nog hem lite tidigare också.

Jag vaknade tidigt i morse - redan vid 6 och låg och halvslumrade utan att somna till medan jag lyssnade på ett program på sr play - kropp och själ - måste man försonas med sina föräldrar - väldigt bra program som jag hittade långt ner på deras programlista då det sändes 2012 i maj men väl värt att lyssna på som så många andra program.

Och jag vaknade som vanligt av katten som skulle äta, ha sällskap och sen ut. Och dottern kom upp vid 8 och var snorförkyld. Hon kände sig lite öm i halsen i förrgår och igår också och allt har brutit ut rejält under natten. Tur hon är ledig nu ett tag så behöver hon inte tänka på att sjukskriva sig. Hon har sen sovit hela förmiddagen.

Sonen åkte till af och jag klädde mig och gick ut med vovven för jag kände att det var ingen mening att ligga kvar i sängen även om jag var trött och skulle kunna ha somnat om ifall jag legat kvar.

Och så ringde sonen när jag var ute och frågade om det var något mer han skulle handla när han ändå köpte bröd och det fick han göra - grädde och mandelmassa och så tog jag upp bullar som jag gjort ur frysen och vi har gottat oss innan jag gick iväg till jobbet. Jag och sonen för dottern orkade inte komma ur sängen.

Och vovven - den rackarn - honom hittade jag stående på bakbenen med tassarna på diskbänken och nosen och tungan i grädden i den yttersta semlan som stod för nära kanten - på ett ögonblick och inte såg han ut att skämmas när jag fyade honom för detta. Fast han har väl heller aldrig fått veta sånt heller där han bodde förr. Varken beröm eller fy.

Igår blev det kycklinggratäng som jag hittat recept på hos kokaihop.se - har deras app och får dagens tips och ibland tittar jag inte alls på dom och ibland så gör jag det och igår blev det ett bra tips och en god middag som stod i ugnen och väntade på att jag skulle komma hem. Vi hade ris till och sallad och så vitlöksstekta champinjoner på sidan om. Och det blir samma idag men kanske med potatis till istället. Vi hade inte fond men det gick bra med buljongtärning också.

Bilen står där den står och vi har inte försökt få igång den ens. Någon dag måste jag ta tag i det men inte idag. Kanske imorgon eller på söndag!

Det som är lite bekymmer är att jag behöver göra ärenden i centrum, biblioteket, apoteket bl a men jag kan inte ta en promenad och ta med mig vovven och snabbt springa in och göra ärendena och dottern lär nog inte vara pigg nog att gå en promenad med mig i morgon. Men jag kan lämna tillbaka några böcker i alla fall för det är på utsidan så får vi oss en promenad om det inte blir skitväder rejält men vem vet det kan ju bli en sån där härligt solig vinterdag också!

Helgen i övrig blir lugn. Och det är inga hundträffar eller så inplanerat som jag missar. Ikväll är det Shetland igen får se om jag orkar vara vaken till 10. På lördag såg jag att det kommer en film på 4:an som jag kan tänka mig se - svenska Mammas pojkar. Den verkar lite kul. Och blir det ruskväder så är ju soffan en trevlig plats. Och om vi inte hörs här på bloggen igen så önskar jag er




















Må Gott










1 kommentar:

  1. Här kom det några snöflingor på morgonen. Men det är fortfarande en grön vinter. Längtar efter sol! Ha det bra. Kram ❤️

    SvaraRadera