December

December

tisdag 27 januari 2015

Tungt att bära



Man kan ha tung ryggsäck att bära på många sätt och ett är det fysiska och jag blir påmind om varför jag inte går den egentligen korta bit jag har till jobbet varje dag.

Det är ju skönt och även igår kväll var det skönt trots regn för jag hade en regnponcho över kläderna. Och hade det varit som förr när man var frisk hade jag aldrig tagit bilen den här korta sträckan, hade jag inte gått så hade jag cyklat men det är ju som det är.

Att cykla funkar inte för jag får så ont i knät direkt - har provat. Och jag känner att jag är mör i kroppen från gårdagens promenad till och från jobbet och även den ena vägen idag känns. Igår hade jag datorväskan i en rem men idag fick jag fram en ryggsäck men det känns i axlarna - tungt är det.

Så det är inte alls optimalt att gå trots den friska luften som också gör gott. Fel blir det oavsett.

Men bilen ska fixas men det blir inte idag heller. Vet ju inte riktigt vad felet är men det kan kanske ändå vara batteriet nu när fått hört mig för lite och det är ju lätt att fixa bara man får någon hjälp.

Fick lånat kollegans bil igår och så åkte sonen och jag och storhandlade så vi klarar oss ett tag men färskvaror som mjölk etc har ju en förmåga att ta slut fort.

Dottern deppar - Sverige förlorade sin handbollsmatch igår och har åkt ur resten av tävlingen. Och i morse trodde jag att hon blev dålig när hon gick förbi mig i ottan. Men det visade sig att hon skulle iväg och jobba. Det hade jag missat. Då hade jag varit vaken en kort stund för i köket levde någon rövare - läs kattastrofen! Han brukar ju göra mig eller någon uppmärksammad på att det är dags att få gå ut eller ha matsällskap. Men idag var det annat. Han hade fullt ös med sin leksaksmus. Mattan som jag har låg i ett hörn så han har verkligen jagat. Utan att vovven brytt sig om detta för han låg kvar i sängen.

Idag blir det radhusbiff till middag. Blodpudding med bacon och lingonsylt och potatisbullar till dottern men sonen vill också ha det till blodpuddingen för det hade man i bamba. Enkel men gott tycker jag.

Och så fick vi köpt ingredienser till fiskgrytan sonen ville ha. Det skulle vara något i den som jag inte visste vad det var så när vi var i affären fick jag googla och det var sk crabbsticks men då valde vi kräftstjärtar istället. Och det blir nog morgondagens middag för då jobbar dottern kväll.

Tungt att bära är det också att höra alla berättelser som nu inte allt för ofta kommer upp. Det är 70 år sen man befriade människor från Auschwitz - har sett en dokumentär på Discovery men ska titta på den som gick på 1:an igår kväll på play - den gick så sent så då orkar jag inte vara vaken. Och så kommer det såna påståenden från knäppgökar att detta har aldrig hänt!! Det är ju fruktansvärt och jag kommer ihåg när det för många år sen gick olika tv-program, serier och annat i ämnet. Kan det då ha varit 50 år sen befrielsen då. Nu är dom inte längre så många kvar som kan berätta om hur det verkligen var och jag tycker nog att man mer ofta borde visa och prata om det på tv.

Igår köpte jag nya tulpaner. Lite tröst för bilen inte fungerar och för att dom också var billiga. Vackra är dom och jag hoppas dom står sig länge så jag får njuta.

Må Gott







1 kommentar:

  1. Inte roligt när bilen är sjuk. Hoppas den mår bättre snart. Klart du skulle unna dig lite tulpaner. Tror jag att jag skall göra i morgon när jag går till butiken. Jag kan inte ha ryggsäck, får jätteont av det. Mums med blodpudding, fiskgrytan låter god den med. Vi hade falukorv här idag, stekt och med pasta och sallad till. Ha en fin kväll vännen! Kramis! ♥

    SvaraRadera