December

December

måndag 26 januari 2015

Då tar vi ett djupt andetag



Igår var det en sån där dag som man inte kan göra annat än älska. Sol som stack i ögonen när man kom ut för det reflekterades mot snön som låg vackert över vår natur och någon minusgrad. Helt perfekt vinterväder och jag gick en långpromenad med vovven över ängarna och det var hur skönt som helst och solen värmde det vinterbleka ansiktet och man kände bara - WOW.

Men säg den glädje som varar!

Idag är det grått och det mesta av snön har redan smält bort och det är fuktigt i luften av smått smått regn och 3 plusgrader.

Och jag gick till jobbet idag i detta väder men egentligen har jag inget emot det för det var ändå skönt ute. Lite halt på sina ställen men det gick bra och jag var bra klädd.

Så varför då kan man ju fråga sig - varför gå till jobbet. Datorväskan är lite tung och jag fick letat fram en ryggsäck till resten som jag har med mig. Mellanmål bl a. Men jag fick ju också chans att lyssna på en bok.

Jo min bil startade inte igår. Jag och dottern gick ut till den för att jag skulle köra henne till jobbet och när jag vred om nyckeln så klickade det bara! ATTAN!!!

Det gick en buss en halvtimme senare så dottern kom till jobbet men för sent och kunde sen åka hem med en kollega.

Jag har självdiagnosiserat min bil. Det är nog inte batteriet för då skulle inte radion och fläkten gå för fullt när jag vred om nyckeln.



Nej min teori är att det är fukt som ställer till det och igår så hade fukten frusit också. För vi körde i lördags och då var det blött och eländig. Så det är antingen - jordkabeln eller startmotorn eller generatorn!

Dotterns ena kompis som hon umgås med för jämnan har en sambo som också är med när dom träffas och han är duktig på bilar så jag frågade dottern om inte hon kunde prata med honom lite innan vi lämnar in den. Ifall det bara är jordkabeln som är lite glapp/rostig/eller nåt så kanske han kan se det och vi behöver inte betala dyra pengar till en verkstad.

Och vi behöver handla och jag ska kolla med kollegan när han kommer sen om jag inte kan få låna hans bil och så kan jag åka och storhandla så vi klarar oss ett tag ifall det inte blir fixat lätt.

Så det löser sig men det blev ingen yoga igår och ingen på onsdag heller om inte bilen fungerar för det ligger lite offside från oss.

Så det blir att fylla på ett tågkort också för jag ska ju till vc på onsdag. Så att jag har nära till jobbet är en himla tur. Värre blir det ju för dottern då hon jobbar kväll och det är lång väntan på buss.

Hon ringde sin pappa igår för att kolla om han kunde köra men som vanlig - nej det kunde han inte, han hade ingen bil för den stod hos en kompis efter en blöt kväll. Jag blev inte alls förvånad och hade väl inte trott att han skulle ställa upp för en gångs skull. Får se om hon skulle kunna få honom att göra det någon kväll då hon jobbar sent och har svårt att ta sig hem men jag tror att han har xx antal ursäkter till att inte göra det. Trist för min dotter att inte känna att han finns där för henne när hon behöver samtidigt har jag skämt bort henne med att alltid finnas där.

Vi pratade om det jag och min stockholmsvännina. Hon tyckte att jag curlade men så förstod hon mig då jag sa att jag omöjligt kan ställa upp ekonomiskt vilket hon gör för sina barn som båda flyttat hemifrån men hon ger dom en summa varje månad eftersom dom inte bor hemma - båda studerar så att dom inte behöver låna pengar.

Det är ju något som jag aldrig kommer kunna göra men jag kan ge dom av min tid och ställa upp då med curligfasoner som att skjutsa och det fick henne att inse att alla inte har det så förspänt och man gör det man kan för sina barn.

De flesta i alla fall.

Helgen i övrigt har varit bra. Fick löst melodikrysset i lördags för första gången på länge. Har inte vaknat tills det börjat eller så har jag varit på annat. Tog jycken på en promenad i snöfall. Jag gillar att vara ute i sånt väder - det är något lugnt i naturen då det snöar. Vi var ute i ca 45 minuter och sen hem och dricka lite kaffe och vänta på att jag skulle åka och hämta dottern.

Fick också handlat baguetter för när jag åkte och köpte räkor i fredags fanns det inga. Det blev inte räkor på lilla ica för 99:- men jag köpte av fiskbilen för 129:- så det var också bra pris och så en stark sås till det och in på systemet och köpte en flaska Frascati - vitt vin som jag tycker är gott och passar bra till räkorna.

Och så gjorde jag dajmpannacotta till efterrätt så vi hade det riktigt mysigt ihop på lördagskvällen. Jag bakade också bullar till semlor som vi tog igår kväll.

Dotterns köttfärssås - jag vet inte riktigt egentligen vad hon gör mer än att hon har bra känsla för kryddningen för hon gör inte på något speciellt annat än vad jag gör men hon har rätt mycket oregano i.

I fredags gjorde jag grönpepparsås till biffarna - letade upp recept i vår kokbok och den blev väldans god. Dottern åt i lördags när hon kom hem från jobbet och hon är lite anti grönpeppar men det blev tummen upp.

Och igår hade jag tänkt handla fisk till en fiskgryta sonen hittat men det blev ju av kända skäl inget handlat så det blev lasagne istället. Tog köttfärssåsen som var kvar och det sista av julosten ihop med ost från frysen i bechamelsåsen så blev det en himla god lasagne och sonen som älskar lasagne blev nöjd och det får bli dagens middag också - det blir ju rätt mycket i en form även om jag gjorde i den lilla igår.











Shetland kunde jag se i fredags - kors i taket! Men sen somnade jag gott och jag har sovit bra i helgen trots att jag vaknat några gånger per natt. Och i natt har jag drömt jättekonstigt. Det var typ 1800-tal i nutid med simning, och mens och kvinnor som inte fick simma i bassäng och det gjorde jag ändå i typ löpartights som jag gömt och så hittades dom av någon annan som sydde läderrevärer på dom och jag badade då i baddräkt - och en massa annat konstigt och det är ju helt obegripligt hur man ens kan komma på såna här drömmar.



Och så har jag då en ny bok i lurarna igen.

Lyssnar på fortfarande på SJ Bolton men nu på Odödlig. 3 boken i hennes serie om Lacey Flint.

Odödlig (pocket)

Elvaårige Barney Roberts - liksom alla andra som läser dagstidningarna - vet att mördaren snart kommer att slå till igen.

Offret kommer att vara ännu en pojke, som han själv. Kroppen kommer att ha tömts på blod och lämnats kvar någonstans på en strand längs Themsen. Det kommer inte att finnas några ledtrådar för London-poliserna Dana Tulloch och Mark Joesbury. Ingen förvarning om vem som blir nästa offer. Ingen riktig anledning för Barneys vän och granne, Lacey Flint, att bli involverad, eftersom hon är ledig från sitt jobb på Londonpolisen - och inte en chans att hon ska kunna hålla sig borta.

Klockan tickar, våldet eskalerar och barns liv står på spel - Lacey och Barney vet att de inte har råd med ett enda felsteg om de ska klara sig igenom det här med livet i behåll.

Ja detta var min helg. Och det har varit en bra sådan bileländet till trots. Hade velat haft många fler av gårdagens dagar med solen som värmde, snön som var fluffig och fått naturliga d-vitaminer. Tror det stod sol på morgondagens karta så det är varannan dags väder som gäller tydligen.

Det är rätt lugn på jobbet också, fick fakturerat en massa förra veckan inför årsavgifterna så det måstet är borta. Hade i och för sig en småstressig sista timma i fredags. Var inne hos huskollegan och där fick jag ett brev som hamnat fel - från Skatteverket, daterat 3 januari. Det var en anmodan att betala en skatt per den 26/1 - idag alltså och vi tappade kontakt med nätverket och kom inte in på banken eller andra sidor och jag kände mig rätt irriterad över att man inte kunnat lagt detta brev i vår brevlåda istället för att låta det ligga hos sig. Pratade med en person där som är den som har nyckeln till brevlådan - vi har gemensam och vi har den andra. Vi var inte här dessa dagar så någon hos dom har ju struntat i att ge oss vår post och då under så många veckor utan att någon där reagerar men det löste sig. Fick kontakt med banken till slut, fick pratat med våra 2 personer som kontrasignerar banken och idag borde dom fått sina pengar som man sagt. Jädrans tur att jag gick in till dom själv med post i fredags och att någon var där för annars hade brevet kunnat bli liggandes flera dagar till och vi fått en dyr straffavgift.

Nej, nu är det dags för en ny kopp kaffe också.

Må Gott









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar