December

December

torsdag 29 januari 2015

Alla balla tjafs



Alla balla tjafsa ut i binga bonga bej, hej skutteri skuttera skutte rallan lej Hej skutterej skutte rumpestumpen hej skuteri skutte rallan lej 

Denna ramsa har satt sig i mitt huvud av en helt obegriplig anledning. Inte hört den på tv, radio eller någon annanstans - den bara var där. Sa den högt till barnen men dom såg ut som två levande frågetecken, hade aldrig hört detta.

Så man kan ju undra hur ens hjärna är skapt som bara helt plötsligt kommer ihåg något så - icke viktigt - som plockats fram från hjärnans inre. Precis som man kan fundera på över ens drömmar.

I natt handlade det om julkalendern och min kollega var med i den och jag frågade när han hade hunnit med det eftersom han jobbade och en massa annat till.

Dagens första kopp mugg kaffe håller jag på med. En skön promenad till jobbet men tungt åt ryggen kände jag. Slaskigt på backen för det har snöat men nu töar det igen och vovven vägrade gå ut i trädgården trots flertal försök men till sist gick han ut då jag gjorde honom sällskap där och stod ett bra tag och kissade. 

Igår sa dottern till vovven att gå ut och kissa - det gjorde han så där lojt under protest och så ställde han sig där man inte kan se från altandörren om man inte kliver ut en bit och det gjorde dottern och där stor vovven och han luras men dottern gav sig inte och till sist så satte han sig och gjorde sitt. Attans jycke som inte förstår sitt bästa trots att det kommer konstiga blöta saker från himlen inte fattar att det är bättre att skynda sig ut och göra ifrån sig än att gå inne och hålla sig.

Nu är det uppehåll och faktiskt lite ljusare och sonen skulle ut med vovven. Själv har jag inte energin till att både gå ut med hunden och sen också gå till jobbet. Har dock sovit gott om nätterna men vaknar 12 timmar senare fortfarande lika trött som när jag gick och la mig.

Och igår blev det sent innan jag kom hem och jag behövde inte gå utan fick skjuts i regnet - tack och lov men det blev 2 timmar extra pga möte.

Potatisen stod och kokade på spisen och sen var det bara att steka fisken och sonen hade gjort kall sås som bara väntade på dillen och så blev det en god middag. La mig klar för natten lagom till deckarna. Jag tittar men hade kanske förväntat mig mer av programmet.

Idag blir det kyckling. Och jag har bett dottern handla lite om hon hinner innan bussen går hem då hon slutar för om hon gör det kommer det bli en het krämig kyckling som jag sett recept på men vi har inte philladelphia hemma som man ska ha i och hinner hon inte får det bli något som liknar men ändå inte.

HA! - Jag ser solen - liten men ändå - SOLEN!

1 väldigt mogen banan
1 ägg
lite vetemjöl 

och detta blev till bananpannkaka som jag stekt små plättar av och har med mig i en burk till jobbet. I en annan har jag hallon och blåbär från frysen och sen blir det mitt mellanmål ihop med lite keso om någon timme.



Mitt abonnemang hos Storytel som jag haft i 3 månader gratis via erbjudande från Telia är över men jag kan fortfarande lyssna på ett par till då jag fick ha 5 böcker off-line - generöst för jag tänkte att dom skulle bryta mitt i en bok men det gör man inte.

Ser många böcker som släpps i vår som jag vill läsa och jag hoppas dom alla kommer som ljudböcker och även till biblioteken för alla kommer inte dit utan hamnar på ställen som Storytel. Så många böcker och så lite tid - hur ska man hinna med alla? Även om jag lyckas lyssna mycket så fylls det stadigt på med nya bokutgivningar. Läser man själv så kan man ju skumma och hoppa över ord - så gör jag och då kan man ju plöja en bok på en kväll men lyssna tar längre tid för varje ord läses ju in och det var lite ovant i början minns jag men idag kan det också kännas lite avstressande för jag kan inte skynda på lyssnandet.

På radion pratar man med Denise Rudberg och henne har jag aldrig läst något av. Så det finns många helt okända författare också kvar att stifta bekantskap med.

Lite synd att jag inte kan lyssna samtidigt som jag jobbar men jag tappar koncentrationen på boken då och får spola tillbaka och missar en massa för jag har tankarna på annat. Så den simultanförmågan har jag inte fått än.



Nej, nu ska jag bocka av lite inbetalningar på banken. Inte så jobbigt och energikrävande - passar bra idag.

Må Gott

1 kommentar:

  1. Yngsta dottern gör bananplättar ibland men hon kör med bara banan och ägg, inget mjöl och de blir jättebra. Och goda :-)
    Solen kikar igenom molnen emellanåt idag med, och det blir superljust, för det är ju så mycket snö nu. Hoppas verkligen att det får ligga den här gången. Så vi får lite riktig vinter. Ha en finfin helg! Kram från andra sidan skogen! ♥

    SvaraRadera