December

December

lördag 20 december 2014

Torrskodd


Så fick jag äntligen köpt mig ett par stövlar - ett bra par också - inte såna där halvbilliga som spricker som mina senaste utan ett par Tretorn och i skaftet är det neopren så det skaver inte mot huden och det är samma material som i en dykardräkt.

Stövlar är i och för sig aldrig riktigt sköna men har provgått på en runda nyss här i kväll och det kändes bra. Raggsockar har jag i så till sommaren får jag nog lägga i en sula annars får jag skavsår. Storlek 41 var precis - ingen rörelsemån alls för tårna och 42 är lite stora då utan tjockare strumpa fast jag hade tunna när jag provade och lånade en raggsocka.

Och jag kunde utnyttja min julklapp från jobbet - ett presentkort i köpcentrat och betalade själv 250 kronor så jag är väldigt nöjd. Så nu kan vi gå ut i ur och skur utan att bli blöta om fötterna.

Men nu är det torrt - inget regn på hela dagen och det är frost ute och saltbilen for förbi mig. Vackert med stjärnhimlen annat var det igår när det ösregnade mest hela dagen och så kom det en blixt och åska och regn med hagel. Tur att jag inte just där och då skulle gå utomhus för det hade jag inte gjort.






Sitter och känner mig rätt mör. Vaknade tidigt av hostan. Och ja - jag fick ett aja baja i all välmening när jag skrev om hur jag är uppe och dricker varm mjölk. Vet att hostan inte år så bra av det men då var det mer för att jag skulle kunna bli sömnig och sova gott.

Och det gjorde jag i går kväll efter att jag la mig där vid 10 snåret - och sov gott fram till 3 då jag var uppe en kortis och somnade om snabbt - sånt gillas. Men sen vaknade jag innan 7 och hostade och sen var det kört att somna om. Varje gång jag la mig ner hostade jag.

Men jag låg kvar i sängen och lyssnade på nyheter och fick lite vila i alla fall innan jag till slut klev upp och fixade frukost och satte mig i soffan och löste melodikrysset. Varje kryss som är närmast julafton har julmusikstema - så även i år och jag fick löst allt.

Sonen blev också väckt för vi skulle ju iväg och handla julklappar till syster/dotter och nu är det fullt under granen. Man kan ju tro att det bor en himla massa fler här om man tittar på paketskörden :D

Och så har vi pyntat klart med tomtar och en hel del fick stanna kvar i kartongen - vi har inte plats och ändå har vi rätt mycket tomtar både här och där.

Sonen blev hämtad av en kompis och dom plus fler skulle till stan och äta ute och sen skulle dom nog bara vara hemma hos kompisen och spela för han tog med sig sitt x-box.

Så till middag blev det bara jag och dottern. Stekte fläskkarré och åt med pommes. Och sen har vi gjort godis. Det blev "bara" 1 sort men det är mycket pyssel så det fick räcka för idag. I morgon blir det nog knäck.

Vi gjorde mozartkulor. Jag gör marsipan av mandelmassan och så river jag nougaten och så blandar jag ihop allt. Vet att andra gör en kula av bara marsipan med en nougatbit i mitten men det tycker jag är bökigt och sen gjorde jag på ett nytt sätt när jag skulle doppa dom i smält choklad. Istället för att doppa så tog jag en sked och hällde chokladen över kulorna - nu fick dom då inget i botten men det blev bra mycket mindre spill och jag har inget bra nät eller liknande att lägga chokladdoppade saker på. Men det blev så bra så.

Dottern rullade alla kulorna så vi hjälptes åt. Sen skickade jag in henne på sitt rum så jag kunde slå in klapparna. Och så blev det en promenad för vovven var lite stökig. Inte för att han ville göra ifrån sig utan för att han ville "läsa" på hundars vis. Nosa och nosa.

Nu har jag bara ett måste kvar för denna dag. Bädda rent i sängen. Först tänkte jag - nej jag gör det i morgon men så kom jag på att jag la alla örngott i tvättmaskinen i förmiddags så det får bli bäddat idag ändå. Och så en dusch för det är så fräscht att lägga sig ren i en nybäddad säng.

Och kanske så sover jag som en prinsessa i natt - utan ärt.

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar