December

December

söndag 21 december 2014

Sovmorgon



Idag blev det sovmorgon. Klev inte upp förrän efter 11. Så skönt samtidigt som jag ogillar känslan av att hela dagen nästan gått.

Men jag var uppe vid 4, hostade och kokade mig en kopp te med honung - kvällsro blev det och så var jag vaken ett par timmar innan jag somnade om. Men vaknade till några gånger efter men sussade om så gott så.

Sen åt vi en sen frukost jag och dottern innan vi åkte för att köpa mer choklad till julgodiset. Jag köper odense choklad numera - tycker den är god.

Så ikväll har det blivit wienernougat och rischoklad - smält choklad med vårgårdaris.

Men det var osäkert om det skulle bli något gjort. Jag gick en runda med vovven i mina nya stövlar. När vi åkte för att handla vid 2 så var det frost och vitt, vi var inne på ica en kvart och då hade det börjat regna och det vackra vita var borta och jag gick på en runda som kan vara lite blöt men det märkte jag inget av idag :D och jag hade tunna strumpor på mig och inget skavsår.

Sen när vi kom hem drack jag kaffe och satt en stund i köket medan dottern målade sina naglar och väntade på matchen som jag också tittade på. - liggandes i sängen under min värmefilt nära att somna men det gick inte somna för det var spännande. Sverige tog brons i handbolls EM - Grattis.

Och dagens lyxiga söndagsmiddag blev pyttipanna med ägg och lagom till den var färdig kom sonen hem, han sov borta i natt.

En kompis till dottern skrev ett inlägg på fb om hur mycket han ångrade sig att han åkte till det köpcentra jag och sonen var till igår. Det är mycket folk ute i handeln och vi ska iväg i morgon och handla maten men tror vi ska åka senare på kvällen, affären har öppet till 11. Men vi ska iväg till centrum. Sonen ska klippa sig och dottern ska på systemet. Och så ska vi försöka koka knäck.

Ja det finns saker att göra hela tiden.

Nu är det soffhäng och också en tidigt i säng - ska ta en dusch först men får nog vänta så att pannan värmer upp vattnet för sonen har stått där ett tag nu.

Och så var det dagen då dag och natt är lika långa - något att ta vara på i sinnet och nu kan vi se fram emot mer sol och snart är våren här :D

Må Gott



Kring vintersolstånd är dagarna som kortast och nätterna som längst på norra halvklotet. Tittar man i olika almanackor så ser man att vintersolstånd inträffar den 22 december kl. 00:03. Det är alltså inte en dag – det är en tidpunkt som avses, nämligen när jorden passerar en speciell punkt på sin bana runt solen, just då jordens södra halvklot lutar mest fördelaktigt mot solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar