December

December

lördag 22 mars 2014

Mitt helt egna fel




Jag har bara mig själv att skylla - NEJ jag skyller på eländesbedrövelseförbannadesjukdom! Som bara missunnar mig ett normalt liv.

Igår kände jag på eftermiddagen på jobbet hur tröttheten sköljde över mig som en våg. Trycket bakom ögonen, känslan av att en influensa är på intågande - symptomer som man nu lärt sig känna igen som - tack ska du ha!

Så jag gick tidigare från jobbet - en halvtimme bara men ändå. Och vad gjorde jag - jo åkte på biblioteket och hämtade ut böcker - en "riktig" bok då den inte kommit som ljudbok - en dokumentärbok som sen har blivit till en serie som hyllats - Orange is the new black.

Sen fick jag hämtat ut Liza Marklunds - lyckliga gatan på mp3 för sist lånade jag den på cd-bok och det måste saknas någon skiva.

Och efter detta - inte hem utan till ica. Fick handlat lite gott och smått och så hade jag innan varit in i skoaffären som ligger precis intill och köpt mig ett nytt skohorn - ett långt och i metall - det tidigare långa i plast gick helt av en dag vid användning. Och ett långt skohorn behövs vissa dagar helt klart för denna kropp.

Hemma sen igen så hade barnen städat och det känns så skönt att komma hem till sånt hem men jag hade också städat innan jag åkte till jobbet - jag hade plockat undan mina kläder och tvätt och dammtorkat. Så ni förstår - ingen ro och rast här inte så jag har mig själv att skylla.

Middagen blev sen igår men det har sin förklaring - vi väntade in min brorson som slutade halv 5 och ville komma och hälsa på - fick sms på förmiddagen och han är alltid så välkommen.

Sen så fixade jag till middagen - dottern var i köket och vi löste korsord ihop. Jag skalade rotfrukter och potatis som jag la i långpannan och på med vitlök, salt och olivolja och skjuss in i ugnen - det luktade förföriskt gott sen.

Till detta blev det då fetaostbiffar och tacobiffar, en kall vitlökssås, sallad och rosé.

Köpte rosévin - ett nytt och ekologiskt lite mustigt som hon sa tanten på systemet - och det är jättegott. Adobe! Kommer absolut köpas igen - är lite svårt med just rosé kan jag tycka.

Sen satt vi länge i köket och pratade och sen i vardagsrummet och i säng kom jag inte förrän 11 så det blev en lång dag men trevlig så jag tar det.

Sovit gott på madrassen på golvet - tur jag har en go madrass som extra, för brorsonen får dotterns rum, hon min säng och jag tar golvet.

Vaknat till ett par gånger på morgonkvisten, lite osäker på vad klockan varit men somnat om och sen vaknade jag och kände mig så trött och hade svårt att få upp ögonen och då var klockan nära halv 10 men så fick jag upp i ett raskt tempo så vovven började hulka och ville kräkas - hitta en handduk och så kom det bara lite lite galla - men då var jag vaken i alla fall.



Och nu sitter jag i kökets lugna vrå - resten av huset sover och jag har druckit te och är inne på min första kopp kaffe och melodikrysset är på radion. Ute gör solen försök att komma igen molnen och jag ska om ca 1 vara klar för avfärd mot hundträffen.

Ytterligare en sak som kanske inte är så klok idag när jag känner mig som om jag blivit ner klubbad - halsen värker också i dag och blemmor på tungan MEN det är så roligt och trevligt att gå dom där promenaderna och vovven mår också bra av dom. Han behöver träffa andra hundar.

Och igår hände det en rolig sak men först hade jag lite hjärta i halsgropen. Grannens hund kom och stod på andra sidan nätet - utanför våra trädgårdar för dom var ute och gick och helt plötsligt var hunden i min trädgård och jag vet ju inte hur min vovve ska reagera - ilska och morra och bita MEN dom lekte, sprang runt och hade jätteroligt och inte ett uns aggresivitet från någon av dom och det var så roligt att se - så han har en kompis nu.

Och det gör också att jag kan känna mig mer avslappnad i andra hundmöten. Han är ingen suris utan den trevliga som jag känner honom men sen beror det ju absolut på vem den andra hunden är också.

Och dom var ju lösa och det är ju också ett plus mot om man är i koppel.

Dottern ska jobba i em och kväll men jag behöver inte hämta. Och brorsonen visste inte om han skulle stanna eller inte igår ev skulle han träffa en kompis hemifrån.

Och idag blir det kyckling till middag och igår köpte jag potatisgratäng i påsar när jag handlade - lättsamt och gott.

Så idag mår jag egentligen inte så bra. Det är fortfarande tryck i ögonen och jag känner mig trött - och det får absolut inte misstolka som sömnig för det känner jag mig inte - visst är det konstigt.

Så jag fortsätter kämpa emot idag också! Helt eget frivilligt val. Idag bestämmer själ och hjärta över värk och smärta.

Må gott





1 kommentar:

  1. Vad roligt att det funkade så bra med grannens hund :-)
    Är ju perfekt om de kan busa med varandra då & då...

    kram❤

    SvaraRadera